Avatar billede Henrik Rasch Praktikant
13. april 2018 - 16:07 Der er 3 kommentarer

Ændre partitionering af min bærbare

Min gamle Asus har en HD på 500GB
Halvdelen er tilgængelig via (OS)C:-drev
Men den anden halvdel er på (DATA)D:
Nu er C:-partitionering ved at være fyldt op med alt mit skrammel.
Hvordan får jeg ændret størrelsen på C: - dvs flyttet pladsen fra D: til C:?
Jeg kan finde ud af skære ned på størrelsen af D: - inde i diskhåndtering.
Men funktionen "Udvid diskenhed" er ikke tilgængelig, så den frigjorte/ledige plads bliver tilknyttet C:.

What to do?
Avatar billede puren Ekspert
13. april 2018 - 16:35 #1
hent MiniTool Partition Wizard... de skriver at de resize og merge partitioner så det må vi stole på at de kan (som altid når man rodder med partitioner på en live system kan det gå galt)

lige for god orden skyld så har aldrig brugt værktøjet til det..

sidst jeg brugte sådanne funktioner var med partition magic (før windows XP)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. april 2018 - 17:05 #2
Flyt alle filer på D: til eksternt drev. I Windows Diskhåndtering slet partitionen D:
Udvid C: til ønsket størrelse. Opret ny partition D: på resten af den ledige plads.
Avatar billede Mikael Ekspert
13. april 2018 - 17:15 #3
MiniTool Partition 10 kan via resize.. Burger det jævnligt. Og programmet finder selv hvor der er plads på disken. Og kommer med det som forslag.