Avatar billede Tom K. Forsker
17. marts 2018 - 18:49 Der er 3 kommentarer og
5 løsninger

VBA for dummies

Jeg vil gerne høre hvor i har fundet jeres første viden omkring arbejde med VBA i Excel?
Har i fundet nogle gode tips eller "bøger" i kan berige mig på. I ved de helt spæde begynder træk.
Ser frem til at høre fra jer "der bare kan det p** "
Avatar billede falster Ekspert
17. marts 2018 - 19:25 #1
Man skulle tro, at du citerede denne:

https://www.saxo.com/dk/vba-for-dummies_john-paul-mueller_paperback_9780470046500?gclid=EAIaIQobChMI5sa22fvz2QIVGJSyCh0LrwuLEAQYAiABEgLWCPD_BwE

men ellers havde jeg stor fornøjelse af Michell Cronberg:

https://rudbib.dk/ting/object/723000-katalog%3A22245732

Meget pædagogiske fremstillinger. Ikke hans skyld, at jeg nu har glemt det meste :-)
Avatar billede martens Guru
17. marts 2018 - 19:59 #2
http://www.excelgaard.dk/

meget lækker kode og eksempler !
Avatar billede jkrons Professor
18. marts 2018 - 00:03 #3
Jeg har skrevet lidt om VBA programmering her

http://kronsell.net/ExcelProgrammering.htm
Avatar billede jkrons Professor
18. marts 2018 - 00:08 #4
Udover det, startede jeg nok både med Cronberg som omtalt ovenfor og så Sharo Podlin: Excel 2003 programmering med VBA og så et par bøger til Access, som jeg begyndte med at programmere:

Morten Ditmer: Introduktion til applikationsudvikling med Access 2000
og
Paul Kimmel: Access 2000 programmering med VBA

Som du kan se af titler og årstal er det et par dage siden.
Avatar billede falster Ekspert
18. marts 2018 - 00:38 #5
#2. Selvfølgelig må Elgaards udmærkede side ikke glemmes.

Og medens vi er ved nettet, brugte jeg denne en del:

http://www.tek-tips.com/threadminder.cfm?pid=707

(Også mildest talt for et par dage siden.)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
18. marts 2018 - 10:45 #6
Jeg er autodidakt, og har aldrig læst en bog om VBA eller deltaget i et kursus, og lærte det på følgende måde:

1)  Makro optageren - optag noget kode og gå inbd og kig ,hvad der bliver optaget, og FORSTÅ det.
2)  Kode eksempler på nettet - forstå dem, og leg med dem.
3)  Forsøg selv - start med at optimer koden fra makrooptageren og tilret fundne kodeeksempler.
4)  Giv dig selv MINDRE opgaver, og gør så opgaverne større og større, efterhånden som du lærer.
5)  Og, spørg så ellers ude i diverse forums, når du støder på et problem, men husk at FORSTÅ svarene, og ikke bare copy/paste en forslået løsning ind.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
18. marts 2018 - 10:47 #7
#2: Tak :-)
Avatar billede Tom K. Forsker
20. marts 2018 - 19:40 #8
Tak skal i have alle sammen.

Ja der er jo kommet mange gode forslag og hints - rigeligt med info til de næste to
treogtyve ugeres, sene aften- og natstudier.
Det er jo svært at afgøre hvilket svar der er det bedste for mig på nuværende tidspunkt, så alle får en lille del af pointkagen til aftenkaffen.