Avatar billede Christian Overgaard Praktikant
14. april 2018 - 22:44 Der er 8 kommentarer

Computer genstartertilfældigt

Hej jeg ville høre om nogen her inde har en ide om hvad der er galt med min pc.
Den genstarter helt tilfældigt uden at skrive en log det er som om nogen trækker stikket ud af den og sætter det i igen.
Jeg syntes at jeg har prøvet alt hvad man kan i forhold til test

her er en liste af specs
intel i7-3960x
asus rampage iv extreme
msi sea hawk 1070
samsung 850 evo og en 840 evo i raid 0
en 3tb WD green hdd
rmi 850
4x4gb teamgroup extrem ddr3 2666mhz
fractal design s36
corsair 750d
4x skærme to i 1080p og to i 2160p
logitech g910
logitech g933
logitech g900
corsair mm800
nzxt hue+
logitech c920

og her er en liste af test jeg har lavet
udskiftet psu
udskiftet hdd
formateret både hdd og ssd så alt var væk der efter genistellrede jeg windows
slettet og genistalleret alle drivers
kørt driver verifier uden fejl
tjekket temperatur alt under 55C
flashet begge bios til nyeste version
kørt memtest86+ uden nogen fejl
åbnet så mange sider på chrome at alle 16gb ram blev brugt samtidigt med heaven benchmark,cinebench og crystaldisk mark 5 gange uden den slukkede
prøvet med 3 forskellige keyboard en brugte ps2 samme med mus

det var alle de teste jeg lige kunne komme i tanke om.
Ingen af de teste fik pc'en til at slukke den gør det helt tilfældigt

nogen dage gør den det mere end andre f.eks gjorde den det overhovedet ikke i går hvor i dag har den gjordt det 10 gange
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2018 - 23:20 #1
måske er der en revne i bundkortet
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. april 2018 - 08:54 #2
Genstart tyder jo umiddelbart på noget termisk, så det kunne jo være interessant om du kunne logge temperaturerne, både i løbet af en normal dag og under test.

Bevares, 3960x er ikke ny længere, men med fornuftig køling kører de næsten evigt.
Men jeg kom til at tænke på, om du har prøvet at give den frisk kølepasta? Afhængig af type, kan de tørre ud og miste en del af egenskaberne. Du skal tænke på at det kun kræver en meget kort spike at få CPU/bundkort til at resette.
Avatar billede Christian Overgaard Praktikant
15. april 2018 - 11:23 #3
jeg har altid log på mine temps og er aldrig kommet over 55c da både gpu og cpu er vandkølet
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. april 2018 - 18:12 #4
Det kan du nu ikke stole 100% på - det er kun en rettesnor, da de sensorer, der sidder i CPU, GPU og chipset dels har betydelige tolerancer, dels måler på en lidt uheldig måde, hvis vi snakker øjebliksbilleder.

Jeg vil stadig sige at første stop må være kølepastaen.
Avatar billede Christian Overgaard Praktikant
15. april 2018 - 18:38 #5
Men hvis der var problemer med temeraturen ville der så ikke komme en rapport inde i system loggen?.
Udover det så skiftede jeg kølepastaen ud her til jul, og jeg havde problemet længe før jeg udskiftede det. Det begyndte efter jeg skiftede bundkort,cpu og ram ud så jeg ville gætte på det er det som der er noget i vejen med.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. april 2018 - 18:57 #6
Ikke nødvendigvis - det er ikke sikkert, den kan nå at skrive en event i loggen, før f.eks. CPU går i termisk shutdown.
Avatar billede covergaard3650 Praktikant
19. april 2018 - 08:26 #7
Jeg vil tilføje at den har stået en uge på et værksted med konstant test belastning uden at der blev fundet fejl.

Er et Asus rampage iv extreme bundkort umuligt at opdrive nu om dage? Det er selvfølgelig gammelt.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. april 2018 - 15:15 #8
Jeg tvivler på at det kan skaffes nyt. Jeg kører selv på et Rampage VII Extreme og ville supplere mulighederne med et Rampage VII Impact, men de er ikke til at finde.