Avatar billede timtoftgaard Praktikant
21. marts 2018 - 07:30 Der er 6 kommentarer

autokorrektur

Jeg benytter autokorrektur for at kunne skrive hurtigere. F.eks. skriver jeg huko og trykker på mellemrumstasten og straks kommer der til at stå hukommelsesbesvær.

Jeg bruger det på min private computer, og har oprettet mange af disse autokorrektur, som jeg gemmer under: Filer, Korrektur, indstillinger for autokorrektur. Disse bliver så gemt og kan benyttes når computeren strates næste dag

Når jeg er på mit arbejde og logget ind på netværk (intranet) har jeg også word her. Når jeg prøver at gemme autokorrektur tekster virker det ok, men når jeg så lukker word og åbner næste dag, er alle de autokorrektur tekster forsvundet, og jeg må lave nye igen.

Hjemme benytter jeg Word 2010
på mit arbejds netværk benytter jeg Word 2016

Hvordan kan jeg Word 2016 til at huske autokorrekturtekster?
Hvorfor slettes de i word 2016?
Avatar billede finb Ekspert
21. marts 2018 - 08:29 #1
Det kan være en sikkerheds-ting på dit job.
Spørg IT-afd., om I kan få EEN fælles autokorrektur på EEN fælles server,
også aht stavefejl.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. marts 2018 - 10:41 #2
Det er ikke Word 2016 i sig selv, der sletter Autokorrekturteksterne.

Der findes reelt to slags Autokorrektur-tekster: Formaterede og ikke formaterede. Hvis man i dialogboksen Autokorrektur slår ”Formateret tekst” til, bliver elementet gemt i Normal.dotm. Ikke-formaterede Autokorrektur-elementer bliver gemt i sprogafhængige filer af typen .acl i mappen (brugernavn skal erstattet af det korrekte brugernavn):
C:\Users\[brugernavn]\AppData\Roaming\Microsoft\Office\

Da dansk sprog har id.nr. 1030, hedder en dansk Autokorrektur-fil:
MSO1030.acl
En Autokorrekturfil til f.eks. US-engelsk hedder MSO1033.acl.

De forskellige sprog-id’er kan f.eks. findes her (parentsen v=win... hører med i linket men vises mulighvis forkert her):
https://docs.microsoft.com/en-us/previous-versions/windows/embedded/ms912047(v=winembedded.10)

1) Autokorrektur-filer kan ikke være fælles for flere brugere, men man kan godt kopiere en fil fra en bruger til en anden. Normal.dotm bør ALTID være personlig.

2) Selv om det havde været muligt at dele Autokorrektur-filer, ville det ikke være en brugbar løsning. Det skal være personlige filer, som indeholder det, den enkelte har behov for at få rettet automatisk. Man kan godt f.eks. have en fælles ordbog i brug i en virksomhed, men det er noget ganske andet (måske finb har ordbøger i tankerne).

3) Det er muligt, at acl-filerne bliver slettet pga. sikkerhedsopsætninger, som finb nævner. Det er også muligt, at det sker pga. en utilsigtet opsætning. Hverken Autokorrektur-filer eller f.eks. brugeren Normal.dotm bør overskrives pr. automatik.
Bed IT-afdelingen om at ændre det, så acl-filer (og Normal.dotm, hvis den slettes) ikke slettes/overskrives.
Avatar billede timtoftgaard Praktikant
21. marts 2018 - 11:09 #3
Tak - kontakter straks min IT afdeling
Avatar billede finb Ekspert
22. marts 2018 - 09:28 #4
Ad 2, (2
Du har ret, jeg mente ordbøger.
Men kan man "strømline" virksomheden,
så der måske UNDER eller EFTER skrivning
kan anvendes en fælles korrektur,
så firmaet fremstår solidt udadtil ?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. marts 2018 - 12:49 #5
finb: Det spørgsmål, du stiller, er et helt andet end det, timtoftgaard har stillet. Ordbøger og autokorrektur er adskilte størrelser.

Et kort svar: Man kan placere en ordbog på en server, som alle brugere har adgang til og sætte det op i Word, så den ordbog kommer i brug ved at tilføje den som brugerordbog. En sådan ordbogs indhold bør være styret af en/få ansvarlige – bør ikke være en ordbog, som brugere i almindelighed kan ændre på. Men det sikrer ikke brugernes adfærd, at en sådan ordbog findes. Enhver bruger kan jo vælge at acceptere eller ignorere ting under stavekontrol – eller de kan have slået stavekontrol fra og/eller undlade at køre stavekontrol til sidst. Den slags kan jo nok kun håndteres vha. ”opdragelse” (alternativt skal der en programmeret løsning til, som kan sikre, at dokumenter tvinges gennem kontroller af forskellige slags).
Avatar billede finb Ekspert
23. marts 2018 - 09:42 #6
Tak Lene,
måske it-afd kan strikke noget sammen
a la datavalidering / før print