Avatar billede Jolles Professor
19. februar 2018 - 14:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

jpg, mange, vise som "slideshow"(ja, nu er jeg gammeldags)..

Jeg har modtaget en kæmpebunke jpg'er, der skal fordeles og videresendes til flere forskellige modtagere..
Når jeg åber dem enkeltvis (suk), skal jeg formindske hvert enkelt så jeg kan se motivet, og videresende.
Findes der en mulighed for at ændre filendelsen i et hug, så de evt kan vises som ppt?
Avatar billede eurositi Ekspert
19. februar 2018 - 15:46 #1
Man kan godt masse-reducere pixelstørrelsen på billedfiler med f.eks. det gratis grafikvisningsprogram IrfanView, hvis det er dét, du efterlyser?

Men du skriver også, at du er nødt til manuelt at gennemse billederne for at finde ud af, hvem der skal modtage hvilke billeder - og at du gerne vil indsætte dem i en PowerPoint-fil tilpasset hver enkelt modtager?

Førstnævnte er i sagens natur en manuel opgave, men du kan selvfølgelig starte med at reducere billedstørrelsen vha. et billedprogram med en batch-funktion lige som IrfanView. Dernæst kan du oprette undermapper til hver enkelt modtager. Mens du gennemser billederne, fordeler du dem ud i de enkelte undermapper.

Umiddelbart ville jeg mene, det var nemmest bare at zippe og maile hver enkelt undermappe til rette modtager, men hvis alle modtagere har PowerPoint (eller LibreOffice), kan du bare oprette et slideshow til hver enkelt modtager og sende ppt-filer i stedet.
Avatar billede falster Ekspert
19. februar 2018 - 17:22 #2
Der er mange gratis muligheder på nettet til at konvertere billedfiler til et andet billedformat. Blot at ændre endelsen gør det ikke. Og som det fremgår af Euros svar er ppt ikke et billedformat.

Et par forslag til lettere gennemsyn for sortering er:

1. Se dem i stifinder med "Store" eller "Ekstra store ikoner". (Og ha' en ekstra stifinder kørende ved siden af med "udsorteringsmapperne".

2. Konverter dem alle til en stor pdf og bladre gennem denne - eventuelt i fuldskærmsvisning eller med miniaturer. Brug f.eks. den gratis  PDFCreator her:

http://www.pdfforge.org/
Avatar billede mort1 Ekspert
19. februar 2018 - 17:38 #3
Der er jo flere muligheder til det hele, men at ændre filbetegnelsen til ppt, er efter min mening en af de ringeste. Mon ikke modtagerne gerne vil have billederne i en form, så de måske selv senere kan bearbejde dem, hvad enten det skal være som slide show, som papirbilleder eller måske noget helt tredje.
Behold billederne i jpg. sorter dem, og gør som eurosti #1, anbefaler Zip dem og send dem som mail.
Avatar billede INK Ekspert
19. februar 2018 - 19:34 #4
Jeg ville uploade hele dynen til Google Fotos. Samle billeder i albums svarende til hver enkelt modtager og så sende link til det pågældende album. Modtagerne kan så se som album eller diasshow og/eller downloade billeder.

At sende jpg-filer med mail giver ofte problemer med for store filer. Mange kan ikke sende eller modtage mere end 20-50 Mb.
Avatar billede mort1 Ekspert
19. februar 2018 - 20:20 #5
Forslag #4 Er absolut en god, og enkel, løsning, men under alle omstændigheder lad være med at ændre filformatet.
Avatar billede Jolles Professor
22. februar 2018 - 10:49 #6
Tak for hjælpen allesammen. Jeg åbnede med Microsofts picture manager, der var præcis, hvad jeg havde brug for. Kunne så pirke de billeder ud, der skulle sendes til forskellige -  og så har jeg lært det.