Avatar billede Jannickhess Professor
06. april 2018 - 01:30 Der er 7 kommentarer

komprimere foto på ekstern hdd ?

Jeg ønsker at kunne komprimere en hel del billeder der ligge på min eksterne hdd så de fylder en del mindre, kan det lade sig gøre, med mange billeder på en gang ?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. april 2018 - 06:07 #1
Hvis billederne i forvejen er jpg-komprimerede, kan der kun skaffes mere diskplads ved at sætte dem ned i størrelse. Tab af kvalitet, som ikke kan genskabes.
Køb hellere en ekstra harddisk.
Avatar billede 450025 Ekspert
06. april 2018 - 06:44 #2
Hei Fin du har helt rett, men hadde det ikke vert bedre og bruke skyen har brukt dette i flere år nå nettopp fordi at selv en harddisk kan si Takk for seg.
Men det er nå mitt valg da og den fortsetter jeg nok med.
Arne
Avatar billede mort1 Ekspert
06. april 2018 - 08:11 #3
Jeg vil foreslå dig, at du opretter dig på Google Fotos, her er der to muligheder:
1. Du kan betale et rimeligt beløb for at få opbevaret dine billeder ukomprimeret
2. Du kan få opbevaret dine fotos komprimeret, i en, efter min mening, fornuftig komprimering, som for langt de fleste er mere end god, og så er det GRATIS
Avatar billede mort1 Ekspert
06. april 2018 - 08:35 #4
OBS! Gå ind på Google Fotos og læs om mulighederne, og begrænsningerne - Især er det vigtigt at være fortrolig med hvor - og hvad man sletter, hvis man ønsker at slette billeder.
Avatar billede puren Ekspert
06. april 2018 - 12:17 #5
som finn siger hvis du pakker JPG, JPEG, eller PNG er det minimalt hvad du for ud af det..

så enten et online store eller en disk mere
Avatar billede puren Ekspert
06. april 2018 - 12:21 #6
ikke snart lukke tid på nogle af alle de spørgsmål du har åbne???
Avatar billede eurositi Ekspert
07. april 2018 - 10:37 #7
Du kan batch-konvertere dine JPG'er til WebP med f.eks. IrfanView, som ganske enkelt komprimerer bedre end det oldgamle JPEG-format. WebP kan vises på alt andet end Apple-enheder.

Hvis du er bange for nye formater, findes der også online-værktøjer som TinyJPG, som kan optimere JPGs uden synligt kvalitetstab. Kompression af billeder på mere end 5 mb kræver dog et betalt abonnement.