Avatar billede Mathias Juniormester
20. april 2018 - 16:55 Der er 16 kommentarer

Min computer kan ikke køre spil som den plejer

Hey Computerworld :)

Jeg har fået et problem med min computer her for en lille uge siden, det  begyndte med at min computer som jeg har haft i nogle år nu begyndte at lagge hel vildt i forhold til hvad den plejer.
Jeg plejer fint at kunne spille Fortnite på High uden nogen problemer med omkring 120-144 fps.
Men her på det sidste er den begyndt ikke at kunne trække det på Medium setting?

ps : har nulstillet den men det havde ikke nogen effekt.

mine specs er :

Intel Core i7-3770 CPU @3.40Hz

16 GB RAM

NVIDIA Geforve GTX 780

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. april 2018 - 17:20 #1
Hvad siger temperaturen?
Der kan være et problem med varmen. Jeg formoder at der er tale om en stationær.
For at kontrollere temperaturen, installer det lille gratis-program der hedder Speccy:
Hvis den er meget støvet kan varmen ikke blive ledt væk, så prøv at se efter. Er der en masse støv så blæs den igennem med trykluft. Dette kan fås på dåse:

https://www.ccleaner.com/speccy/download

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106/

Husk at holde igen på blæserne så disse ikke kommer op i for høje omdrejninger, da det kan ødelægge lejerne.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. april 2018 - 17:27 #2
Her er et billede af programmet:

https://ibb.co/icUYcS

Hvilken Windows version er der for øvrigt installeret ?
Avatar billede Mathias Juniormester
20. april 2018 - 18:35 #3
Hej :)

Jeg har Windows 10 Home 64-bit.

jeg har lige spillet et par kampe men det lagger ikke rigtigt men inde på programmet er ''Graphics'' er rimelig høj.

https://gyazo.com/ef80a2e02f7960a78a167b8fba1616b4
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. april 2018 - 18:57 #4
Ja 80 grader C virker lidt foruroligende. Det kan godt tyde på at varmen ikke rigtig bliver ledt væk, så prøv at blæse den igennem med trykluft.
Det er godt med jævne mellemrum at åbne computeren og lige give den en tur, så støvet ikke lægger sig som en dyne. En dåse med trykluft er billig set i forhold til f.eks. hvad et nyt grafikkort koster!
Avatar billede puren Ekspert
20. april 2018 - 18:59 #5
dit grafikkort er for varmt. kortet begynder at gå ned i hastighed ved 70c igen ved 80c og 90c og laver thermal shutdown ved 95c

derfor at du oplever at den ikke kan føgle med.... se om der evt er noget skidt at du kan rense ud og derved komme ned i temp

windows bliver også langsommer med tiden så måske en reinstallation var på tide
Avatar billede Mathias Juniormester
20. april 2018 - 19:25 #6
Jeg har kigget ind i min Pc og jeg kan godt se der er noget støv, jeg må lige få fat på sådan en dåse... mange tak for hjælpen!

Puren skal jeg bruge en windows key for at lave en reinstallation?
Jeg har en windows key men den er dog kun til windows 8.1
Avatar billede puren Ekspert
20. april 2018 - 19:31 #7
start med at blæs det ud og se hvad der sker??

og ja du skal bruge en win key formoder at du fik en win 10 nøgle da du opdateret til det.

ellers er der programmer der kan trække den ud af din computer
som jeg husker E´s regler må jeg ikke linke til det
Avatar billede Mathias Juniormester
20. april 2018 - 20:22 #8
Jeg har lige blæst min computer og spillet en kamp...
Den bliver bliver stadig 75-79 grader varm...

Angående min windows 10 nøgle, den må jeg have et sted så..
Avatar billede puren Ekspert
20. april 2018 - 20:25 #9
ved jeg ikke gik ikke med til opdateringen da m$ gav dem væk
Avatar billede Mathias Juniormester
20. april 2018 - 20:54 #10
Er der andre ting jeg kan gøre for at få temperaturen ned?
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. april 2018 - 21:14 #11
Er det CPU´en (processoren) der bliver varm, kan det hjælpe at afmontere den, rense overfladen og give den noget ny kølepasta. Husk også at rense CPU-kølerens flade der vender mod CPU´en.

https://www.coolerkit.dk/shop/koelepasta-mv-218s1.html
Avatar billede Mathias Juniormester
20. april 2018 - 21:18 #12
Det er mit grafikkort som bliver de 75-79 grader.
Min CPU bliver omkring 50-55 grader, jeg ved dog ikke om det også er for varmt.
Avatar billede puren Ekspert
20. april 2018 - 21:35 #13
er din cpu for varm?? den kan jo altid blive koldere har du mod til rense den så gør det og brug noget ordenligt snot noctua nt-h1 koster ca 60kr
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. april 2018 - 23:32 #14
Det tjener sig hurtigt hjem at bruge kvalitets materialer, som f.eks. ordentlig kølepasta. Resultatet kan blive en ny CPU.
Avatar billede Jhja Seniormester
21. april 2018 - 13:57 #15
55 grader under belastning er ikke for varmt for CPU.
Med MSI Afterburner kan du manuelt øge grafikkortes blæser.
Avatar billede Jhja Seniormester
21. april 2018 - 13:59 #16
"blæserhastighed" skuller der stå.