Avatar billede Kasper Tveden Praktikant
02. april 2018 - 14:34 Der er 4 kommentarer

Hvad er det "nye" Flash?

Tilbage i 2009 var jeg med til at producere en større webfortælling (online dokumentar). Dengang produceret i Flash, på sin vis lettere kompliceret men stadig langt mere udfoldelsesrig, end de tværmedielle produktioner der er på nettet i dag.

Kender nogen i forummet til den mest optimale måde at lave en (journalistisk) webdok, der ikke blot bliver til en lineær fortælling afbrudt af nogle videoer hist og her.., hvor der ikke bliver gjort brug af de facetter, der ligger i at kunne kommunikere via forskellige medier mhp at folde en historie mest muligt ud.

Forekommer mig, at tiden er gået tilbage, hvad angår at kunne bruge de mange digitale muligheder (grafik, podcast, billedhjul, videoer mm) på de seneste ti år. Ved, at det har noget at gøre med, at Flash ikke fungerer til smartphones(?)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2018 - 14:42 #1
HTML 5 er hvad der bruges idag.
Avatar billede Slater Ekspert
02. april 2018 - 15:57 #2
Og der er ikke ret meget som Flash kunne, der ikke kan laves langt bedre i moderne, åbne teknologier.

Jeg forstår ikke rigtig dine eksempler:
>"de mange digitale muligheder (grafik, podcast, billedhjul, videoer mm)"

Grafik? Som hvad, billeder? Har aldrig krævet Flash.
Podcasts er helt separat fra webteknologi og har aldrig krævet Flash.
Billedhjul? Er det karruseller? Det har aldrig krævet Flash.
Videoer har aldrig krævet Flash, selvom Flash engang var det bedste streamingformat - men det er længe siden.

Hvad er det du vil, som du ikke føler du kan i dag?
Avatar billede Tveden Praktikant
04. april 2018 - 13:22 #3
Som det nok skinner igennem af mine spørgsmål, er jeg ikke særlig kyndig ud i de tekniske forhold. Jeg har blot observeret at inden for det, nogen kalder interactive narratives, der er udviklingen nærmest stoppet. Herhjemme prøver DR lidt med deres webdok, men det er blot en lineær fortælling, hvor teksten er opbrudt af nogle videoer.

Med flash kunne man i højere grad lave det som en klikbar forside, hvor man kunne have forskellige kapitler inde under. Men det kan man måske også i samme grad med HTML?
Avatar billede Slater Ekspert
04. april 2018 - 13:44 #4
En klikbar forside? Det lyder jo umiddelbart bare som hyperlinks, hvilket er grundstenen i HTML og altid har fandtes.

Næsten uanset hvad du mener, kan jeg næsten garantere at det kan lade sig gøre i åbne teknologier i dag; men jeg er bange for, at du stadig ikke helt forklarer hvad du mangler præcist nok til at vi kan give et ordentligt svar.