Avatar billede oppes Seniormester
11. april 2018 - 11:35 Der er 12 kommentarer

mistænksom sms

jeg fik sms "svar venligst!  Du bedes hente din pakke umiddelpart.  Få mere information her. " bit.ly/2dk-sporing optout end4.co

hvad skal gøre?
åbne eller slette?
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2018 - 11:46 #1
har du bestilt noget?
jeg har ikke set, at pakkeservices bruger bitly for at sende smser - især fordi de plejer at være autogenereret.

slet den
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. april 2018 - 12:33 #2
Du skal slette - så længe du ikke mødes med "Hej Oppes" - eller nok snarere dit navn, som du ville have angivet på en pakke eller ved en bestillin, så er det næppe stilet mod dig men mod et bredere publikum.

Bit.ly er et domæne til at forkorte. eller camuflere, den rigtige url. De ønsker nok ikke at vise dig direkte, at de hverken er fra GLS, postnord, bring eller en anden autoriseret pakketransportør...
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. april 2018 - 12:54 #3
Slet det!
Jeg har selv flere gange været ude for tinge jeg har bestilt i bl.a. Tyskland hvor der er kommet SMS med et link med en http-adresse. Det er fup!!!
Er det ægte står der et Track and Trace nummer på 25 cifre.
Jeg har ikke prøvet det med mails (endnu) men det kommer sikkert.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
11. april 2018 - 13:09 #4
Slet dem!
Jeg får disse sms'er ofte.
Nogen gange er det gevinst i Lotto og andre gange pakker der er ankommet.
Uanset hvem de prøver at udgive sig for, så er links'ene altid i samme stil, som dem du har fået.
11. april 2018 - 18:37 #5
Jeg har også lige modtaget en sns med fælgende besked, "Svar venligst! Du bedes hente din pakke umiddelbart. Få mere information her; bit.ly/din-post. optout end4.co"
Avsenderen var PostenNord, ikke PostNord. Får man besked fra PostNord, er der altid en besked med, hor man kan hente pakken. Så PostenNord må ikke åbnes, det er fup og i værste fald kan de rydde din kont eller hente mange informationer omkring dig.
Avatar billede Carsten67 Praktikant
12. april 2018 - 05:39 #6
Jeg modtog i går en sms fra PostenNord med informationen: bit.ly/dine-pakker, optout, end4.co . Jeg venter en pakker og gik ind på linket. Her stod det var fra Elgiganten og det var en telefon (som jeg IKKE har bestilt) Hvad gør jeg? Kan jeg få lænset min konto? Vil kontakte min bank, evt. nulstille min telefon, men kan det hjælpe nu?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. april 2018 - 09:53 #7
Hvis ikke du har indtastet noget selv på den "elgiganten" side du kom på, ville jeg være rimelig rolig. Så kan de højst have dit telefonnummer, og grundlæggende oplysninger om hvilken browser du besøgte siden med.

Har du tastet oplysninger ind, har de selvfølgelig disse oplysninger. Men det er heldigvis ikke sådan at din telefon automatisk bliver hacket ved at besøge siden - så skal du aktivt gøre noget mere...
Avatar billede oppes Seniormester
14. april 2018 - 17:26 #9
DET STOD OVEN I KØBET AT AFSENDEREN SKU VARE UDBETALING DANMARK.
JEG SLETTEDE DEN LIGE EFTER OLE MADSEN SVAREDE. SÅ TAK
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. april 2018 - 19:18 #10
Det er netop det man skal være forsigtig med, nemlig at stole på overskriften.
De forbandede hackere bliver mere og mere "smarte" til at snyde folk, så man skal altid være på vagt.
Avatar billede Dina H-H Praktikant
16. april 2018 - 11:39 #11
Info til andre.
Jeg har lige modtager flg. på sms:
"Vores  ekspert Henrik Loft, har i dag solgt dine midler fra din konto.
Du har en ny saldo .
Registrering og udbetaling: bit.ly/dine-udbetalinger-
optout  end4.co"
Jeg er bange for, at den formulering vil få nogle til at klikke på linket, så jeg håber, at advare andre.
Mht. PakkepostenNord, som er nævnt ovenfå, har jeg mortaget 38 mails indenfor de sidste 14 dage. Lidt imponeret over de bliver ved.
Jeg har vundet en IPhone X  til kr. 7500,-  men skal  kun betalt 15 kr. i levering, så kommer den til min adresse - year right!!!
Pas på derude ;-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. april 2018 - 14:21 #12
Ja svindlerne skyr ingen midler, og intet er dem helligt........