Avatar billede Vesterlund Seniormester
22. april 2018 - 18:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Pris på Elforbrug

Jeg har lige anskaffet mig et dejligt sæt højtalere der består af 2 stk aktive på 60 watt hver.

Det jeg nu er lidt interesseret i er hvor meget de koster at have kørende i timen.

Jeg kom selv frem til omkring 400 kr per time, men det kan da ikke være rigtigt!?.. eller kan det ???
Avatar billede acore Ekspert
22. april 2018 - 18:06 #1
Anskaf eller lån en el-måler, der kan sættes i stikkontakten og fortælle hvor mange Watt dit anlæg bruger.

Pris = Watt aflæst x tid i timer x kWh-pris / 1000
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. april 2018 - 18:09 #2
Du betaler nok lidt mere end 2 kr pr kilowattime, men lad os tage det som udgangspunkt. Dvs 2 kr pr 1000 watttimer

De vil hver max bruge 60W - det bruger de ikke hele tiden, kun når de spiller kraftigst, men der er også et tab, som bliver til varme.

Så  2x60W = 120 W  og kører de en en time er det  (120 x 2 ) / 1000 kr = 24 øre.

Jeg gad godt se din udregning!
Avatar billede Vesterlund Seniormester
22. april 2018 - 18:12 #3
Perfekt! mange tak!
Avatar billede Vesterlund Seniormester
22. april 2018 - 18:12 #4
Så 0,3776 kr per time :D

Så er jeg ikke urolig for det mere :D
Avatar billede wjens Guru
22. april 2018 - 18:24 #5
En kWh koster et par kroner, så en tændt pære med et forbrug på 60W vil i runde tal pr time koste 0.060 kWh x 2 kr/kWh = 12 øre. Dine højttalere kan bruge mere eller mindre end 60W, men du bliver ikke ruineret.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2018 - 18:44 #6
#2

Ja kunne også godt tænke mig at se udregningen.... noget gik vist galt :-)
Avatar billede KHN Guru
23. april 2018 - 11:35 #7
Næste gang kan du bruge dette link: https://strøm.dk/ til at beregne din pris på dit el forbrug.