Avatar billede tiffana Novice
17. februar 2018 - 11:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bruge simkort til mobil i trådløs router

Oisters nye mobil-abonnement med 1TB fri data for 129 om måneden er jo genialt hvis man kan droppe telefonen og smide simkortet i min trådløse router der pt drives af et data-simkort fra 3.

Er der en forskel på data-simkort og tele-simkort der gør at jeg ikke bare kan oprette et abonnement hos oister og bytte simkortet ud i routeren?

Mvh Regitze
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2018 - 11:49 #1
Læs lige det med småt ;) Det simkort må ikke sidde i en router

Punkt 14.3 i linket
https://www.oister.dk/globalassets/vilkaar/vilkaaroister_20180217.pdf
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2018 - 11:52 #2
Et "tele" mobil simkort kan der både ringe og gå på nettet "data"

Et rent datakort kan normalt ikke bruges til at ringe. Kun til data "gå på nettet"
Avatar billede INK Ekspert
22. februar 2018 - 13:18 #4
Nu er det blevet underkendt. SIM kort kan frit anvendes i eget udstyr.
https://ing.dk/artikel/mobilselskab-aendrer-vilkaar-igen-nu-maa-sim-kort-bruges-tablets-210721?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=ing_daglig

Så et sådant kort i egen router er ok.
Avatar billede Mikael Ekspert
23. februar 2018 - 11:37 #5
Har testet Oister. ( ligger et par år tilbage)
Hold da op en skuffelse. Hmm.

De bruge 3 som netforbindelse. Men skrev at kunne man ikke bruge 3, så koblede den automatisk over på TDC´s net.

Bestilte så et Oister DATA simkort.
Velvidende at jeg på min bopæ,l IKKE kunne nå en 3 mast.
Men forventede så, at den lovede automatiske TDC opkobling ville virke.

Og ja.. Kom på TDC nettet med mit Oister simkort.
Hvor der "normalt" er fuld dækning og hastighed.

Men ak.. Ekstem ringe hastighed i perioder på TDC nettet.
Klagede naturligvis til Oister, da de havde lovet fuld TDC dækning.

Presset indrømmede Oister, at kom man på TDC´s net (og ikke på 3), så blev hastigheden nedsat, da man ikke var reel TDC kunde. Hmm.

Om det er sådan idag, ved jeg ikke.. Men er bestemt ikke Oister kunde mere ;)
Avatar billede Carsten Praktikant
16. marts 2018 - 19:29 #6
Jeg har lige smidt mit oister mobil abonnement i en 4g router. Jeg får kun 5 ned og 1 op. Når jeg tester 4g på mobil får jeg 10 gange så hurtigt hastighed. Er der nogen der ved om mobiludbyder kan se om simkort sidder i en router og derved sænke hastigheden?
Avatar billede Mikael Ekspert
17. marts 2018 - 08:21 #7
#6

Jeg det er jeg ret sikker på at de kan.. Men de må ikke nedsætte hastigheden af den grund.

Men når du måler hastigheden via din fon, så er det jo "fysisk" direkte du får resultatet.
Med din 4G router, så sker det vel via wifi mellem router og en computer/mobil ??
Det kan sagtens give en voldsom forskel i målt hastighed.

Er du helt sikker på at din router modtager 4G, og ikke bare 3G under testen ??

Nu oplyser du ikke hvilken router. Men hvis du kan forbinde denne direkte (via et LAN kabel) til en computer, så går du udenom Wifi. Og får en mere korrekt måling.

Endelig KAN det være omtalte problem som i #5. ?? Hvilket net fanger du ?? 3`s eller TDC`s ???