Avatar billede kite10 Novice
22. marts 2018 - 17:45 Der er 7 kommentarer

Videoredigering i 4k

Hej!
Jeg har givet bud på nedenstående imac. Vil den kunne klare videoredigering i 4k?

iMac, Imac 27” late 2014, 3.5 GHz, 8 GB ram, 1100 GB harddisk, Perfekt

Apple iMac with Retina 5K display - alt-i-én - Core i5 3.5 GHz - 8 GB - 1 TB - LED 27" - Dansk
Type Personal computer - alt-i-én
Lokalisering Dansk / Danmark
Processor 1 x Intel Core i5 3.5
Processor, hovedegenskaber Intel Turbo Boost Technology 2
RAM 8 GB (installeret) /SDRAM
Harddisk 1100 fusion
Monitor 27" - LED - 5120 x 2880 (5K)
Grafik controller AMD Radeon R9 m290x 2048 MB
Videohukommelse 2 GB
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2018 - 18:43 #1
jeg tror det er for lidt ram til 4k
Avatar billede eurositi Ekspert
22. marts 2018 - 20:29 #2
Både CPU RAM og GPU RAM (VRAM) ser ud til at være ret meget i underkanten ift. hvad der typisk anbefales til de nyeste videoredigeringsprogrammer, som udnytter multithreading og GPU-acceleration - især hvis du vil redigere/rendere 4k video. Selv om skærmen i denne computer utvivlsomt er dejlig, ville jeg gå efter en (billigere?) maskine med muskler til at klare opgaven. Det er heller ikke smart, at den ikke har en SSD harddisk.

CPU'en må hedde noget mere end "Core i5 3,5"? Der må mangle et serienummer (f.eks. 7400 el. lignende). Det ku' være rart at se, hvor ny/gammel den egentlig er. Det har nemlig ret meget at sige ift. hvad den kan præstere.
Avatar billede kurtba Ekspert
22. marts 2018 - 23:08 #3
Det kommer jo nok også noget an på, hvilket videoprogram, som du vil bruge. Et program, som jeg personligt er glad for, har .f.eks. ikke alt for krævende krav.
https://helpx.adobe.com/premiere-elements/system-requirements.html
Men det er jo minimums krav. Jeg har aldrig redigeret i 4k, men det er angiveligt ret krævende. Men alm. film i HD har jeg lavet masser af og på pc.er som lå omkring systemkravene, og det er gået ganske udmærket. Det tager bare lidt længere tid, når den renderer. Bl.a. ram har stor betydning for renderingstiden. Jeg har fornylig opgraderet med en ny pc, med gode specifikationer til videoredigering, og det kan absolut mærkes. Men har i mange år redigeret med 8 ram, og det har været film til helt op på 2 timers længde.
Jeg har windows pc og har ingen erfaring med iMac, men generelt er de vel bedre til at udnytte resourcerne.
Måske sidder der nogen på davk.dk, som har noget lignende og kan fortælle om deres erfaring. Der er jo også forskel på, hvad professionelle forlanger i forhold til os, som bare laver lidt ferie og familiefilm for sjov.
Avatar billede eurositi Ekspert
23. marts 2018 - 00:20 #4
Jeg skal understrege, at jeg ikke selv har erfaring med krævende videoredigering. Jeg bygger min viden på, hvad jeg har kunnet læse mig til.
Nu ved jeg ikke, hvad dit budget ligger på, men en helt ny model som denne her til 12.000 kan med sikkerhed redigere 4k video helt uden problemer: https://www.fcomputer.dk/msi-infinite-x-8rd-041eu-tower-core-i7-8700k-16-gb-2-256-tb
... Dertil skal man selvfølgelig købe en god 4k skærm.

Men det kan sagtens gøres mindst et par tusind billigere, hvis man slækker lidt på kravene til f.eks. CPU'en og grafikkortet.

Hvis det SKAL være Apple, bliver prisen mindst den dobbelte for de samme ydelser. Man kan købe temmelig meget high-end redigeringssoftware samt en super skærm for prisforskellen.
Avatar billede kite10 Novice
23. marts 2018 - 07:33 #5
Tak for jeres meget grundige, hurtige svar.
Jeg redigerer i Final Cut ProX, på en iMac ultimo 2009 med denne oversigt: 3,06 GHz Intel Core 2 Duo
              16GB 1067 MHz DDR3 i hukommelsen
              og et grafikkort med betegnelsen ATI Radeon HD 4670 256MB.
Det går ikke hastigt. Især ikke under rendering af større opgaver, og årsagen til lysten til at forsøge mig med 4K skyldes udelukkende at mit kamera nu kan optage i formatet.
Som jeg forstår jer, er der ikke umiddelbart grund til, at jeg kaster pengene efter annoncen i DBA. Det får jeg ikke meget ud af. Prisen er sat til kr. 8000 for en 2014 udgave af en iMac.
Avatar billede eurositi Ekspert
23. marts 2018 - 09:42 #6
Ja. Mit gæt er, at forbedringen vil være marginal ift. investeringsomkostningen. Og det vil ikke være nok til redigering af 4k video.

Hvis du har en OS X licens, er det værd at bemærke, at det er muligt at bygge en såkaldt "Hackintosh" - altså at installere OS X på en almindelig PC, som indeholder al den rå hardwarekraft, som ville koste en bondegård, hvis der var tale om Apple-autoriseret hardware. Det letteste er at købe en gamer-PC med den type bundkort, som kræves. Herefter er det egentlig blot at følge denne vejledning, når du installerer Mac OS X på PC'en: http://onx.dk/nyheder/saadan-bygger-du-en-hackintosh-5-installation-af-macos/

Det er desuden muligt at benytte din iMac skærm sammen med PC'en: https://www.quora.com/Can-an-iMac-act-as-a-second-monitor-for-a-Windows-PC
Avatar billede kite10 Novice
23. marts 2018 - 11:07 #7
Tusind tak for at gøre mig meget klogere!!!