Avatar billede KFPS Mester
26. marts 2018 - 09:58 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Excel, datosortering

Hej

Jeg kan ikke få excel til at sortere mine datoer korrekt. Jeg skal gerne have dem sorteret fra ældste til nyeste. Som det er nu sorterer den efter tallet, og sorterer den derfor forkert.
Jeg har formateret hele kolonnen til dato, og valgt det format jeg ønsker (som også er det format jeg selv skriver det ind med)

Jeg indtaster f.eks.

Men når jeg sorterer efter dato (f.eks. fra Å-A) får jeg det som:

Det skal naturligvis gerne stå fra 11.11.2017 og korrekt frem til 18.02.2018.

Håber i kan hjælpe :)
Avatar billede finb Ekspert
26. marts 2018 - 10:14 #1
Hvis du indtaster
ÅÅMMDD
kan du sortere helt almindeligt,
dd = 180326
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. marts 2018 - 10:14 #2
Brug Søg og Erstat til at ændre punktum til bindestreg.

Excel opfatter for eksempel 19.11.2017 som tekst og ikke som en dato (19-11-2017).
Avatar billede KFPS Mester
26. marts 2018 - 10:35 #3
Tak for svaret begge.
finb, jeg legede lidt med dit forslag, men jeg synes ikke helt det fungerer for mig :) Jeg kan godt se ideen, men når jeg skriver dd laver den årstallet helt skævt. Det ville jeg skulle lege mere med før det funkede, men xl's forslag fungerer for mig, så jeg går med det :)

Tak for det.
Avatar billede Mads32 Ekspert
26. marts 2018 - 18:00 #4