Avatar billede Emma777777 Juniormester
30. marts 2018 - 22:27 Der er 14 kommentarer

USB har slettet filer

Hej :-)

Jeg har en USB hvor alle filerne var væk, så jeg gik hen til en IT supporter og han fandt ud af det var fordi emnerne var skjulte. Så kunne alle filerne vises igen, men - det er ikke alle filer som der er der.

Når jeg scanner min USB siger den at den scanner over 26.000 filer, jeg kan ikke finde alle de filer på min USB.

USB’en er næsten fyldt helt op(4GB), og det var den også inden jeg mistede alle filer. Det der er mærkeligt er bare, at nu er mange af filerne “kopieret”, men den “kopieret” fil kan jeg ikke åbne. Så jeg kom til at tænke på om USB’en har valgt at slette andre filer for at lave de “kopierede” filer?

IT supporteren jeg har snakket med, ved ikke hvad der skal gøres?

Nogle som kan hjælpe? :-)

Med venlig hilsen
Emma
Avatar billede Emma777777 Juniormester
30. marts 2018 - 22:59 #1
De “kopierede”filer starter med “._”
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2018 - 23:23 #2
den er nok falsk, dvs. den er i virkeligheden ikke 4gb, men måske kun 2, og så overskriver den bare nogle filer som den alligevel siger er der.

du kan teste den med dette program
https://www.heise.de/download/product/h2testw-50539

red alle filer ud af den med recuva.
https://www.ccleaner.com/recuva/download
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
31. marts 2018 - 07:59 #3
Du har åbenbart en Mac computer.
Fil- og mappenavne med punktum foran er "usynlige" på Mac og Linux, men kan ses af en Windows pc. Det er systemfiler.
Jeg kender ikke nyere MacOs, men da jeg tidligere kopierede filer fra Mac til pc, fulgte de med.
Eksempel: Ved kopiering af firmalogo.eps fulgte en lille systemfil  ._firmalogo.eps med på usb-stick'en.
Der er ikke kopier af filerne, men små efterladenskaber fra selve kopieringen. Prøv at tjekke filstørrelsen på en ._fil
Den fylder kun få KB.
Hvis de rigtige filer stadig findes, skal du bruge et gendannelsesprogram til Mac, f.eks.: http://www.recuvaformac.com/
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
31. marts 2018 - 08:03 #4
Rettelse:
*Det er ikke kopier af filerne
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
31. marts 2018 - 09:01 #5
Mapperne ._Ressource.frk og filerne ._Index.dat
er også skjulte efterladenskaber, som kan slettes.
Det kan være en del af forklaringen på de 26.000 filer, som ikke kan ses på Mac.
Avatar billede Emma777777 Juniormester
31. marts 2018 - 11:04 #6
Hej Finn
Tak for svar. Jeg har en Windows og har brugt den i Windows i lang tid, det er inden for de sidste 6 måneder at den har gjort dette. Det er 2 år siden jeg sidst har haft den i en mac (for der havde jeg en mac pc). Kan jeg stadig bruge det program du har linket? Og hvordan gør man? Er der en god hjælpe guide? For jeg er ikke så god til IT :-)
God påske.

Hilsen Emma
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
31. marts 2018 - 15:29 #7
Til Windows skal du bruge den version af Recuva, som sidwave henviser til i #2.
Programmet er meget brugervenligt og guider dig igennem trin for trin.
Vælg at gendanne filerne til en anden disk, så den ikke risikerer at overskrive noget på usb-stick'en - hvis de altså findes. Held og lykke herfra.
Avatar billede Emma777777 Juniormester
31. marts 2018 - 22:03 #8
Sidwave - skal jeg først tjekke den og bagefter bruge recuva? :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. april 2018 - 11:03 #9
Avatar billede Emma777777 Juniormester
01. april 2018 - 11:21 #10
Avatar billede Emma777777 Juniormester
01. april 2018 - 11:22 #11
Tror ikke jeg forstår hvordan man gendanner filerne til en anden disk, jeg har oprettede sådan et image den bedte om.
Avatar billede Emma777777 Juniormester
01. april 2018 - 19:48 #12
Kender i en god IT fjernsupporter?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. april 2018 - 09:32 #13
Det ser ud som om Recuva har fundet slettede filer. Marker alle filerne og vælg at gendanne dem til en mappe på dit C-drev.
Hvis de gendannede filer ikke kan åbnes, er det fordi de er beskadiget ved delvis overskrivning. Det kunne tyde på det, når Recuva siger "partly recovered".
Jeg har desværre ikke en dyt forstand på fjernsupport.
Du kan lukke dette spørgsmål og oprette et nyt, hvor du i overskriften søger en fjernsupporter. Så kommer det øverst på listen og bliver set af flere.
Avatar billede posten Ekspert
02. maj 2018 - 08:12 #14
emma har du i din mappe instill. sat flueben i vis skjulte filer ??