Avatar billede dbg Juniormester
26. februar 2018 - 09:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

er Chili Security godt?

Jeg har fået Waoo fiberinternet i dag og Waoo (også kaldet eniig) tilbyder gratis Chili Security Family Pack til alle som har bredbånd ved dem.

Lige nu bruger jeg en GRATIS version af Bitdefender, og jeg har læst at Chili Security bruger samme antivirus scanner som Bitdefender, så umidlbart ville jeg tro at det er lige godt.
Men det er jo Chili Security -->Family Pack<--- jeg kan få gratis hos Waoo, og den antivirus er normalt en købeversion.

Mit spørgsmål er hvilken af disse er den bedste antivirus?:
- Chili Security Family Pack
- GRATIS version af Bitdefender

Håber i kan hjælpe. på forhånd 1000 tak.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
26. februar 2018 - 09:36 #1
altså .. kender ikke chili, men umiddelbart er en betalt antivirus jo bedre end en gratis .. så hvis de bruger samme motor, så ville jeg da tage den igennem waoo, da det vist er den betalte - uanset mister du jo ikke noget på det ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. februar 2018 - 10:01 #2
#1: Hvorfor er betalt bedre end gratis ?
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
26. februar 2018 - 10:14 #3
rent logisk - hvis bitdefender har en gratis og en betalt .. så fik de jo nok aldrig solgt betalings-løsningen hvis den gratis var lige så god..

Hvad forskellen er ved jeg ikke - men det plejer at være noget med hvor hurtigt man får nye opdateringer - visse funktioner osv..
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. februar 2018 - 15:41 #4
Opdateringer er der ingen forskel på - ikke engang producenterne imellem, da de stort set alle arbejder sammen om at skabe og benytte de samme signaturer.

Det er ekstra-hejset, du betaler for, så tjek om du kommer til at bruge det, inden du sylter din PC ind i forældrekontrol og alskens andet godt.
Avatar billede dbg Juniormester
26. februar 2018 - 20:02 #5
CRKrogh

Okay så selve antivirus delen er lige godt?

Med hensyn til alt det ekstra som medfølger, så har du ret i at meget af det nok er ubrugeligt.
På deres hjemmeside står der at dette er inkluderet i Chili Security Family Pack:

1 - Antispam
2 - Antivirus
3 - Mailsupport
4 - Telefonsupport
5 - Forældrekontrol
6 - Firewall
7 - To-vejs firewall
8 - Sikker Netbank og online handel
9 - Social netværk beskyttelse

Det lyder til at du har forstand på emnet så håber du kan besvare disse spørgsmål:

Nr. 1 hvad er det? jeg har jo spamfilter i min mail (bruger hotmail og gmail).
Nr. 2 er formegentlig ligesom den gratis Bitdefender.
Nr. 3, 4 og 5 er jeg helt ligeglad med.
Nr. 6 og 7 er det bare en erstatning af windows firewall, eller hvad gør de? er det også noget den gratis Bitdefender har?
Nr. 8 og 9 hvad gør de? er det ikke bare real-time beskyttelse mod virus angreb ligesom i den gratis Bitdefender eller er det noget ekstra?

Man kan vel deaktivere/fravælge de ting man ikke vil have?
Avatar billede jk45 Forsker
26. februar 2018 - 21:45 #6
Jeg har også waoo men vil ikke bruge chillisoft som dybest set for de betalende kunder bare er en overbetalt bitdefender. Som eks. har jeg haft en kunde der blev overtalt af dem til at tene et abb. for et 3 år til 3000 kr, til sammenligning kostede bitdefender ca 800 kr pr år for 10 pc´er. Det vil sige en voldsom overpris. De er gennemtiden blevet beskyldt for at ringe folk op og fortælle de har vundet et gratis check af deres computer, og naturligvis fandt de noget.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. februar 2018 - 08:34 #7
Jeg kan i hvert fald give dig mit syn på sagen (også som WAOO-kunde):

#1 De fortæller intet om det selv, men som du selv er inde på, så er du så godt dækket ind allerede, som det lige nu lader sig gøre. Hverken Microsoft eller Google er amatører på det område.
#2 Enig, man kan vurdere på ressourceforbruget, men som regel har det ikke længere nogen betydning, da en moderne PC i påvirkes i nævneværdig grad, uanset hvad.
#3-4-5 kan roligt ignoreres.
#6-7 Du kan roligt stole på den indbyggede firewall i Windows.
#8-9 Igen, ingen info fra Chili, men almindelig sund fornuft vil sikre dig i samme grad, som en tvivlsomt dokumenteret sikkerhedspakke.

Jeg har med ro i sjælen selv fravalgt dette fantastiske tilbud for husholdningen her.
Avatar billede dbg Juniormester
27. februar 2018 - 11:48 #8
okay tak for svar. tror også jeg fravælger det så.
utroligt at nogen vil købe de produkter der når man får næsten det samme helt gratis.
Avatar billede dbg Juniormester
04. marts 2018 - 12:34 #9
CRKrogh

Nu bliver jeg lidt i tvivl igen.
Jeg har lavet samme indlæg på spywarefri.dk og der er en som svarer at han ikke vil undvære nr. 8 (kaldet "Sikker Netbank og online handel" ved Chili Security. Kaldet "Bitdefender Safepay" ved Bitdefender. Det er vel det samme de gør?)
https://www.bitdefender.com/support/what-is-bitdefender-safepay-and-how-do-i-use-it-1958.html

Skal jeg regne med at Chili Security bruger samme engine som Bitdefender til nr. 8 ?
Er det godt at have nr. 8, eller gør det ingen forskel?

Han skriver at der desuden er opdatering af tredjepartsprogrammer indbygget i Bitdefenders købe udgave.
Er dette nødvendigt, eller kan de tredjepartsprogrammer finde ud af at opdatere sig selv?
01. april 2018 - 14:19 #10
Selve deres software er baseret på Bitdefender, som er glimrende.

Men selve firmaet Chili Security, tja det er noget tvivlsomt. De er flere gange blevet taget i tvivlsomme metoder og direkte løgne fra deres sælgere, så de kan sælge abonnementer til deres services.

Firmaet er ikke et sikkerhedsfirma, det er en bunke sælgere og supportere som yder telefonsupport. De har ikke engang aktiveret HTTPS på deres side, meget fedt at lave et login på en side som ikke kører https, og så kalde sig et sikkerhedsfirma.
Avatar billede Skodbanan Praktikant
20. marts 2019 - 18:09 #11
Har også fået tilbud om Chili Security gennem Eniig, men ville vent og se Tænks test af Antivirus programmer.
Desværre er CS ikke testet - men det er til gengæld 21 andre:
1. Bitdefender betalt (Bedst i test) 83p
2. ESET betalt 81p
3. Bitdefender gratis 80p (bedste gratisprogram)
4. Norton betalt 79p
5. Kaspersky betalt 79p
6. Avast Free 78p
7. Trend Micro betalt 78p
8. Avast betalt 78p
9. F-Secure betalt 78p
10. AVG Free 77p
11. AVG betalt 77p
12. Kaspersky Free 77p
13. BullGuard betalt 76p
14. Avira betalt 74p
15. Avira Free 73p
16. McAfee betalt 68p
17. Sophos betalt 68p
18. G-Data betalt 67p
19. Microsoft Win 10 Defender 65p
20. Panda betalt 59p
21. Malwarebytes betalt 51p

Min konklusion er:
* Bitdefender Betalt er et suverænt program med rigtig god beskyttelse af hele PC'en, men er på engelsk.
* Bitdefender Free er stort set lige så god til at beskytte som den betalte - kun i Phising samt i hjælpefunktioner har den fået dårligere karakterer, og desuden mangler den firewall.
* Windows Defender beskytter ikke godt nok alene. Den får dårlige karakterer i alt undtagen Ransomware.

Læs hele testen på Tænks hjemmeside.