Avatar billede plok Forsker
24. februar 2018 - 00:34 Der er 9 kommentarer

Kan ikke placere denne ledning nogen steder? (Selvbyg PC)

Hej.

Problem 1:
Jeg har lige samlet en PC til en af mine venners søn, men der er en ledning som volder mig problemer! Det er en ledning til LED-lys i de 3 blæsere, som sidder i fronten af kabinettet.

Problem 2:
Grafikkortets blæsere køre heller ikke. Gør de normalt ikke det, når PCéren køre, eller er det først når de bliver belastet? Der er også noget af ledningen i overskud? Måske det er til større/andre grafikkort?

Problem 3:
Jeg har forsøgt at starte computeren op, for at installere Windows 10, men der kommer ikke noget som helst på skærmen? Jeg benytter VGA stikket på Motherboardet.

Jeg har 4 billeder af problem 1 & 2: https://imgur.com/a/ID9pZ
• Billede 1: Ledninger til blæsere & LED
• Billede 2: En form for samle adapter
• Billede 3: Stikket som jeg ikke kan finde ud af at placere?
• Billede 4: Ledning i overskud til grafikkortet?

Billede af kabinettet, & de 3 omtalte blæsere i fronten: https://imgur.com/a/l9k9R

Billede af Motherboardet: https://imgur.com/a/Bm6m3

Specifikationer på PC:
Tower: Cooler Master MasterBox Lite 5 RGB
MB: MSI B350 Tomahawk, Socket-AM4
CPU: AMD Ryzen 3 - 1200
RAM: Ballistix Sport DDR4 8GB RED
SSD: Corsair Force MP500 M.2 PCIe
GPU: MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB Gaming X
PSU: Corsair CX550M

Håber at i kan hjælpe mig.

God aften til alle :)
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2018 - 01:20 #1
jeg tror ikke at grafikkortet virker.
det skal som minimum vise dig en opstart skærm med mulighed for at gå i bios.

og blæserne skal køre, det bliver 100 grader varmt på få sekunder.

jeg tror du skal overveje om grafikkortet overhovedet virker!
Avatar billede plok Forsker
24. februar 2018 - 01:48 #2
#1 Når jeg tænder, så går alt igang på bundkortet:
• CPU blæser
• Kan mærke at kølergitter på CPU bliver lunt
• LED lys rundt i bundkortet
• Lyset i grafikkortet tænder
• USB porte virker

Det virker underligt? :)
Avatar billede plok Forsker
24. februar 2018 - 02:00 #3
Jeg har fået blæserne til at køre i grafikkortet. Det sad i et forkert slot - ups :P

Men jeg kan stadig ikke få noget skærmbillede frem når jeg benytter VGA udgangen på motherboardet. Skal jeg bruge DVI udgangen i det nye grafikkort, for at få et billede frem?
Avatar billede plok Forsker
24. februar 2018 - 02:29 #4
Jeg har undersøgt på nettet, at selve Motherboardet har RGB 4-pin indgang, men den adapter som følger med er et han-stik. Dette skal være et hun-stik. (Billede 1-3)

Jeg har set at man kan få noget som hedder Cooler Master RGB LED Controller:
https://www.komplett.dk/product/924927/hardware/pc-komponenter/kabinet-tilbehoer/diverse/cooler-master-rgb-led-controller#

Vil dette så virke, sådan at jeg kan styre LED lyset i blæserne?
Avatar billede plok Forsker
24. februar 2018 - 02:34 #5
Eller kan man få et omformer stik så han-stikket bliver til et hun-stik?

Og vil det virke?
Avatar billede hjolsen Ekspert
24. februar 2018 - 07:44 #6
Du skal selvfølgelig bruge udgangen på grafikkortet

Det stik til lys tilslutning på MB kan han delen ikke blot  afmonteres ?
Avatar billede posten Ekspert
24. februar 2018 - 08:02 #7
det vgastik du bruger på bundkortet er et indbygget skærmkort !!!
hvis du skal bruge dit gtx 1050 kort skal du bruge et af de stik der er bag på kortet https://www.msi.com/Graphics-card/GeForce-GTX-1050-Ti-GAMING-X-4G/Gallery#lg=1&slide=4  der er intet vga stik efter det foto jeg har set men et dvi stik hvor du kan købe en omformertil et bruge et hdmi kabel det 3. stik der er på kender jeg intet til
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2018 - 09:36 #8
prøv at bruge dvi stikket.
det er bøvlet, men for at se fra grafikkort, skal du første skifte over på det i bios.

så du får sort skærm.

#1 brug dvi
#2 gå i bios, og skift til grafikkort
#3 nu har du sort skærm, og skal skifte over til grafikkort udgang bagpå

så sku det gerne virke
Avatar billede plok Forsker
25. februar 2018 - 03:40 #9
Super :D Jeg har fået skærm, og jeg har installeret Pcéren med drivere og alt, så det spiller max.

Men det omtalte stik som skulle kunne styre lyset med RGB bøvler jeg stadig med. Kan man ikke få en omformer fra han-stik til et hun-stik, hvor det så vil virke?

#6 Ved ikke om man bare kan afmontere han-stikket, og montere et hun-stik. Ville det kunne virke?