Avatar billede lurup Ekspert
22. februar 2018 - 17:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Deaktiver "hurtig start "

Har arbejdet lidt med dette problem tidliger men er igen kommet i problemer
Som standart er windows 10 sat til at bruge hurtig start ved nedlukning af pc så den hurtigere starter op.
Det han give problemer ved fx driver til lykort og ligende og den ikke læser filerne ved opstart da den er sat til hurtig opstart.
Jeg har deaktiveret denne funktion og alt virker til win 10 selv ændre og aktivere  hurtig opstart.
Nogle der kender til en løsning til det ???
Evt en genstart meddet samme pcen tændes da denne funktion kommer uden om hurtig start
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. februar 2018 - 18:15 #1
Der er en god guide her, hvor der også snakkes ind til, hvad der er påvirket af det:

https://www.windowscentral.com/how-disable-windows-10-fast-startup
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2018 - 07:45 #2
hvis du bruger kommandoen
shutdown.exe
bliver fast boot ikke brugt - så kan du for eksempel lukke maskinen ned:
shutdown.exe /s /f /t: 00
eller genstarte:
shutdown.exe /r /f /t: 00

begge to kan selvfølgelig køre som scripts
Avatar billede lurup Ekspert
23. februar 2018 - 20:42 #3
Hej Thomas....
Kan jeg på en måde ligge genstart ind så den lave det hver gang pc bliver tændt ?? det er en mini pc der sidder fast i en klasse værelse som bliver tændet på power knappen hver gang.

Har dem i 12 klasser
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2018 - 11:03 #4
det er nok ikke bare lige til...men hvis ikke du kan slå fast boot fra (via gpo eller manuelt) så kunne du lave et script som:
1. tjek om et fil med dags dato findes i folder temp
2.hvis filen findes skal scriptet afsluttes
3. hvis filen ikke findes, skal folderen temp tømmes (så at der ikke ligger alt muligt ind i den), så skal der oprettes en txt-fil (eller et eller andet) med dags dato, og så skal pcen genstartes
scriptet skal så ligge i startup-folderen (jeg går ud fra, at der ikke er nogen bruger som skal logge sig på pcen)
Avatar billede lurup Ekspert
24. februar 2018 - 21:55 #5
Havde håber på man evt kunne lave noget i msconfig  med denne "shutdown.exe /r /f /t: 00    inden man kører win 10
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2018 - 08:15 #6
det kan man godt...men så kommer du ikke helt ind i Windows, fordi den hele tiden genstarter ;)