Avatar billede Amaliie Praktikant
11. april 2018 - 22:38 Der er 6 kommentarer

Sort skærm med blinkende cursor INGEN BIOS

Hejsa.
For nogle uger siden crashede min kærestes stationære imens han sad og spillede på den. Dette var ikke unormalt for det specifikke spil som han spillede.
Problemet er at da det skete sidste gang ville hans computer ikke længere boote til windows. Han tændte sin pc og meget hurtigt flashede et logo og så blev skærmen sort med en blinkende hvid cursor oppe i venstre hjørne.
Vi har forsøgt at åbne BIOS, men det virker overhovedet ikke. Vi har også forsøgt at købe en ny harddisk og installere windows 10 på den fra en bærbar, men dette virkede heller ikke.
Nu er vi lidt løbet ud af muligheder da det vil være for dyrt at købe nyt graffikkort, CPU, motherboard osv. når vi ikke engang kan regne ud hvor problemet opstod.
Jeg mener at computeren er en han har bygget selv for nogle år tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2018 - 23:40 #1
Kan I se om ventilatoren på cpuén og grafikkortet kører rundt?
Prøv at tage al strøm fra, også det lille sølvfarvede på  bundkortet, og tryk på startknappen et øjeblik, for at tømme for strøm. Der kan stå lidt "gammel" strøm på en kondensator, så Windows tror den kører. Det kan selvfølgelig skyldes så meget andet som  hvis der er mere end een ramblok, kan man prøve at køre med en på skift.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2018 - 23:43 #2
Ps. en PC kan godt starte uden harddisk, så kommer der bare en besked på skærmen om, at der ikke er nogen disk.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. april 2018 - 23:58 #3
Det kan måske hjælpe at resette CMOS.

Se nedenstående link:

https://www.youtube.com/watch?v=-9RnIj-EcdQ

Det kan være temmelig drilagtigt når en computer strejker, men en resetting kan forhåbentligt være med til at løse problemet.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2018 - 00:57 #4
@ErikHg Der sker det samme, som i mit forslag, som er nemmere.
"Another way to clear CMOS is to reseat the CMOS battery.
...Finally, remove the CMOS battery for a few minutes and then put it back in. Close the case or battery panel and then plug in, or reattach the computer's main battery."
https://www.lifewire.com/how-to-clear-cmos-2624545
Avatar billede hjolsen Ekspert
12. april 2018 - 05:27 #5
Prøv også at fjerne kablet til CD/DVD drev  , et defekt drev kan give en blinkende cursor !
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2018 - 08:40 #6
tag os evt. ram ud af maskinen og rens for støv og nullermand