Avatar billede Mathias Praktikant
17. marts 2018 - 17:20 Der er 11 kommentarer

Hjælp til valg af studiecomputer

Hej

Håber I kan hjælpe med vejledning af næste computer. Jeg leder efter en ny bærbar, gerne 14", med så god processor som muligt. Har tænkt på i7, da jeg simpelthen er træt af min nuværende pc, som ofte crasher i større excel-filer, osv. Hvilket mærke/computer kan I anbefale, hvor man får så meget computer for pengene. Jeg er altså ligeglad med æstetik og touch-skærm, men derimod processor, batteri og pris er hovedprioritet.
Tak!
Avatar billede Slater Ekspert
17. marts 2018 - 18:59 #1
Hvis det ligefrem crasher, er det mere sandsynligt at RAM, eller noget helt andet, er problemet. En overbelastet CPU vil normalt gøre at programmer fryser, ikke crasher.

Har du tjekket om din CPU er overbelastet? Det besvarer ikke dit spørgsmål, jeg synes bare det ville være synd ikke at have de rigtige fakta med i overvejelserne.
Avatar billede Flemming63 Juniormester
18. marts 2018 - 11:14 #2
Hvad er dit budget, og hvor meget diskplads kræver du?
Avatar billede Mathias Praktikant
18. marts 2018 - 14:11 #3
Hej Flemming,
Jeg tænkte maks. 6tkr. eller lige deromkring. Ydelse er førsteprioritet, batterilevetid dernæst. Havde egentlig Lenovo i tankerne, da det virker tilat man får meget for pengene..
Min nuværende er en Asus U38N, med AMD A8 processor.
Avatar billede milter Ekspert
18. marts 2018 - 15:14 #4
Jeg er enig med #1. Og du skal være opmærksom på, at jo kraftigere CPU, du vælger, jo højere bliver strømforbruget. En i5 vil fint kunne klare Excel.
Avatar billede Flemming63 Juniormester
18. marts 2018 - 15:50 #5
En Lenovo ThinkPad L470 med  i5 7200U / 2.5 GHz, Win 10 Pro 64-bit, 8 GB RAM, 256 GB SSD og en batterilevetid på op til 14.48 timer koster ca 6000?
Avatar billede Mathias Praktikant
18. marts 2018 - 19:25 #6
Hej Flemming63,
Det lyder interessant, men jeg kan ikke finde en shop der sælger den med de specs?
Pft.
Avatar billede milter Ekspert
21. marts 2018 - 20:45 #9
Iflg. linket herunder vinder Asus'ens cpu i de flleste tilfælde over Lenovoen. Asus er, lige som Lenovo, kendt for at producere solide og pålidelige computere. På de øvrige specifikationer er der ikke nævneværdige forskelle, så jeg ville vælge Asus'en.

https://www.notebookcheck.net/7200U-vs-8250U_8152_9206.247596.0.html
Avatar billede Flemming63 Juniormester
22. marts 2018 - 07:12 #10
Jeg er enig med milter angående CPUen, men såvidt jeg kan bedømme er dens batterilevetid lidt kortere... Indrømmet, der er tale om en bedømmelse, da jeg ikke kan finde noget med lige den CPU? Med andre ligger den på 10-11 timer.
Avatar billede Flemming63 Juniormester
22. marts 2018 - 07:18 #11
Men, baseret på en helhedsbetrgtning ville jeg også vælge ASUSen :)