Avatar billede Mikael Ekspert
23. februar 2018 - 11:23 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

ER Win 10 for "alle" ????

Indrømmet. JEG er pt. ikke ubetinget win 10 fan ;)

1. Syntes at win 10 problemerne fylder meget her på Experten.

2. Syntes at, win 10 er en version, som pt. bestemmer over brugeren.
(Updater automatisk, HVAD Microsoft syntes man har brug for)

3. Syntes at Win 10 opfattes som "eneste rigtige" på enhver computer.
(Man (Microsoft) "glemmer" at ikke alle computere/ældre programmer, er egnet til Win 10).

4. Kæmpe store (jævnlige) update på mange GB.
(som koster "kassen" hvis man kun har begrænset download/md)

5. MÅSKE er jeg bare for gammel til Win 10 lige pt. ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
23. februar 2018 - 11:24 #1
Glemte: God weekend ;)
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. februar 2018 - 11:48 #2
Det første nummer Microsoft lavede ifm. lanceringen af Windows 10, var "tvangsinstalleringen" af dette styresystem i 2015. Havde man en pc, med f.eks. Windows 7 på, så var Windows 10 pludselig installeret UDEN, ens accept. Der var nemlig tale om, at brugeren skulle foretage et aktivt fravalg, og ikke et aktivt tilvalg.
Jeg surfede lidt på nettet, og fandt der et program, der stoppede den automatiske installation.

https://www.computerworld.com/article/3049996/windows-pcs/blocking-windows-10-with-never10.html

Jeg installerede dette program, og nu var alt som før. Det var en plat form for markedsføring Microsoft anvendte dengang.

https://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/rasende-kunder-microsoft-tvinger-windows-10-ind-paa-vores-pc/6097357

https://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/endelig-lytter-microsoft-slut-med-tvangsinstallering-af-windows-10/6164377
Avatar billede INK Ekspert
23. februar 2018 - 11:54 #3
Hej Mikael. Jeg synes Windows 10 er blevet meget bedre over tid. Den seneste kører meget stabilt hos almindelige brugere (ikke erfaring fra virksomhedsanvendelse).
Det kan ofte være en god idé, at foretage en ren ny installation så man undgår gammelt "snavs" fra opgraderinger fra 7 til 8 til 8.1 til 10.
Du har ret i, at opdateringerne er blevet væsentlig større. Især de halvårlige opdateringer.
Også god weekend til dig!
Avatar billede claes57 Ekspert
23. februar 2018 - 12:09 #4
1) win10 fylder meget, da langt de fleste brugere bruger netop win10
2) se på det som din sikkerhed - du vil jo ikke køre en ældre viruskontrol, men altid opdatere til nyeste. Når der er kendte huller som hackere kan udnytte, så opdaterer man - for sin egen skyld
3) da ældre win ikke opdateres mht sikkerhed, så er der mange kendte huller (se fx historien om Mærsk nedbrud sidste år). Jeg vil så anbefale en lille linux version - bare for at få et opdateret system (sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed)
4) den kan jeg ikke løse, har selv fri data
5) og du bliver ikke yngre, så win10 eller linux? Mint linux er meget som ældre win i udseende, men dog også meget forskellig specielt mht at finde drivere til ældre udstyr.
Avatar billede Slater Ekspert
23. februar 2018 - 12:40 #5
Jeg har hørt mange klager om at Windows opdaterer uden at give en et valg, og jeg kan stadig ikke genkende det. Jeg har kørt med systemet i 2½ år nu, og jeg har aldrig oplevet at den tog kontrollen fra mig på den måde.
Jo jo, den kommer nogle gange med en notifikation om, at der er downloadet en ny update og om man vil installere den nu. Men det gjorde Windows 7 også - og det er godt den gør det - og jeg har altid bare kunne sige nej, hvis jeg var i gang med noget.
Avatar billede Mikael Ekspert
23. februar 2018 - 12:47 #6
Nu er min "bøvs" ikke rettet mod de gamle Xp og Vista.. (uden update/sikkerhed)
Men er pt. (et par år endnu) Win 7 fan.
(Tager jeg regelmæssigt mine daglige 10 piller, og BLIVER ældre, så kommer win 10 MÅSKE på tale)

Lige nu har jeg en "Never10" som sikkerhed ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. februar 2018 - 13:19 #7
2: Jeg har selv (stort set) valgt hvormeget Microsoft skal blande sig på min pc. Har ikke Microsoft konte (bruger local) og handler derfor ikke på Store. Har fjernet alt hvad jag kan på Windows 10 med PowerShell (Edge inc.), så det er wet fåtal af programmer der er med på installation.
3: Jeg har ikke haft nævne værdige problemer med Win 10 og mener også generelt det er det rette valg for de fleste.
4: Korrekt. Her kunne Microsoft lære noget af Linux der opdaterer systemet løbende med mindre opdateringer. Man burde også kunne lave en "differental upgrade" hvor der kun hentes det der er nødvendigt for at opgradere systemet. Men sådan er Windows nok som software ikke konstrueret desværre.
5. Hvor gammel er gammel Michael? Jeg har en kammerat der er 83 der er rigtig glad for Win 10. Selv er jeg 56 :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
23. februar 2018 - 13:28 #8
#7 punkt 5.. Er "kun" 61 Og rimeligt fritaget for "Alsheimer og svær svimmelhed" på gode dage ENDNU ;)

Men når jeg ser Win 10 som eneste "salige" for unge som ældre, så JA ???

Min ex (kvinde) skal bestemt ikke have win 10 lige med det første. Det koster på min fritid ;)
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2018 - 13:38 #9
jeg kunne aldrig finde på at bruge win10.
det er en version jeg springer over.

jeg kører et lydstudie, med win7, og det bliver jeg ved med, indtil der ingen vej er tilbage.

der er hobevis at problemer med win10, og micosoft er ligeglade, og pumper latterlige updates ud. det er amatøragtigt.

her på eksperten er der 1000 forskellige symptomer, og det er det samme som sker ofte: min computer fryser, min mus virker ikke, mine usb porte virker ikke.

win10 virker ikke!!!

hvad OS jeg kører, afhænger af hvad mine plugins i lydstudie kræver.
det er ikke omvendt.

hvis man vil have noget bestemt, køber man den software man skal bruge, så følger OS med i anden række.

man tager ikke et OS, og så bare "indretter" sig
Avatar billede eurositi Ekspert
23. februar 2018 - 13:59 #10
I forbindelse med overgangen til Windows 10 skulle de fleste hardwareleverandører udvikle nye drivere. Dette har helt givet medført, at en del udstyr ikke kunne køre i Windows 10 - formentlig fordi en del hardwareleverandører ikke fandt det økonomisk rentabelt at opdatere driverne til deres gamle produkter.

Der er ingen tvivl om, at Microsoft har benyttet flere listige (mange vil sige ufine) kneb for at presse systemopgraderingen igennem, hvis ikke man var helt obs på det.

Personligt har jeg ikke oplevet andre problemer, end at et par gamle bluetooth-højttalere ikke fungerede, men jeg har - indrømmet - heller ikke tilsluttet noget specialudstyr overhovedet.

Jeg lavede en ren Win 10 Professional installation på et nyformateret C-drev, hvilket selv her 2½ år senere har bevirket, at min 4 år gamle Lenovo X230 stadig føles hurtigere, end den gjorde inden opgraderingen fra Windows 7.
Avatar billede Mikael Ekspert
23. februar 2018 - 13:59 #11
#4 Er da enig i punkt 4 og 5..
Anvender da til tider Linux som alternativ.

Har LINUX installeret på en extern disk. Tilslutter den bare til en af mine mange computere via usb. Og Linux starter bare perfekt. ( Første gang den er på en computer, så er der måske lige drivere som skal installeres.. Men derefter er det bare lige til.)

ER ældre end Linux.. Men har set fordele og ulemper. Men et fint alternativ ;)
Avatar billede Slater Ekspert
23. februar 2018 - 14:51 #12
#9: Held og lykke med at "springe Windows 10 over", eftersom Microsoft ikke har planer om at lave flere versioner efter det.
Avatar billede 450025 Ekspert
23. februar 2018 - 14:58 #13
Mikael skriv. JEG er pt. ikke ubetinget win 10 fan, (Ikke uenig og enda har vi vel et valg, ikke bytt hvis du liker det du har, haster det nei.)

Hvor er bremsen jo det er når problemer møter en, oppdager at noe må gjøres.

1 Om dette er noen trøst på Experten så er der enda mer på Forumet i Norge hvorfor, ja jeg har ikke jeg ikke svaret på, men tror det skotter lidt på vedlikehold fra den enkelte Bruker, mulig det er tilpasning til noe nytt System.

3 Ja det er nok rett ingen tvinger en til og forlate Win7, men ser vi fremover så har vi ikke noen utvei, Verden står ikke stille, for min del må man ha tro på det man gjør, Microsoft er ikke feilfri.  Ink skriv at Win 10 er blitt mye bedre over tid og det er jeg enig i har hengt med fra første stund, Oppdateringer mange prøver å undgå dem et evig mas også.

Der er jeg helt uenig jeg er bare en vanlig Bruker hver dag jeg starter sjekker jeg oppdateringer, Defender var Bra men den er vippa ut, Malwarbytws også det er stort sett dem endringer jeg har gjort og har pr i dag ikke problem med Win10. Har jeg hatt Flax jeg tror ikke det.

Det er kanskje feil å si Microsoft styre livet mitt nei, har fjernet fliser, fjernet innlogg lås, lagt opp et ryddig skrivebord, fjerne alt av unødvendige Apper fjernet reklame jeg hater ink det Microsoft spyr ut.  Ink skriv igjen og er enig med han.

Det kan ofte være en god idé, at foretage en ren ny installation så man undgår gammelt "snavs" fra opgraderinger fra 7 til 8 til 8.1 til 10. Ta nu Slater jeg er så enig har ikke mista kontrollen ikke jeg heller, lidt småsnask ok rart anna det er et helt nytt system. Kan man lidt data tror jeg han har sine ord i behold.

Der er nevnt alder her jeg er snart 81 kunne aldri tenke og gå Bakk til Win7 en av dem jeg omgås nærmer seg 86 har ikke problem han heller, stakker han stoler på meg jeg fatter ikke at han tør?
Sidwave har også et innlegg kan ikke frata meg annet og en si han har rett, og i Sum vi har et valg og det er ikke Microsoft som bestemmer vårt valg det er vi selv, din computer fryser, min mus virker ikke, mine usb porte virker ikke.

Blir det så ille håper jeg at jeg kan komme tilbake til deg for råd.
Snart en god Helg til alle her dette var en flott tråd og ga en del tanker, Ha en fin helg jeg har også 1 kald Bayer i kjølen er jo gammal nok og svømmebaseng i nærheten 25 gr klager ikke.
Arne.
Avatar billede hjolsen Ekspert
23. februar 2018 - 16:53 #14
#4 kan afhjælpes en del hvis man under netværks indstillinger angiver sin forbindelse som forbrugsbaseret - så hentes der kun "vigtige" opdateringer

Vælger altid en lokal konto - dette betyder dog ikke at store bliver fravalgt apps kan stadig hentes !

Jeg vil også sige at jeg oplever langt færre problemer på win10 hos de brugere der anvender alm programmer - men anvenders der ældre udgåede/ ikke opdaterede programmer - finder jeg en anden løsning .
Avatar billede Mikael Ekspert
18. juni 2019 - 21:04 #15
Løst: Tak for alle svar ;)