04. marts 2018 - 00:51 Der er 6 kommentarer

Lagerplads til fotograf

Hejsa eksperter!

Jeg savner jeres indputs håber i kan hjælpe.

Hos MortenHH er vi fotograf med.base i Aalborg og tager hvert år rigtig mange billeder og video. alene sidste år producerede vi bare som bryllupsfotograf med vores bryllupsbilleder over 8 TB billeder.

Vi lover, jf. Vores betingelser, altid at gemme billederne for vores kunder i mindst et r år. Et produkt eksempelvis vores erhvervskunder syntes er fedt.

I og med vi tager rigtige mange billeder hvert år og producerer rigtig meget plads krævende. Så søger vi indput til hvordan vi kan imødekomme kundernes ønsker om at tilgå deres billeder. Vi mangler lagerplads og kan ikke gennemskue om vi skal forsætte vores nas her på kontoret eller i højere grad gå over til online Storage og cloudbaserede løsninger. Hvad tænker i?

Vi skal årligt bruge mindst 10  TB  og  pris  spiller en rolle :-)

Mvh
MortenHH
Fotograf Aalborg
Http://www.mortenhh.dk
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. marts 2018 - 08:34 #1
Hvis I kan overskue backup(!) og sikker adgang til billederne for kunderne, er der ikke meget at spekulere over, da omkostninger til +10TB cloud-storage bestemt ikke er gratis. Husk på, der kommer også udgifter til her til backup hos cloud-lecerandøren og til at drift en løsning, der kan give kunderne sikker adgang til deres egne billeder.

Hvad gør I nu? NAS med en SFTP-server foran til at sørge for adgangen til kunderne?
Avatar billede finb Ekspert
04. marts 2018 - 09:58 #2
Sig til kunderne:
Første år bor kundens billeder gratis hos Morten,
herefter betaler kunden billed-husleje hos jer -
eller billederne sælges til kunden på usb/andet,
hvorefter Morten kan slette billederne.
Avatar billede wjens Guru
04. marts 2018 - 12:13 #3
Jeg læser det sådan at du "kun" har behov for at opbevare data sikkert. Billederne behøver ikke at ligge online, bare du kan finde dem frem hvis det ønskes. Tilgangshastigheden er heller ikke meget vigtig.

Forslag: USB3-harddiske, selvom de er langsommere end NAS. Du kan få 8T til under 2000 kr.

Sikkerhed: Køb 2 hver gang og hold den ene som spejl af den daglige. Spejlet opbevarer du langt væk fra kontoret og tager med ind en til to gange ugentlig til spejl-opdatering. Så har du også en rimelig grad af sikkerhed overfor både hardware-fejl, indbrud, brand, vandskade, overspænding og fejl 40.
Avatar billede sonalias Seniormester
04. marts 2018 - 17:29 #4
Hej MortenHH
En lidt alternativ men fremtidssikret løsning:
Gå over til Microsoft Azure Storage account løsning hvor du så kan generere adgangsnøgler til dine kunder, nemt og sikkert. Så hvis du mener det med at pris ikke spiller en rolle vil jeg helt klart vurdere at det er vejen at gå. 8TB som filestorage med lokalbackups koster ca 5k i måneden uden rabatter.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. marts 2018 - 08:12 #5
Jeg har selv en 4-diskes Synology NAS med 17TB datakapacitet i Synologys RAID for 1-disk fejltolerence (hvis én disk dør, er data stadig intakt).

Jeg kører backup ud på en net-tjeneste - men disse er dyre, så jeg overvejer at købe en tilsvarende synology og sætte hjem til min far, og så køre Synology backup (eller rsync) til den.

Jeg kan lave passwordbeskyttede, brugerbeskyttede eller åbne delelink, så gæster kan komme til data. På "Foto Station" kan gæster også se billederne direkte. Og sætte automatisk udløbstid på disse.

Det lyder meget som sådan en løsning du efterspørger... - men der mangler lidt respons for at konkretisere - også på de ovenstående indlæg.

Hastigheden afhænger så primært af din internetforbindelses upload hastighed... - den skal være mindst 20Mbps - helst højere...

Kabinet: http://www.edbpriser.dk/nas-server/synology-disk-station-ds918-id-24546747.aspx
Diske x4: http://www.edbpriser.dk/harddisk/wd-red-nas-hard-drive-wd80efzx-8-tb-id-12918028.aspx?q=NAS

Pris i alt ca. kr. 12.000,- - men så er der også 24TB datalager i mange år... - vil sandsynligvis også køre om 10 år.

Selvfølgelig kan det gøres billigere - mindre datalager (eks. kun 3 diske), mindre NAS (mindre RAM m.m.), men ovenstående er et godt bud, synes jeg.

Overvej også en lille UPS, så NAS´en er beskyttet ved strømsvigt. Og som sagt evt. en identisk NAS til fjernbackup.
Avatar billede Besil Seniormester
10. april 2018 - 08:39 #6
Jeg har ubegrænset!!! lagerplads for vist 60 kr pr. måned hos Elgiganten.
Det vil ikke være en løsning hvor kunderne kan tilgå deres egne billeder, men du kan downloade deres mappe som en zipfil, og dele den med kunden ved behov.
Nok ikke den mest praktiske løsning, hvis mange kunder ofte vil tilgå deres billeder, men billigt og fantastisk med al den plads :-)