Avatar billede arnepedersen Forsker
26. marts 2018 - 09:51 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Offentlige høreapparater.

Jeg har fået bevilget høreapparater og skal på høreklinik den 1. juni.
Da det er første gang er jeg usikker på hvad der skal ske. Der er mange typer og fabrikater jeg kan vælge imellem.
Og da det er fra det offentlige, har jeg fået at vide et er gratis.
Jeg er 76 år så det er primært de høje frekvenser der mangler nu. Det er tale i TV, der ofte høres som mumlen. Og det er når vi er flere samlet jeg har svært ved at høre.
Jeg ved jeg kan vælge mellem flere kendte mærker, Siemens, Oticon m.m. Og et der hedder Bernafon som skulle være rigtig godt.
Jeg ville også gerne kunne styre høreapparatet med min Iphone.
Håber på lidt vejledning.
Mvh. Arne
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. marts 2018 - 10:09 #1
En i familien har Siemens, der kan styres vis mobil-app. Det fungerer tilsyneladende rigtig fint. En anden  har et Oticon, hvor man skifter mode med en lille knap på enheden, også en rigtig god løsning.

Men jeg ville nu ikke være bekymret ved noget af det, der tilbydes på det danske marked, da der dels er god kontrol, dels går udviklingen lynhurtig på området.
Avatar billede hjolsen Ekspert
26. marts 2018 - 11:33 #2
Jeg er selv høreapparat bruger ( gennem mere end 25 år )
Du må aldrig sammenligne med hvad andre bruger , syntes er smart . Alle apparater uanset mærke bliver special tilpasset til netop din hørenedsættelse , så et apparat der virker  godt for en ,vil ikke være egnet  for en anden.

Har haft både med og uden fjernbetjninger , personligt syntes jeg det er nemmere at benytte en "knap" end fjernbetninger . Det du evt skal være opmærksom på er hvilke
hjælpemidler / ekstra udstyr som du kan få til dit apparat .
Læs mere og få evt hjælp her : https://hoereforeningen.dk/
Avatar billede arnepedersen Forsker
26. marts 2018 - 15:43 #3
Tak for Jeres svar. Det jeg reelt gerne vil høre er om der er forskel på kvaliteten fra div.  leverandører. Og om Jeres erfaringer fra høreapparater tilkoblet Ipone.
Og endelig om Høreapparater fra Bernafon er lige så gode som de kendte fra Oticon og Siemens.
Avatar billede hjolsen Ekspert
26. marts 2018 - 17:12 #4
Jeg har haft Phonax de sidste mange år (får det næste om en måneds tid )- de er de eneste der kan levere et apparat der er kraftigt nok . Men som skrevet i #1 så længe de udleveres af det offentlige bør du ikke være nervøs.
Er du sikker på du får et valg ?
Avatar billede Sorenskov Juniormester
26. marts 2018 - 19:28 #5
Jeg fik nye Siemens med kommunikation til iPhone for nogle måneder siden.
Min erfaring er at med hensyn til indstilling via app så er det en lidt langsommelig affære, men der er et utal af indstillinger. Den største fordel ligger i at apparaterne er koblet til iPhone eller iPad via bluetooth. Det betyder at telefonlyden under en samtale kan gå direkte i høreapparaterne og lytteoplevelsen bliver meget, meget bedre. Desuden kan du få lyden fra film eller radio hentet på iPhone og iPat direkte i ørene.
Jo jeg er begejstret - og så er de rigtigt gode som høreapparater. Det er 4. gang jeg har fået nye Siemens.
Avatar billede mort1 Ekspert
27. marts 2018 - 12:19 #6
Først og fremmest skal du nok være opmærksom på, at der ikke er frit valg på alle hyller, når der er tale om "gratis høreapparat". Jeg tror der står noget som: "Billigste bedst egnede" eller måske "Bedst egnede billigste", hvis det gør en forskel.
Hvis du gerne vil betjene dit høreapparat med din telefon, så er Siemens en mulighed, idet de på nettet tilbyder programmer til betjening af Siemens høreapparater, men det er der sikkert flere producenter der gør.
Avatar billede arnepedersen Forsker
28. marts 2018 - 11:26 #7
mort1
Rigtigt der er ikke frit valg på alle hylder, men jeg fik at vide - ved høreprøven - at der er et stort udvalg jeg hunn vælge mellem af gratis apparater. Så det er årsagen til mit spørgsmål om i kunne vejlede mig. Glad for det i skriver om Siemens. Det er netop et af de mærker der er mulighed for at få.
Avatar billede Tom K. Forsker
22. juli 2022 - 10:27 #8
Jeg har lige fået et par fra AudioNova  type DX 50 R LI-Ambre
Listepris.. 8683,-
Tilskud.... 6585,-
Rabat..... 2098,-
I alt......... 0,-

Når du skal prøve, er der et hav af muligheder - hos AudioNova med priser op til 28,000 kr/par.
Du skal overveje om du selv vil betale noget oveni og derefter kun prøve apparater op til den pris - der er stor forskel på "gratis" og et til 30.000,-

Bluetooth er for mig en lidt special oplevelse som jeg stadigvæk bearbejder,
men en ting skal du være klar over, hvis der ikke er forbindelse (står i køkkente og telefon i stuen) så kan du ikke høre opkald og beskeder. Det har jeg haft et par uheldige oplevelser med.

I øvrigt en super fin service jeg fik/får hos AudioNova Hillerød.