Avatar billede bluefish Praktikant
07. marts 2018 - 10:29 Der er 1 kommentar

Krypterede e-mails fra Skat.dk - Outlook 2016 - Outlook 2013 - certifikater

Hej
Når vi modtager krypteret e-mails fra Skat så oplever vi at vi ikke kan åbne dem og det har vi kunnet de sidste X antal år. De certifikater som Skat bør kryptere med bør de hente herfra https://service.nemid.nu/dk-da/support/soeg_certifikat/.
Og vi har selv testet fra en Outlook 2013 klient som sættes op således https://www.nemid.nu/dk-da/kom_i_gang_med_nemid/sikker_e-mail/send_og_modtag_sikker_e-mail/opsaetning_af_e-mail-program/windows_7/outlook_2013/ (det sættes op på samme måde i Outlook 2016) hvor vi henter vCard på medarbejderen via den offentlige portal https://service.nemid.nu/dk-da/support/soeg_certifikat/ og dernæst kryptere e-mailen til modtager med Outlook 2016 og det fungere. Det fungerer derimod ikke hvis du kryptere fra Outlook 2016.

Outlook 2013 -> Outlook 2016 = OK
Outlook 2016 -> Outlook 2016 = %
Outlook 2016 -> Outlook 2013 = %

Det virker derimod hvis du først sender en signeret e-mail til modtager og gemmer dit certifikat og dernæst kan han sende en krypteret e-mail til dig som du kan åbne

Outlook 2016 -> Outlook 2016 = OK (med udveksling via signeret e-mail først)
Outlook 2016 -> Outlook 2013 = OK (med udveksling via signeret e-mail først)

Er der andre der kan bekræfte dette og hvad har I gjort for at løse det?

Der står godt nok inde på Nets side at kun Outlook 2013 er understøttet
https://www.nets.eu/dk-da/kundeservice/medarbejdersignatur/krav-til-din-computer/Pages/understoettede-mail-programmer.aspx men hvad gør vi så når Skat sender via Outlook 2016?
Avatar billede OMEGASUPPORT Novice
23. februar 2020 - 13:22 #1
Det er godt nok længe siden, du har skrevet, men jeg stødte først på dit spørgsmål nu.

Jeg har det modsatte problem, nemlig at jeg med Outlook 2016 ikke kan kryptere eller signere e-mail med Medarbejdersignatur. Jeg har indtil videre opgivet at finde en løsning med medarbejdersignatur, for NemID/DanID kommer kun med en sludder for en sladder.