Avatar billede Rasmusjc Juniormester
13. marts 2018 - 21:47 Der er 8 kommentarer

VBA i Excel

Hej Folkens

For nogen tid siden oprettede jeg dette spørgsmål herinde.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1020797

Det går ud på at jeg har en udlejningsplan der bliver sendt ud til vores medlemmer.
Hvis jeg laver en lejekontrakt til en kunde vil jeg gerne undgå at skulle skrive ind både i udlejningsplanen og lejekontrakten.

Dvs. når jeg laver en lejekontrakt så henter udlejningsplanen automatisk de data jeg har skrevet ind i lejekontrakten.

Jeg kom faktisk langt i forhold til at få det til at fungere med reference funktionen. Problemet var bare at når jeg så sendte udlejningsplanen ud til vores medlemmer, så manglede de lejekontrakterne og cellerne returnerede med en reference fejl. Denne kunne jeg ikke løse.

Og lukkede den anden tråd ud at have løst problemet.

Dog skrev personen som hjalp mig at det muligvis kunne løses med en VBA funktion.

Jeg har dog ikke noget kendskab til dette og vil derfor hører jer om dette er muligt?

Mvh.
Rasmus
Avatar billede store-morten Ekspert
13. marts 2018 - 23:12 #1
Jeg tænker:
Kopier hele arket --> Indsæt værdier --> Gem --> Send.
Avatar billede store-morten Ekspert
13. marts 2018 - 23:14 #2
Kopier hele arket --> Indsæt værdier --> Gem som --> Send.

Gem som  Pas på ikke at fjerne formler i Originalen!!!!!
Avatar billede store-morten Ekspert
13. marts 2018 - 23:15 #3
Husk altid, test i en kopi ;-)
Avatar billede Rasmusjc Juniormester
13. marts 2018 - 23:44 #4
Må lige se om det kan løse mit problem
Avatar billede Rasmusjc Juniormester
14. marts 2018 - 22:32 #5
Har været ved at se på det Morten....

Men synes ikke helt det løser mit problem, det er dog tæt på. Kan godt få arket til kun at indsætte værdierne, men alt formatering, cellebredde/højde, farver osv. forsvinder.

Ved ikke om der er en løsning på det? Det er jo et ret stor ark (relativt) så kan jo ikke bare kopiere enkelte dele, skulle gerne kunne tage det hele på en gang.

Kan det fikses tænker du?
Avatar billede store-morten Ekspert
14. marts 2018 - 22:42 #6
Har du kopieret over i et nyt ark?
Avatar billede store-morten Ekspert
14. marts 2018 - 22:45 #7
Jeg tænkte at du kopierer original arket, sætter ind i original arket som værdier.
Så alt formatering, cellebredde/højde, farver beholdes, og der efter gemmes med nyt navn, så original arket bevares.
Avatar billede Rasmusjc Juniormester
15. marts 2018 - 21:46 #8
Generelt synes jeg egentlig det er lidt upraktisk med den må det kører på med denne indirekte funktion, det kræver jo også at jeg har åbnet de filer der linkes til.

Hvis jeg har funktionen i min udlejningsplan og der linkes til 1.xlsx så skal 1.xlsx være åben for ikke at få en reference fejl.

Det vil sige for at få et overblik over udlejningsplanen skal alle mine henvisninger være åbnet.