Avatar billede akse0435 Seniormester
27. april 2018 - 06:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Nyt problem med ekstern harddisk

Hej.

Jeg har et problem med en ekstern Seagate 2 TB harddisk. Når jeg slutter harddisken til min computer, får jeg at vide, at jeg skal formatere den for at bruge den. Jeg forsøger at lukke dialogen, og åbne harddisken inde fra "Computer", men så kommer den dialog frem igen.
Når jeg så prøver at køre chkdsk på harddisken, får jeg at vide, at harddisken har et filsystem, der hedder RAW, og at man ikke kan bruge chkdsk på dette filsystem. Dette synes jeg er meget mærkeligt, da jeg plejer at kunne bruge den fint med almindeligt NTFS filsystem, og jeg har ikke formateret den eller noget.
Når jeg så går ind i diskhåndtering, står den også som RAW, og jeg kan ikke gøre noget for at reparere den.
Mit spørgsmål er så: Er det muligt at få harddisken til at køre fint med NTFS igen, uden at miste data?

Hvis det så kommer så langt, så jeg skal formatere den, og køre datagendandelse på den, har jeg så et andet spørgsmål: Findes der et data-gendandelsesprogram, som kan gendande data, og placere data'en i de mapper, som det lå i før?

MVH: Aksel Christoffersen
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
27. april 2018 - 07:26 #1
Hej Aksel,

Hvis data på din disk er vigtige så må du ikke formatere eller reparere på dit NTFS filsystem før data er reddet. Formater ALDRIG en disk før dataredning.

Start med at downloade en demo version af r-studio her: https://www.r-studio.com/Data_Recovery_Download.shtml
Du vil ikke kunne genne data med demo versionen. Start med at tjekke SMART status for din disk, melder den fejl er der risiko for data tab hvis du fortsætter.
Melder den ikke fejl i SMART så start et scan i et minut og tryk så på stop. Nu bør r-studio have genkendt filsystemet på din disk så du kan se dine data igen.

Er der ikke SMART fejl og kan du se dine data, så kan du evt. købe r-studio eller finde et andet program til at redde dine data med.
Husk ikke at formatere, alle gode recovery programmer fungerer fint med en disk i RAW status, hvis der ikke er hardware fejl på disken.

Er der SMART fejl på din disk så oplys det fulde model nummer på disken for yderligere vejledning.
Avatar billede akse0435 Seniormester
27. april 2018 - 07:45 #2
Hej.
Tak for svaret, det program vil jeg prøve. Jeg skriver her igen ved ny status.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. april 2018 - 07:59 #3
Jeg har med held flere gange reddet data fra en Disk som er ændret til RAW! Format med Recuva. Og at det er Seagate undrer mig ikke det sker ofte. Hvis du får reddet dine data ville jeg ændre PNG. system der er bedre til store Diske.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. april 2018 - 07:59 #4
ændre  til PNG .
Avatar billede akse0435 Seniormester
27. april 2018 - 08:46 #5
Hej.

Jeg har ikke haft mulighed for at prøve R-Studio endnu, men i mellemtiden har jeg prøvet programmet Recuva. Recuva kunne dog ikke scanne harddisken pga. Raw-filsystemet. Det melder fejl når jeg starter scanningen.

Jeg skal i øvrigt have købt en ny ekstern harddisk til mit data, hvis jeg kan rede det, men JEG ER FÆRDIG MED SEAGATE!!! Så hvilken harddisk anbefaler i? Jeg søger en ekstern bærbar harddisk på 2 TB med USB 3.0, som ikke har lige så stor fare for at gå i stykker som Seagate, og helst til under 1000 kr.

MVH: Aksel Christoffersen
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2018 - 09:33 #6
det er lige fedt med mærker idag.
i gamle dage var seagate det bedste, i dag er alle mærker lige dårlige. de har slet ikek den levetid som producenterne oplyser,

jeg har 4 western digital diske. 1 er død
Avatar billede jalved Ekspert
27. april 2018 - 16:42 #7
Du kan også prøve programmet GetDataBack for NTFS . Det er gratis.
Avatar billede akse0435 Seniormester
27. april 2018 - 16:55 #8
Ok. Ved I om nogen af disse programmer også automatisk organiserer dataene i de rigtige mapper?
Avatar billede akse0435 Seniormester
02. maj 2018 - 19:10 #9
Jeg er lige nu ved at kigge efter en ny harddisk, men Seagate og WD lader til at ligge ca. på samme pris. Umiddelbart ville jeg nok vælge WD, da jeg har mange dårlige erfaringer med Seagate, men hvis de er af lige god kvalitet, og der er lige stor chance for, at de går i stykker, kan det vel næsten være lige meget. Så hvad anbefaler I: Seagate eller WD?
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
02. maj 2018 - 19:36 #10
Min anbefaling vil helt klart være WD.
Har repareret diske og reddet data i 11 år.
Avatar billede akse0435 Seniormester
05. maj 2018 - 10:00 #11
Hej.

Nu har jeg så fået anbefalet et nyt data-recovery-program, som hedder easeus data recovery wizard. Jeg satte det i gang med at scane harddisken i går ca. kl. 18, og den scanner stadig. Er det normalt, og jar nogen arfaringer med, hvordan dette prpogram?
Avatar billede akse0435 Seniormester
05. maj 2018 - 10:03 #12
Fik lige problemer med tastaturet. Det sidste af beskeden var: Er det normalt, og har nogen erfaringer med dette program?
Avatar billede akse0435 Seniormester
15. maj 2018 - 16:16 #13
Hej.

Jeg vil lige nævne, at jeg har fået løst mit problem, og gendandet mine data. Programmet EaseUs kan gendande alle dataene, og tilmed organisere det i de rigtige mapper. Man er dog nødt til at købe professional-versionen for at kunne gendande.

MVH: Aksel Christoffersen