Avatar billede nemlig Professor
13. april 2018 - 14:19 Der er 7 kommentarer

MySQl til MySQLi

Hejsa.
Jeg har et gammelt program, som jeg i første omgang skal have til at køre med PHP 7.0 og i næste omgang skal jeg omskrive til PDO.

Jeg søger i første omgang en hurtig løsning, hvis det overhovedet er muligt.
Er det enkelt at omskrive nedenstående function til MySQLi. Jeg har prøvet at tilføje "i" til alle MySQL-kommandoerne, men det fungerer ikke:
function database($sql){
  $conn = mysql_connect($config[db_serv],$config[db_user],$config[db_pass]);
  if (!$conn) {
  die('Could not connect: ' . mysql_error());
  }
  mysql_set_charset('latin1');
  $res = mysql_db_query($config[db_base],$sql);
  mysql_close($conn);
  if (!$res) {
    die("<b>Databasefejl:<br></b>" . mysql_error($conn) ."<b><br>MySQL-sætningen var:<br></b>". $sql);
  }
  return $res;
}
Avatar billede Slater Ekspert
13. april 2018 - 14:23 #1
Umiddelbart tror jeg bare det er fordi funktionen mysql_db_query ikke findes i MySQLi. Den er en sammentrækning af to funktioner, som bare skal køres hver for sig i stedet.

Først mysqli_select_db("databasenavn");
og så mysqli_query("sql query");

Men der kan være andet, jeg ikke lige lægger mærke til. Hvilken fejl får du?
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. april 2018 - 15:02 #2
mysqli_connect skal have databasenavn som 4. parameter.
Avatar billede nemlig Professor
13. april 2018 - 15:16 #3
Tak for input.
Jeg kan nu connecte til DB.
Det har jeg løst sådan her:
function database($sql){
  $config = ini();
  $conn = mysqli_connect($config[db_serv],$config[db_user],$config[db_pass]);
  if (!$conn) {
  die('Could not connect: ' . mysqli_connect_error());
  }
  mysqli_set_charset('latin1');
  mysqli_select_db($conn,$config[db_base]);
  $res = mysqli_query($conn,$sql);
  mysqli_close($conn);
  if (!$res) {
    die("<b>Databasefejl:<br></b>" . mysqli_error($conn) ."<b><br>MySQL-sætningen var:<br></b>". $sql);
  }
  return $res;
}

Det lader dog ikke til at mine forespørgsler henter data - jeg bøvler videre.....
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. april 2018 - 15:21 #4
Hvor er din $sql?

Slå fejlmeddelelser til mens du udvikler.
Avatar billede nemlig Professor
13. april 2018 - 15:36 #5
Fejl 40 - sorry. Det spiller nu.
Tak for jeres input og god weekend.
Avatar billede showsource Seniormester
13. april 2018 - 19:03 #6
Og der er forskel på mysqli og PDO, anyway
Avatar billede Slater Ekspert
13. april 2018 - 19:31 #7
#6: Hvilket netop er hvad opretter siger.