Avatar billede __Allan__ Seniormester
06. april 2018 - 00:03 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Tips og råd til backup og fildeling på Synology Diskstation søges!

Hej med jer.
Jeg har netop købt en ny Synology Diskstation.
Tilgang via nettet, webstation og mailstation har jeg fået op at køre.
Men jeg har brug for lidt råd og vejledning til hvilke tjenester jeg bør bruge til fildeling og backup, da jeg bliver forvirret over udbuddet...
(Active backup, Cloud Station, File station, glacier backup, hyper backup, Drive, Snapshot replication, usb copy) nogle endda i flere udgaver og så er der tredjeparts programmer, hvilket jeg dog helst vil undgå.

1. Jeg vil gerne kunne synkronisere/lave backup af diverse data fra hhv. Bærbar pc, tablets og mobiler. (både Android og iOS)

2. Jeg vil gerne kunne tilbyde venner og familie at logge ind og gemme data. Eksempelvis billeder fra fælles begivenheder som skal kunne deles blandt os.

3. Jeg vil kunne bevare mine data og mine egne billeder for mig selv.

4. Tilgangen til dataene/backuppen skal gerne være nem i den forstand, det gerne skal ligge i samme filstruktur som oprindeligt på enhederne.

5. Jeg vil gerne som en ekstra sikkerhed have mulighed for at tage en jævnlig backup af altsammen, overtil en anden enhed.

Herudover vil jeg gerne have mulighed for at tildele fx. 32 GB til at være time capsule eller backup server for en iPhone. (har jeg fået forklaret kan lade sig gøre.)

Det der holder mig tilbage fra bare at prøve mig frem er at jeg er usikker på hvad der deles fra serveren. Synes jeg har oplevet at habe flere konti opsat på en tilsvarende NAS og da jeg så tilgik den via en Playstation, så kunne alt indhold tilgåes. Ligeledes via Photostation er jeg usikker på hvad der deles og hvem der har adgang til hvad.
Derudover vil jeg gerne være sikker på at det fungerer inden jeg sætter en telefon til at synkronisere og risikerer at miste data.

Så hvis du har mer erfaring og evt. nogle tips til  strukturen i hvordan data (hovedsageligt billeder og video bør opbevares. (Tænker når nogle albums er fra en enkel dag, mens andre  bare er ét stort album, som strækker sig over måneder eller år).

Håber i forstår hvad jeg mener, og har tid og lyst til at hjælpe med nogle svar! 😊
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. april 2018 - 08:08 #1
Det er jo et enormt setup du skal i gang med - noget der for mig selv har taget flere år at lære (men som med intens læsning nok kan sættes op på en uges tid).

Jeg ville nok anbefale dig at starte med et delområde - lær enten PhotoStation, CloudStation eller filhåndtering (lettest i nævnte rækkefølge).

Den korte version:

1. CloudStation til PC - tablet/telefon afhænger af datatypen, men formentlig mener du primært billeder - i så fald PhotoStation. Anden data bliver meget besværlig - CloudStation appen er endnu ikke så udviklet.

2. Billeder - PhotoStation, evt. "Personlig photostation", jf. pkt. 3 - jeg kører selv rettighedsbaseret photostation, d.v.s. hver bruger har sit eget login, der er tildelt rettigheder efter hvilke photomapper de må se.

3. Kører du som nævnt ovenfor med individuelle brugere, får disse et "Home" bibliotek, hvor kun de selv har adgang (med mindre du specifikt giver en tredje bruger adgang). Men du er nødt til at tænke et overordnet system ind, baseret på grupperettigheder - eks. en familiegruppe der giver adgang til et familieshare, en vennegruppe der giver adgang til venneressourcer o.s.v. - fuldstændig som i Microsoft AD. Betragt dig selv som en helt almindelig bruger, og giv dig selv rettigheder efter det. Og lad administratorbrugeren være administrator, som du kun bruger når ting skal rettes.

4. Det er let med CloudStation, men nærmest umuligt med billeder og løs data. Med mindre billeder o.s.v. ligger dobbelt.

5. En anden Synology og Hyperbackup - så vil du kunne tage backup efter tidsplan. En anden NAS vil typisk kunne håndtere Rsync protokollen, som Synology også understøtter. Men der skal leges noget med det, før det virker ordentligt.

Din bekymring om adgang til data skal udelukkende rettes imod det korrekte bruger/adgangssetup. Har din PS4 haft adgang til al data, er det fordi den har kørt under en brugerID med adgang til al data - eller at du ikke har sat rettigheder på alle mapper/shares.

Din telefon vil jeg ikke anbefale at du laver 2-vejs synkronisering på - kun upload. Hvis du ved en fejl får kopieret en masse data ned i den synkroniserede mappe, vil du kunne drukne din telefons netforbindelse og lagerhukommelse.

Og organiseringen af fotos/videoer er ret individuelt i forhold til behovet. Jeg lægger mine data under kategori (familie/fritidsinteresser/vennegrupper o.s.v.), og herunder delt op i en mappe for år/måned/begivenhedsnavn. Generelle billeder ligger så under enten år eller måned, mens specifikke begivenheder får deres helt egen undermappe.
Skal disse deles med venner, laver jeg i øvrigt som regel et delelink i PhotoStation med udløbsdato, og lægger linket på Facebook - som regel kun i lukkede grupper. På den måde er der let adgang for alle, uden at skulle have en brugerkonto på NAS´en, der er automatisk udløb på, og kun adgang til de billeder jeg har valgt at dele. Endelig skal man i disse tider heller ikke fornægte, at billederne fysisk aldrig kommer på Facebook, og derfor heller ikke må høstes af Facebook, eller kan ses i min brugerprofil.

Bemærk at PhotoStation kører med særskilt rettigheder til fotoalbums, i forhold til den generelle NAS. Fotomapper man ikke har adgang til at se, vil ikke blive vist i photostation.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
06. april 2018 - 12:18 #2
Hej Ole

Mange tak for dit fyldige svar.
Jeg vil tage dit råd til mig, med at læse om og lære et punkt ad gangen.
Vil prøve i første omgang at arbejde med cloud station til mine egne data, og dernæst photo station.

Jeg har tidligere prøvet at lave et par grupper, men synes hurtigt det blev for uoverskueligt, og måske lidt at skyde gråspurve med kanoner.

Tænker som du nævner at det hovedsagligt vil være billeder der skal deles med venner og familien, så måske et par enkelte brugere og photo station vil kunne gøre opgaven...

I øvrigt lyder det som nogle gode tips, du kommer med både mht. Hyperbackup, filstruktur og dét med et tidsbegrænset link. Det er alle funktioner jeg glæder mig til at lære at håndtere.

Endnu engang tak for hjælpen, og god weekend!
Avatar billede __Allan__ Seniormester
06. april 2018 - 16:38 #3
Nu har jeg aktiveret Photo Station via min admin konto, og derefter via min personlige brugerkonto, som blot er tilknyttet konto user-gruppen (standard).

Går jeg til www.mitdomæne.dk/photo så vises photo station i https (sikker visning).
Jeg har logget på med admin-konto og under indstilinger valgt kontosystem til at være "DSM-konti" og ikke "Photo Station-konti".
Men når jeg så logger ud og ind med min personlige bruger vises ingen af de billeder jeg har uploadet til den personlige photo-folder.

Logger jeg på DSM med min personlige bruger, er der nu 2 ikoner.
Det ene hedder "Photo Station" og den anden "Photo Station - brugernavn".
Vælger jeg den første, åbnes en ny fane hvor jeg automatisk bliver logget på, og ingen billeder bliver vist. Vælger jeg den med mit brugernavn, sker det samme, men her ser jeg de billeder jeg har uploadet.
Dog åbnes begge sider som (Ikke sikker visning) og med følgende i adressefeltet:
min_ip-adresse/~brugernavn/photo/#!Albums

1. Jeg ville jo helst gerne at alle sider vises som sikker visning hver gang de tilgåes.
Og så bør der vel kun være én tilgangsmulighed, ik ?

2. Mht. adressen der står i adressefeltet, ville jeg helst gerne have ensartethed, så der fx. står:
www.mitdomæne.dk/photo eller photo.mitdomæne.dk  , så det hele ser mindre forvirrende ud, det er lettere at henvise andre til siden og ikke mindst lettere at huske...

3. Har jeg gjort forkert i at vælge kontosystem til at være "DSM-konti" og ikke "Photo Station-konti" ? - Eller er der en anden årsag til at jeg kan logge på Photo Station med mine brugeroplysninger fra DSM, uden at kunne se de billeder der er tilknyttet kontoen ?

Håber i forstår mine spørgsmål... ;-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. april 2018 - 14:38 #4
Først og fremmest - jeg har ingen erfaring med personlig photostation - det virkede for bøvlet for mig da det kom frem. Jeg styrer ALT i samme bibliotek - mappen Photos i roden af NAS´en.
Så vidt jeg har forstået giver den personlige photostation mulighed for at de enkelte brugere kan administrere deres egen "Photos" mappe under deres brugerprofils HOME drev. Men da jeg ikke ønsker andre til at administrere på min NAS, har jeg fint med selv at styre det hele via sikkerhed i den globale version.

1. Jo - det kan lade sig gøre. Log på PhotoStation (ikke personlig) med din administrator, gå i indstillinger. Første faneblad under Generelt, og under afsnittet "Andre indstillinger", slår du funktionen "omdiriger automatisk HTTP forbindelser til HTTPS" til.

2. Nej, ikke nogen let direkte måde. Så vidt jeg ved, kan man maskere URL´s via webserveren, så eks. photo.mitdomæne.dk er et alias for en anden subadresse - eller sågar en helt anden webside. Men min viden om webservere og opsætning af disse er meget begrænset.

3. Nej, her har du valgt rigtigt (i min optik). Dine brugere er nu ens på fotostation og i selve DSM, hvilket gør det lettere at administrere (og at huske passwords for brugerne). Du mangler nok at gå i (den globale) photostation, gå ned under brugere, vælge den specifikke bruger, og rette "privilegier". Eller det samme på "grupper" hvis du har leget med dem. Som du er inde på, kan det være forvirrende at lave grupper, så mange vælger at tildele privilegier direkte på brugerniveau.

Men har du eks. 5 familiemedlemmer, der jævnlig skal tildeles adgang til nogle fotomapper, er det lettere at gøre dem til medlem af en "Familiegruppe", og så give "Familiegruppe" adgang til mapperne, end at skulle tildele rettigheden 5 gange til 5 individuelle brugere. Det er sådan du skal tænke.
Jeg har ikke så mange grupper - en administrator, en familie, en venner og en bekendt gruppe. Disse gør jeg så de individuelle brugere medlem af efter behov, og både fil-rettigheder og billede rettigheder styres så her ud fra.
Har du kun få brugere, kan det dog være uoverskueligt, og så fortsætter du bare uden grupper, og tildeler rettigheder på de enkelte brugere...
Avatar billede __Allan__ Seniormester
07. april 2018 - 15:53 #5
Hmmm. Den indstilling med http omdirigering havde jeg i forvejen og oplever stadig lidt uhensigtsmæssige ting ved de direkte tilkoblinger.

Tror jeg prøver at fjerne photo station helt og installere den på ny.

Herefter vil jeg følge  dit eksempel med den globale opsætning. Dog blot med ganske få brugere. Men de billeder jeg lægger i "rod"-photo mappen, vil de ikke pr. automatik være synlige fra enhver enhed der er på samme lokalnetværk som serveren?
For hvis det er tilfældet dur  den løsning desværre ikke...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. april 2018 - 16:48 #6
De filer der ligger i rodmappen vil kun være synlige for alle, hvis PhotoStation indstillingen "Tillad adgang til filer på første niveau i Photo Station til alle" er slået til. Slå den fra - så kan man ikke se noget, før man er logget på, og så ser man kun de mapper (og undermapper), brugeren har adgang til.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
07. april 2018 - 20:20 #7
OK, nu har jeg prøvet mig lidt frem og tilbage... Og jeg havde misforstået funktionen lidt.

Jeg har bruger Admin og bruger A.
Jeg har fjernet ovennævnte tilladelse, og forventede ikke at bruger A ville kunne se de filer der ligger i rod-photo-mappen.
Endvidere har jeg forsøgt at tage nogle billeder via File Station og med Admin adgang, plante dem i /photo/ og i /photo/nymappeoprettetafAdmin/
Begge disse har bruger A adgang til som standard.
Den eneste måde jeg har kunne modvirke at bruger A får tilladelse er hvis jeg oprette eller redigerer albums/billeder direkte i Photo Station som Admin.

Kan så se i File Station at Ejer af albums står som Photostation, som så videre tildeler rettigheder over albums...
Det giver jo egentlig god mening, selvom jeg troede at jeg fra DSM kunne uploade de forskellige albums og tildele adgangen dér, men det er jo ikke mere besværligt under Photo Station.

Lidt øvelse hjælper på det...

Mange tak for hjælpen!