Avatar billede mort1 Ekspert
27. marts 2018 - 12:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Synlig forskel på CD og DVD ?

Jeg har været så heldig, at jeg har "arvet" en masse brændbare CD'er og DVD'er. Desværre ligger de blandet, og jeg synes ikke, at jeg kan se forskel på DVD og CD - Er der en måde, hvorpå man kan se forskellen, uden at skulle have dem i maskinen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. marts 2018 - 13:02 #1
Umiddelbart nej - men du kan være heldig at der er præget noget identifikation med små bogstaver inde omkring centerhullet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. marts 2018 - 14:00 #2
Du kan oftest skelne mellem CD og DVD ved at se farven på siden der brændes på:
CD er "sølvfarvet"  og DVD er "lilla". For Blu-Ray er disse enten mørkeblå eller har en gul nuance.
Avatar billede Mikael Ekspert
27. marts 2018 - 16:20 #3
Bare en kommentar ;)

Måske går jeg med "både livrem og seler" ?? Men jeg ville nok ikke anvende
"no name" skiver til MEGET vigtige sager, som ikke kan erstattes ;)
Avatar billede QWERTY Mester
27. marts 2018 - 18:40 #4
#2 Mine CD og DVD'er ser ens ud. Normalt hvis det det er en seriøs producent, står det på DVD'erne og CD hvad det er. Har lige tjekket min egen samling, jeg er ikke i tvivl ;-)

#3 enig.
Avatar billede mort1 Ekspert
02. april 2018 - 18:01 #5
ErikHg #2,  var ret tæt på, med farverne på brændesiden, selv om det tilsyneladende ikke er 100%, så er jeg i hvert fald ikke stødt på CD'er som har det blålige skær på bagsiden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. april 2018 - 18:52 #6
Jeg har aldrig selv set anden farve end den "sølvfarve" på CD´er.
Det er jo en meget god rettesnor, at der er farveforskelle blandt de forskellige typer hhv. CD, DVD og BD. DVD-RW og DVD+RW her dag en lidt afvigende nuance i forhold til DVD-R og DVD+R.
Er man i tvivl kan man jo også lægge disken i computerdrevet, og derved popper typen jo op.