Avatar billede Jolles Professor
18. februar 2018 - 17:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

simkort, smide det væk

I krimier piller skurken meget tit simkortet ud og smider det væk. Hvorfor gør de det? Hvad er der egentlig på et simkort, og hvad er der i en "tom" mobil?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2018 - 18:05 #1
Jeg læser ikke så mange krimier... - og forstår ikke lige forbindelsen :-)

Et SIM kort indeholder abonnement-ID´et, men har også en lille hukommelse, hvori der i gamle dage blev gemt telefonnumre. Denne hukommelse bruges ikke ret tit i dag, da telefonnumre (kontakter) gemmes på telefonen - ligesom alt andet. I dag har SIM kortet ikke den store betydning, da det i princippet bare holder abonnement ID, og ikke andet.

Det ville være langt mere interessant at få fat på telefonen, hvor opkaldshistorik, kontaktpersoner, mails m.m. gemmer sig...
Avatar billede keysersoze Guru
18. februar 2018 - 18:16 #2
Uden simkort ingen forbindelse - ingen forbindelse ingen sporing. Mon ikke det er årsagen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2018 - 18:50 #3
Det er ikke korrekt - selv uden sim-kort, vil mobilen stå i forbindelse med de celler (master) den kommer forbi - du kan eks. stadig lave alarmopkald (112/911 o.lign.).

Men det kan da godt være det er sådan enkelte kriminal-forfattere tror det hænger sammen :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. februar 2018 - 21:02 #4
Fiktion og virkelighed stemmer ikke altid overens - men på den anden side så overgår virkeligheden nogen gange selv det mest fiktive.
Avatar billede Jolles Professor
19. februar 2018 - 14:40 #5
En mobil uden simkort fungerer jo fint med wifi. Sidst, der blev pillet et simkort ud og smidt ud, var Broen i går (jeg elsker forøvrigt de fire bropiller i Bron llll Broen). Tak for venlige forslag og tip.