Avatar billede Benjaminfn Praktikant
17. april 2018 - 23:33 Der er 11 kommentarer

Computer til TUNG videoredigering

Jeg skal redigere 360 graders VR videoer optaget i bedste kvalitet.
Jeg har INGEN teknisk forstand og ved intet om computere.

Håber I kan hjælpe med hvor jeg kan købe, eller få rådgivning.

Har I evt. forslag?

Findes der nogle bærbare der er gide nok til dette formål, eller skal jeg købe stationær?
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2018 - 00:03 #1
den her ser fin ud
https://www.proshop.dk/Baerbar/Acer-Aspire-5-A515-51-56C2/2631789

hvad videoprogram har du ?
Avatar billede milter Ekspert
18. april 2018 - 00:07 #2
Undskyld, men et meget relevant spørgsmål, når man læser din beskrivelse af dig selv, vil være: "Hvor meget kender du til videoredigering?".

Videoredigering har generelt en meget stejl indlæringskurve. Hvis du overhovedet ikke kender noget til de mest basale termer i videoredigering, så bliver det endnu sværere. Meget få, som skal arbejde seriøst med "TUNG videoredigering.... i bedste kvalitet" vil vælge en bærbar som deres primære maskine.

Men, du mener det tilsyneladende alvorligt, så her er lidt at gå efter :-)

Computeren skal have masser af RAM, helst 32GB eller mere. Processoren skal være det hurtigste, pengepungen tillader, og det vil i det her tilfælde nok betyde mindst en Intel Core i7-8700K, eller en AMD Ryzen 7 1700, helst bedre. Du skal nok også som minimum have en 500GB SSD plus et par 3TB "almindelige" harddiske som lagringsenheder.

Alt i alt vil jeg mene, din minimumspris for en bærbar starter omkring 15.000, en stationær måske omkring 12.000 uden skærm og alt det andet.
Avatar billede eurositi Ekspert
18. april 2018 - 08:15 #4
100% enig med Milter.
Hvis "bedste kvalitet" er højere opløsning end fuld HD (1920x1080). Og ja. Alt andet lige sparer du nok omkring 3000 kroner, hvis du kan leve med en stationær ift. en bærbar. Topdata og Sharkgaming er gode bud, hvis du vil ha' en high end stationær til en rimelig pris. Bærbare er mere broget, men f.eks. Proshop ku' være en mulighed.
Men ellers lav et generelt pristjek på Pricerunner eller EDBpriser for at få en fornemmelse for, hvad vi taler om.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2018 - 09:28 #5
den computer jeg linkede kan fint klare opgaven.

videoredigering er ikke tungt, det passer ikke.
når man redigerer, laver man blot offset punkter i videostream, der betyder start-end på sekvens. disse sekvenser sættes ofte sammen, dette er blot en samling af offset punkter i videofilerne. man flytter altså ikke rundt på store stykker video, men blot indexpunkter til et sted inde i filerne.

det er først ved rendering af den færdige video, at computeren splitter filerne op eller ofte, sætter stykkerne sammen.

min egen computer er en i5 4670 som er ca. 5 år gammel, den er lynhurtig, og jeg bruger Adobe Premiere.

Det er noget sludder at du skal bruge 15000 på en computer! sludder!
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2018 - 09:30 #6
det er korrekt du skal have en STOR harddisk - så kan du rigtigt boltre dig med store videofiler (de fylder nemlig meget)

RAM.. tja, når du har 32MB virtuel ram i windows, så er der ikke rigtigt noget problem i at computeren kun har 8. 32 anbefales, det kan jeg sagtens være enig i!
Avatar billede eurositi Ekspert
18. april 2018 - 09:55 #7
Enig i betragtningen om, at man nemt forkøber sig, når det handler om maskiner til dette formål. Fulgte man blindt Adobes eller Apples egne anbefalinger, ville man få indtryk af, at man skulle spendere mindst 30.000 kr, fordi kun Intels Xeon- eller Quadro-processorer angiveligt kan klare opgaven. Det er det rene vrøvl. Disse kort er i øvrigt ikke kraftigere end de langt billigere gamer-grafikkort. Faktisk er det det samme produkt. Xeon og Quadro-modellerne bruger bare en driver, som er konfigureret lidt anderledes. Det er en fed forretning for Intel, fordi professionelle virksomheder inden for både arkitekt- og mediebranchen netop følger disse anbefalinger blindt.

#5
Hvordan hånderer din i5'er med en 4. generations CPU video i 1440p eller 2160p med 50-60 fps uden at få forstoppelse? (Det er selvfølgelig bare mit gæt, at det er video i disse opløsninger, det handler om. Spørgeren har ikke uddybet kravet endnu.)
Avatar billede Benjaminfn Praktikant
18. april 2018 - 14:25 #8
Hej til alle.
Tak for jeres rimelig uddybende svar.
Jeg kan godt se at hvis jeg skal kunne bruge jeres konkrete råd til noget, må jeg være mere præcis. Jeg undskylder på forhånd for mit "måske" forkert brug af udtryk osv. men håber I forstår.

Min kone og jeg har fået en god ide og er ved at starte et firma hvor vi bla. skal optage og redigere VR-film (kortere film på max 1. minut)

Vi har købt et insta pro360 8K VR-kamera og skal optage nogle videoer som skal 'stiches' sammen. Vi skal bruge en computer som jeg kan arbejde med filerne på og hvor renderingen (tror jeg det hedder) ikke tager for lang tid.

Min kone ved godt hvordan man gør, men vi har ikke en computer der kan håndtere det (og efter hendes udsagn, eller måske en eksperts udsagn) så renderingen kommer til at tage alt for lang tid.

Vi kan godt leve med en stationær, hvis det er ebdst og billigst, men vil helst have en bærbar, så prisforskellen/kvalitetten skal være markant, hvis vi skal vælge en stationær...

Benjamin
Avatar billede eurositi Ekspert
18. april 2018 - 15:31 #9
8K videoredigering er noget af en mundfuld. Ud fra hvad jeg kan læse mig til, er 128 gb RAM og formentlig mindst 64 gb en god idé. Processormæssigt taler vi om AMD's Ryzen Threadripper eller Intels i9-7900 serie (f.eks. 7940X)... Ikke just standard hyldevarer, så man skal sikre sig, at maskinen kan ograderes med f.eks. mere RAM... Endnu en grund til at købe en stationær frem for en bærbar, hvor dette næsten ikke er muligt.

Denne selvbygger argumenterer for sin sag:
https://tomantosfilms.com/17061/custom-4k-6k-8k-video-editing-computer/
... Og sagen er, at maskinens enkelte dele skal købes separat.

Mere debat her:
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3477363/video-editing-rig-kindly-requesting-feedback-suggestions.html

Elgiganten har en enkelt PC med en i9 til 40000 kr, men den har faktisk ikke fået specielt gode anmeldelser. Endnu en grund til at holde sig fra pakkeløsninger i dette tilfælde.

Topdatas topmodel er meget billigere og vil formentlig kunne løse opgaven: http://topdata.dk/product-config.asp?id=11390 ... Men den skal som minimum kunne opgraderes til 64 gb RAM.
Jeg ville dog kontakte butikken for at høre, om de overhovedet har nogle kvalificerede bud på et setup til dette lidt specielle formål. Deres support er ret pålidelig.
Avatar billede eurositi Ekspert
18. april 2018 - 15:40 #10
Hvis du tjekker på Pricerunner, skal du regne med, at en bærbar med sådanne specs vil kravle op i 50-60.000, og så vil der formentlig stadig mangle noget.

I en stationær kan man ofte løse tunge grafiske opgaver ved at sætte et ekstra grafikkort i. Bl.a. Proshop sælger modeller med to grafikkort.

I princippet burde man kunne be' butikken om at få lov at teste setuppet med et 8K videoklip, inden man køber. Det handler jo om rigtig mange penge.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
18. april 2018 - 22:22 #11
1. Det gælder om at have en hurtig CPU
2. Dernæst gerne et hurtigt grafikkort

For ikke at vælte budgettet gælder det om at finde det punkt hvor man får stor ydelse men stadig værdi for pengene. Dette punkt plejer at ligge på 8-15.000 kr.

Her en en liste over de lige nu bedste CPU´er til prisen
http://www.chip.de/bestenlisten/Bestenliste-Desktop-Prozessoren--index/index/id/693/