Avatar billede Uvanga Ekspert
01. marts 2018 - 13:17 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Ctrl+Alt+Piletaster-rotere skærm funktion væk i win10?

Genvejstaster
Ctrl+Alt+Piletaster er flere steder beskrevet som genvej til at rotere skærm.
Er denne funktion afskaffet i win10? Det virker nemlig ikke på min nye Acer bærbar PC. Man kan selvfølgelig sige at hvis ikke genvejen virker, er der jo heller ikke nogen der af vanvare kommer til at rotere skærm. Jeg  kan se at muligheder bla. afhænger af hvilket grafikkort man har installeret.
Nogen der kender til dette, eller evt. har andre genvejs muligheder...
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2018 - 13:33 #1
jo, det virker på win10 - sidder her på en lenovo x250 win10 1709 - jeg kan godt rotere skærmene - og ja, jeg mener også det afhænger af grafikkort...og især dens drivere - har du prøvet at opdatere dine driver?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. marts 2018 - 13:59 #2
Det er ikke en Windows funktion, men en funktion i grafikdriverne... - så det kræver at du kører med producentens driver, og ikke Microsoft standarddriveren...
Avatar billede Uvanga Ekspert
01. marts 2018 - 16:46 #3
Under skærmkort dukker disse to op:
Intel UHD Graphics 620 & NVIDIA GeForce MX150
Jeg har opdateret begge, og genstartet computer. Det ændrer dog ikke noget, kan stadig ikke rotere skærmen. Som nævnt i spørgsmålet, er det heller ikke det store problem. Jeg var bare nysgerrig efter hvorfor det ikke fungerer. Det må simpelthen ligge i grafikkortets egenskaber.
Men tak for begge indlæg.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. marts 2018 - 17:56 #4
Og med nyeste driver, mener du https://www.geforce.com/drivers/results/131447 ?

Med ovennævnte installeret, vil det sandsynligvis virke.
Avatar billede kurtba Ekspert
01. marts 2018 - 22:01 #5
Som andre skriver er det afhængigt af grafikkortet. Du har jo 2 i din, og mit gæt er at den standard bruger geforce kortet. Jeg har også en pc med intel og geforce grafikkort. Min pc bruger default intel kortet og geforce går kun i gang, når der skal laves mere grafikkrævende ting. Så længe Intel kortet bruges virker genvejstasterne, men hvis geforce bruges, virker de ikke.
Om det kan virke med Geforce skal jeg lade være usagt, men det er en facilitet som automatisk følger med Intel grafik kort. Mit Geforce (mx755) er opdateret til nyeste version.
Du kan undersøge det ved at gå i enhedshåndtering. Der kan du finde dine grafikkort og så deaktivere et ad gangen og se om det ikke ændrer ved, om genvejstasterne virker eller ej. Prøv først at deaktivere geforce. Virker genvejstasterne så?  osv.
I øvrigt kan man hente et lille program her
http://www.entechtaiwan.com/util/irotate.shtm
så man kan få genvejstasterne til at virke igen - hvis man synes, at man har brug for det.
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. marts 2018 - 11:06 #6
Jeg vil afprøve de nævnte muligheder ved lejlighed.
Det er som nævnt mere af nysgerrighed, og som sådan ikke "livsnødvendig"
Tak for samtlige input.