Avatar billede Uvanga Ekspert
11. marts 2018 - 08:43 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

WiFi extender gennem 230v elnet. Virke hos nabo?

WiFi Transmission på 230v nul-leder:

Hvis man har en 230v WiFi Extender, og man sætter en plug / modtager i hos en given nabo, vil nabo så kunne se mit netværk?
Nul-leder i elnettet er vel fælles for alle?
I givet fald, er der en maksimal afstand man gøre dette?
Avatar billede finb Ekspert
11. marts 2018 - 10:12 #1
Det burde kun virke på din gruppe
Avatar billede wjens Guru
11. marts 2018 - 11:25 #2
Nul-lederne kan godt hænge sammen, men hvad gør det? Når du laver wi-fi kan naboen jo også "se" dit wifi direkte (ligesom folk, der går forbi udenfor). Det handler vel om at du skal sørge for god sikkerhed/adgangskode, så ingen uvedkommende får adgang.
Avatar billede ebea Ekspert
11. marts 2018 - 11:37 #3
Hvorfor mener du at den bruger Nul lederen? Transmissionen foregår på fasen, på en frekvens som ligger noget over de 50Hz som er på fasen (i Mhz).
Og at naboen skulle kunne se dit netværk, er meget lidt utænkeligt, medmindre at naboen er lige bag din væg i et andet lokale med samme fase!
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. marts 2018 - 12:40 #4
ad #2 Korrekt, men spørgsmål var også mere om det i det hele taget er muligt.

ad #3 Det bygger jeg på en tidligere tråd her på Eksperten, hvor en spørger havde fået det oplyst af forhandler. Det skulle muliggøre at extender fungerer på tværs af grupper. Også fra en der har praktisk erfaring med det.

Men der hersker en del forvirring / forskellige beskrivelser af emnet. Så hvis der er en der med 100% sikkerhed kan forklare den rette sammenhæng, ville det være rigtig godt.
Avatar billede falster Ekspert
11. marts 2018 - 15:46 #5
Enig med Uvanga. Debat og oplysning om - f.eks. - at nogle (nyere) powerlineløsninger (nu) virker på tværs af elgrupper, synes jeg savner baggrund i forhandlernes deklarationer af produkterne.

Det eneste jeg har kunnet finde, som måske snerper der hen ad, er fra en Devolo, som reklamerer med "automatisk faseskift".

Eksperuddybning modtages også herfra med tak :-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. marts 2018 - 16:21 #6
Jeg har så ved lidt yderligere søgning, fundet at hastighed skulle øges til ca. det dobbelte hvis man har tilsluttet aktiv jord i stikkontakten.
Jeg ved faktisk ikke om den oplysninger er til nogen hjælp, eller bare bidrager til yderligere forvirring ;-)
Avatar billede wjens Guru
11. marts 2018 - 16:46 #7
Uden på nogen måde at være ekspert på den teknik, tror jeg ikke vi kan få nogle klare ja/nej svar.

Teknikken er jo at lægge et meget højfrekvent signal ind oven i et lavfrekvent (50 Hz) og fordele internettet på den måde. Et højfrekvent signal springer nemt mellem tætliggende u-skærmede kabler. Kablerne virker som en (dårlig) transformator.

Fabrikanterne har givet efterhånden finpudset teknikken, så selv et svagt signal kan bruges. Derfor kan det virke på tværs af de tre faser, som i hvert fald ligger tæt ved måleren og et stykke ad vejen rundt i bygningen. I et tæt byggeri kan naboens kabler sagtnes ligge i samme kabelbakke lige efter måleren. Nul og jord er også kabler, der kan overføre. Og jord skal være direkte forbundet til naboens jord. Ingen kan sige noget generelt om hvor god signal-overførslen er.

Så hvis og hvis kan naboen godt være med på en lytter.
Avatar billede ebea Ekspert
11. marts 2018 - 16:51 #8
#4 - ja, mange forvirringer omkring hvad der er "op og ned" om emnet. Men da det jo er AC (Veksel spænding), så vil frekvensen skifte mellem fasen og Nul leder, hvor der er belastning (hvor den i den halve periode går én vej (fasen), og i den anden halv periode, den modsatte vej (Nul leder) ), som f.eks. i tilfældet hvor extenderen er tilkoblet. At Nul lederen skulle agere forbindelse alene, er ikke tilfældet.
Hvis du kobler de 2 extendere på 2 forskellige faser, vil du have problemet med at få den faseforskydning der er mellem faserne (120 grader), til at få den frekvens som løber igennem, til at matche sammen! Så derfor ingen forbindelse (eller med held, meget dårlig)
Og desuden, jo mere eludstyr der er koblet på fasen som der kommunikeres over, jo mere støj vil der være på linjen, og dermed dårligere (langsommere, eller ingen forbindelse).
Devolo, som der nævnes i #5 siger at de har nogen som virker, på tværs af faserne, ved at udnytte induktion imellem faserne???.
Men jeg kan forestille mig, at det må give nogen særdeles ustabile forbindelser, hvis det er tilfældet.
Avatar billede ebea Ekspert
11. marts 2018 - 16:58 #9
#6  -  At Jordforbindelsen i Huset, skulle øge hastigheden, hvis den er forbundet i samme stikkontakt som extenderen, er en misforståelse!
Hvis du forestiller dig dette, så skulle Jordforbindelsen løbe gennem jorden med den frekvens som extenderen nu transmitterer på, og hele vejen hen til Transformeren, for at lave forbindelsen til nulpunktet, da det er det eneste sted hvor der er forbindelse.

Hvis du havde en tilladelse fra det lokale El forsynings selskab, til at bruge din Jordforbindelse som Nul leder, kunne du gøre det (kræver at din jordforbindelse i installationen, er under en hvis Ohm'sk værdi; men det er vist usandsynligt.
Avatar billede kurtba Ekspert
11. marts 2018 - 23:09 #10
Jeg har tidligere i forskellige tråde anbefalet Devolo 1200+, idet den virker på tværs af flere forskellige faser.
Så Ebea #8 - det er ikke korrekt, at det enten ikke vil virke eller virke meget dårligt. Min transmitter sidder på en sikringsgruppe, og de 2 extendere jeg har sidder på 2 helt andre sikringsgrupper, og jeg kan garantere for, at det kører stabilt og med fuld power. Jeg har hjulpet 2 andre med opsætning at Devolo 1200+, hvor de også sidder på hver sin fase, og der virker det også fortrinligt. Hvorfor er jeg for så vidt ligeglad med, når bare det virker. Jeg har tidligere skrevet, at det angiveligt var fordi, de brugte nulledningen, og det var fordi, jeg havde fået det at vide af en netværksekspert.
Nu har jeg så været inde på Devolos hjemmeside og prøvet at læse lidt om det og under support/FAQ står der bl.a. følgende:
Yes, devolo products also work if you have multiple circuits (phases) in the house. You do not have to modify the mains supply, such as by installing a phase coupler.
og længere nede:
dLAN® works throughout the entire mains supply network of the house or apartment, regardless of whether the building is old or new. Of course, the network has to be on the same wiring, and the wire length must not exceed 300 meters. However, different phases are not a problem. Power meters attenuate the signal strongly, but do not necessarily block it.
og lidt mere:
Whether your neighbours receive the data signal of your devolo network depends on your home‘s mains supply network. Power meters and long cables can drastically diminish the signal. To be on the safe side, we recommend encrypting your network using the encryption button on the adapters or the devolo Cockpit software.
og sluttelig:
Due to the high-frequency cross talk, the data signals are distributed to all phases automatically. The only requirement for this is that the phases run parallel. This high-frequency cross talk is a type of attenuation and can cause power loss.
Så den bruger altså alle faser og ikke nulledningen.
Ovenstående er ikke bare teori - det virker rent faktisk.
Der står mere om produktet under FAQ
https://www.devolo.com/en/Products/dLAN-1200+
Inden jeg nåede frem til at bruge dette produkt, nåede jeg at købe flere forskellige extendere, af den type, som fanger det trådløse signal og så forstærker det, og ingen af disse virkede tilfredsstillende hos mig.
Så det har været en lettelse siden jeg købte Devolo 1200+.
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. marts 2018 - 05:14 #11
ad#10
Meget gode oplysninger, og god beskrivelse. Jeg synes det forklarer emnet rigtig godt.
Tak for din indsats, og referencer af egne erfaringer.