Avatar billede Stine Dyhr Lydiksen Praktikant
03. april 2018 - 13:44 Der er 21 kommentarer

DV mini til computeren

Hej.

Vi har en del gamle dvmini bånd liggende, som vi gerne vil have spillet over på computeren.

Problemet er, at jeg ikke kan finde ud af hvad for noget udstyr, jeg skal skaffe mig.

Videokameraet båndene er optaget på er et Sony 800x digital zoom og har et 4 pin stik. Computeren jeg gerne vil have det over på er en Microsoft Surface Pro 4 – 512 GB / Intel Core i7, med windows 10 software og disse porte: USB 3.0 i fuld størrelse
microSD-kortlæser
Headset-stik
Mini DisplayPort
Cover-port
Surface Connect.

Jeg har fundet frem til at jeg skal have en eller form for capture-boks, da min computer ikke har en firewire port Jeg håber I kan hjælpe.

Mvh. Stine
Avatar billede Ronnibom2 Novice
03. april 2018 - 14:56 #1
Noget der kan bruges er som du selv nævner en capture boks, også kaldet et capture card.
Her kan f.eks. bruges en ElGato Video Capture, som så simpelthen tager videosignalet fra kameraet.
Her skal man bruge det gul-hvide-røde stik fra kameraet som så skal ind i ElGatoen.
Det er ikke altid lige let at fange signalet, plus sådan en optager koster 700-800kr. Der findes en billigere, men den er virkelig ikke de penge værd.

Det kan godt være lidt besværligt at arbejde med, og med mindre I har mange dvbånd, ved jeg ikke om det kan betale sig, da man kan hyre folk til at overspille ens bånd for en for omkring 100-150kr per bånd.
Denne får man så på dvd eller usb.
Avatar billede Mikael Ekspert
03. april 2018 - 16:53 #2
Avatar billede Mikael Ekspert
03. april 2018 - 17:03 #4
UPS !! Forkert link i #3  Beklager ;)
Avatar billede Ronnibom2 Novice
03. april 2018 - 17:36 #6
Mikael jeg har endnu ikke oplevet at et usb kabel kan overføre direkte video fra bånd, ligemeget hvad man gør. USB er digitalt, og dv er analog.
Man skal derfor digitalisere det, og det kan gøres ved hjælp af et capture card eller en båndmaskine, med firewire.

Det bedste ville være en gammel laptop med plads til et expansion slot, så man kunne bruge noget a la denne: http://www.edbpriser.dk/i-o-hub-og-kort/delock-express-card-to-2-x-firewire-a-id-394796.aspx? (med mindre du kender en med gammel stationær http://www.edbpriser.dk/i-o-hub-og-kort/delock-pci-express-card-firewire-a-21-port-id-6693980.aspx

Det kan læses af diverse redigeringsprogrammer uden problemer, så længe kameraet har en firewire udgang.

Her skal du være opmærksom på at overspilningen tager lige så lang tid som båndet er, og man skal selv starte og standse det.
Avatar billede Mikael Ekspert
03. april 2018 - 17:57 #7
#6.. Tja nu kender jeg ikke det kamera..

Men har selv et ældre (10 år) JVC med DV minibånd.
Det er ikke analogt.. Det optager i AVI format. Og også med firewire 4 pin.

Men uanset deet, så er det kabel så billigt, at skulle det ikke virke, så skidt pyt ;)

Men der skal naturligvis noget software på computeren.. Enten DYRT eller gratis.
Avatar billede Ronnibom2 Novice
03. april 2018 - 18:21 #8
Mikael hvis det optager med DV minibånd, så optager det ikke med .Avi.
DV bånd er lige så meget avi som det er mkv eller mp2ts
Avatar billede Stine Dyhr Lydiksen Praktikant
03. april 2018 - 19:30 #9
Tak for hjælpen Ronnibom. Ja, det tænkte jeg nok. Jeg må lige se, hvad jeg kan finde på da vi har over 20 bånd :-)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
03. april 2018 - 22:14 #10
Jge vil ikke anbefale et alm. videocapture card hvor du bruger SVHS eller composite (de runde stik) idet det vil overføre signalet som et analogt tv-signal og derved forringe signalet.
Du skal bruge Firewire for at overføre i fuld kvalitet (digitalt). Dvs. et kabel og du skal så have (eller montere) et Firewirekort i computeren.
Du kan også bruge en capture-enhed med Firewire som fx. den hedengangne Pinnacle USB710 de fungerer dog lidt mere ustabilt.

De fleste videoredigeringsprogrammer kan registrere og optage Firewire signalet. Ellers fungerer dette her lille gratis program fint
http://windv.mourek.cz/

Bemærk at det overføres som AVI, de fleste tv kan ikke vise AVI, det skal så laves om til fx. MP4. Det er lidt af en videnskab at gøre ordentligt idet AVI filen er interlaced. Brug endeligt ikke bare en tilfældig "converter" fra internettet. Hvis det ikke gøres rigtigt risikerer du at få striber eller uskarphed omrking bevægelser i filmen. Du risikerer også at højde/bredde-forholdet bliver forkert så billedet bliver for smalt ( dvs. 5:4 istedet for 4:3). Brug evt. AVI filen som udgangspunkt i et videoredigeringsprogram og gem den færdige fil som MP4.

Ellers få et firma til at lave det fx.
http://www.datanord.dk/video-til-dvd-og-usb/priser-video/
Avatar billede Mikael Ekspert
03. april 2018 - 23:13 #11
Ronni du er på vildspor.. DV ER digitalt ;)

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1014083
Avatar billede Ronnibom2 Novice
04. april 2018 - 07:59 #12
Mikael Det er ligegyldigt om det er digitalt, for det er på et magnetiseret bånd. Det skal digitaliseres fra båndet, for at man kan se det på en computer. Det kan IKKE lade sig gøre med USB, desværre. Ellers havde jeg været verdens lykkeligste mand for et oar år siden.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
04. april 2018 - 10:33 #13
Hvis der er en USB port på disse kameraer er det normalt til at overføre data og still billeder til et evt. hukommelseskort, de sidste af Sonys MiniDV kameraer havde også et hukommelseskort. Man skal ikke lade sig afskrække af Firewire, det fungerer meget nemt når først kortet er installeret. Og kvaliteten af MiniDV er langt bedre end de normale analoge videobånd-formater som fx VHS-C og Video8. Så det er klart værd at bevare filmene i digital kvalitet.
Avatar billede Lene Praktikant
26. marts 2020 - 16:26 #14
Hejsa. Jeg står i samme problem som trådstarter - nemlig at jeg har nogle mini DV bånd som jeg gerne vil have overspillet til DVD eller USB.

Men jeg har smidt det DV kabel som hørte med til JVC kameraet væk - er der en "nem" løsning, hvordan jeg får mini dv fra kameraet ind i computeren og videre til et usb eller dvd ?

På forhånd tak
Lene
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
26. marts 2020 - 22:15 #15
#14
Der er ikke nogen "nem" løsning. Du skal overføre med Firewire hvis du vil bevare kvaliteten. Dvs. du skal have et firewirekort i computeren (som ikke mange computere har i dag), desuden et firewire kabel (DV-kabel) som fx. dette
https://www.av-cables.dk/firewire-400-4p-6p-kabel/firewire-400-kabel-4p-6p-2-m.html
det lille stik passer i kameraet, det andet i computeren, nogle gange er det også lille i computeren.
Dernæst følges fremgangsmåden i #10
Avatar billede Lene Praktikant
27. marts 2020 - 09:43 #16
Tusind tak for svar - det virker til at jeg må blive at købe ydelsen af et firma i stedet for :-)
Avatar billede Hanne Praktikant
06. december 2020 - 21:19 #17
Hej 😊 Vi har virkelig mange dv minibånd, som vi skal have over på dvd.
Desværre er vores video kamera blevet stjålet i Italien og vi har derfor ikke kamera til overførslen. Hvad skal vi købe af udstyr og software, for at det kan lade sig gøre i en rigtig god kvalitet ?
På forhånd tusind tak for hjælp ! Det er vigtige optagelser af stor personlig værdi. Mange hilsner 😉
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. december 2020 - 12:05 #18
Prøv at se svaret i nr. 10, det beskriver præcis hvad der skal gøres. Det er vigtigt at overføre signalet digitalt for bedste kvalitet, dvs. med Firewire.
Avatar billede Mikael Ekspert
07. december 2020 - 12:48 #19
#18.. Tja hvis du svare på #17, så findes kameraet jo ikke længere..

Der findes udstyr som kan læse og kopier bl.a. Mini DV bånd..
Men prisen er ret uinteressant.

Måske er billigste løsning at søge efter/købe et brugt kamera ?? ;)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. december 2020 - 21:51 #20
#19 Ja det er rigtigt, jeg overså at kameraet var væk, men det burde kunne brugt købes til en rimelig pris. Men man skal stadig bruge en pc med Firewire og software som beskrevet.
Avatar billede Mikael Ekspert
07. december 2020 - 22:32 #21
Jeg har også en hel del bånd liggende.. Nogen som aldrig er blevet brændt til en DVD..

Jeg har såmænd også det gamle JVC kamera, kablet og vistnok en ældre bærbar med  FireWire indgang..

Desværre er/var det kamera ret drillesygt.. Det meldte konstant fugt, uden at det var tilfældet. Sikkert en sensorfejl ?? Men reelt fugt eller ej, så kan det ikke anvendes under den fejlmelding.

Men nu har det ligget på TØRT lager i 15 år.. Måske skulle jeg give det en ny chance ? ;)