Avatar billede plok Forsker
23. marts 2018 - 09:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Program til at låse/slette sin PC ved evt. tyveri?

Hej allesammen.

Jeg ville høre om der findes et, eller flere gode programmer til at kunne låse, slette og spore sin PC, hvis den bliver stjålet?

Jeg tager naturligvis backup, men bare alt det møg med at skulle nulstille diverse bruger kontoer, koder m.v.

Ved godt at det kræver en WiFi forbindelse, men kunne muligheden være der?
Evt. med en form for mobil bredbånd som man putter i, så man kan gøre det ligeså snart den bliver tændt?

Jeg ved at de fleste mobiler og tablets har funktionen d.d.

Køre med Windows 10 64-bit

Håber at høre fra jer :)

God weekend når I kommer dertil
Avatar billede plok Forsker
23. marts 2018 - 09:12 #1
Note: Jeg er nervøs for om man kan komme ind i PCén selvom der er password på!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. marts 2018 - 09:28 #2
PreyProject virker på de fleste operativsystemer - incl. Windows: https://www.preyproject.com/

Når PC´en får internet forbindelse, kan du sætte den til at slette den, udsende advarsler - og hvis der er GPS modtager i, kan du også lokalisere den. (den kan "gætte" ud fra det netværk den er koblet på, selv uden GPS modtager - men det er usikkert).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. marts 2018 - 09:35 #3
Åh - en lille detalje... - den kan ikke Wipe (slette) med en gratiskonto - det kræver at man køber sig til den.

Mon det kunne tænkes at man kan nøjes med at køre med gratisversionen, og så købe en måned, når uheldet er ude? - jeg ved det desværre ikke...
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2018 - 12:46 #4
hvis du bruger BitLocker kan du i det mindste kryptere din harddisk - det kræver så en nøgle til at åbne disken, når uheldet er ude.
Det betyder samtidigt, at din adgangskode skal være lidt mere kryptisk end "password1" - og derover skal du oprette noget som maks. antal forkerte forsøg - men så kan du godt wipe disken.
Du har så ingen chance for at kontakte det online - men dine data er beskyttet (jeg ved dog ikke om du har bitlocker på Windows home...kræver nok en pro eller enterprise)
Ellers findes der et system fra Lenovo (kræver sjovt nok en lenovo pc) som kan trace din pc ved hjælp af TPM chippen (bla) som er på bundkortet - jeg mener den kræver ikke netforbindelse - men den kan stoppe for brugen af pc på bundkortniveau...dvs. før du over hovedet kommer til styresystemet...koster dog en månedlig beløb (så vidt jeg husker)
Findes måske også på andre pc-fabrikanter
Så kan du også bruge Intunes - men her er det altså lidt større opsætning end bare en enkelt pc...i hvilken størrelsesomfang snakker vi om?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. marts 2018 - 13:03 #5
Bitlocker findes ikke i home - man skal ganske rigtig op i en Pro for at den er tilgængelig.

Jeg sad lige og kom til at tænke på enterprise løsninger, hvor man kan fjernlåse den via Microsoft tjenesterne - og blev nysgerrig på, om det samme er tilfældet for de private løsninger.

Det ser sådan ud - du går på https://account.microsoft.com/devices - her kan du se de enheder hvor din Microsoft konto har rettigheder - og har mulighed for at "låse" maskinen.
Det kræver dog at du logger på din Windows 8/10 maskine med en Microsoft konto - da det er denne du skal logge på og administrere enhederne med.
Avatar billede plok Forsker
24. marts 2018 - 09:03 #6
#2 PREY er totalt super! Det er nemt og enkel.

Nogen som ved hvilekn GPS jeg kan sætte i min PC (Stationær) og hvilken som er bedst?

Jeg takker for alle jeres svar indtil videre! :D

God dag.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. marts 2018 - 09:40 #7
Du kan få en relativ billig modtager her: https://www.dustinhome.dk/product/5010662695/bu-353s4

Det er vigtigt at den er "ekstern" - den skal i hvert fald have noget antenne ude i det fri...

Men dermed kan man selvfølgelig se den, og vil nok fjerne den som det første - og så er fidusen gået af den.

Og husk, at selv med en GPS modtager kan du ikke regne med en nøjagtighed på mere end 20-40 meter... - hvilket i en lejlighed kan gøre det rigtig svært at finde adressen...
Avatar billede plok Forsker
24. marts 2018 - 10:18 #8
#7 Mange tak for hjælpen. Jeg prøver lige at se hvad der kan strikkes sammen :)
Avatar billede plok Forsker
24. marts 2018 - 10:23 #9
Men kunne man ikke forsøge at sætte den inde i PCéren, og tilkoble den en powerbank som så igen er tilsluttet en af mine USB-porte bag på?

Så kan man jo bare trække oplader kablet fra powerbanken ud gennem en af PCI kapperne/dækslerne. Så er powerbanken altid til strøm, når min PC er tændt, og derved kan man spore den selvom PCéren er slukket :D

Den bliver self. noget mere unøjagtig iht. det du skriver med at den skal være i det fri! Men ville den kunne fange en form for relativ GPS forbindelse, hvis den sider inde i kabinettet?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. marts 2018 - 13:34 #10
Du er helt gal på den :-D - det er jo ikke GPS enheden der tyverisikrer den - den hjælper bare til at finde den mere nøjagtige position.

Og den vil ikke virke kapslet inde i et metalkabinet. Prøv at lægge din mobiltelefon ind i PC´en, og se om du kan ringe til den...

Og datasignalet vil ikke kunne passere igennem en powerbank, der jo kun leverer strøm og ikke datasignal.

GPS enheden sender ikke noget signal - den læser positionen ved hjælp af satelitterne, og det signal bruger din PC så til at kunne meddele positionen over det internet, der forhåbentlig bliver koblet på.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2018 - 07:09 #11
For at sikre dig at din PC vil komme på noget netværk, så den kan fanges af Prey, kunne du indbygge et USB-bredbånds modem. Men der er samme problematik som for GPS dimsen - at den skal sidde uden på kabinettet.

Til gengæld ville den (via et SIM-kort) kunne oprette mobildata internet forbindelse i det øjeblik den bliver tændt.

Måske kunne man tage begge enheder og føre ud til en plastickasse, der var fastgjort på kabinettet, så det var naturligt at stjæle det hele, og ikke pille USB-stikkene ud?

Omvendt er det noget af et arbejde, og lidt for meget "Jeg håber de gør...."
Avatar billede plok Forsker
28. marts 2018 - 10:43 #12
Det kan være at jeg bare skal holde mig til PREY, og slette/låse computeren, hvis jeg er så uheldig at få den stjålet!

Mange tak for svar :D

God dag.