Avatar billede Khan Praktikant
21. februar 2018 - 20:15 Der er 5 kommentarer

Ødelægger min oplader min pc?

Jeg har en dyr Lenovo Yoga som jeg har smidt opladeren væk til. Jeg bruger pt. en HP oplader som den tænder fint med.

På bunden af min laptop står der input 20V - 2,25 A

På min oplader står der en masse remset op:
5V = 3A or...
9V = 3A or...
10V = 3,75 A or...
12V = 3,75 A or...
15V = 3A or...
20V = 2,25 A or...

Hvorfor i alverden står der alt det under output på opladeren, og kan jeg tyde noget ud fra det?

Er nervøs for at jeg langsomt slår min Lenovo ihjel ved at bruge en forkert oplader. Den virker dog helt fint indtil videre, til at skrive indlæg herinde på forummet :)
Avatar billede Slater Ekspert
21. februar 2018 - 20:21 #1
Der står jo direkte på opladeren at den understøtter 20V - 2,25 A, hvilket er netop hvad din laptop vil have. Det skulle der ikke være det mindste problem i.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2018 - 20:22 #2
"Jeg har en dyr Lenovo Yoga som jeg har smidt opladeren væk til."
Så køb dog en ny original, og spar dig selv for risiko og bekymring.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2018 - 20:37 #3
Avatar billede Slater Ekspert
22. februar 2018 - 08:52 #4
#3: Hvis maskinen er inden for reklamationsperioden, er det absolut det bedste råd. Så risikerer man ikke at stå i en situation, hvor den går i stykker af andre grunde og man har brug for reklamation, og Lenovo siger "du har brugt en uoriginal oplader, det kan vi ikke stå inde for".

Men strøm er nu engang strøm, så hvis laderen kan give de 20 volt og 2,25 ampere man har brug for, så er det præcis det samme. Den eneste forskel skulle være kvaliteten af laderen - at den måske ikke giver så jævn strøm som den anden. Det ville jeg måske være bange for, hvis det var et eller andet bambus-kineserbras, men en original HP lader burde være nogenlunde pålidelig.
Avatar billede Mikael Ekspert
22. februar 2018 - 09:04 #5
Det virker som om det er en universal strømforsyning du har.

De findes både som "automatisk" regulering at udgangsspændingen, og hvor man "manuelt" skal regulere. Sidstnævnte er en manuel via en "drejeknap"
Se linket (eksempel på 12 til 22 Volt)
https://www.av-cables.dk/5-v-til-24-v-stroemforsyning/universal-stroemforsyning-12-v-til-22-v-6000-ma.html