Avatar billede dcedata1977 Mester
28. april 2018 - 17:52 Der er 13 kommentarer

min første hjemmeside

Hej

jeg vil gerne lave min eget hjemmeside, som skal lægge på min server.

jeg skal have fat i et domæne men hvordan laver jeg nemmest hjemmesiden ?

har rodet lidt med wordpress / frontpage

den skal indholde lidt om mig samt nogle videoer

søger også et program som kan "optage" nogle videoer med guides

på forhånd tak

//dcedata1977
Avatar billede claes57 Ekspert
28. april 2018 - 19:10 #1
du skal bruge et cms-system (som wordpress - frontpage er død) - mht videoer, så opret dig som bruger på youtube, og du kan indlejre dine videoer på din side (så klarer google alt det svære mht afspilning)
Avatar billede dcedata1977 Mester
28. april 2018 - 19:37 #2
hvad er et CMS system ?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. april 2018 - 20:06 #3
cms er content management system - dvs en pakke, der har det meste af det svære kode lavet, og du skal bare fylde indhold i og vælge design (fx som wordpress)
Avatar billede dcedata1977 Mester
28. april 2018 - 20:07 #4
er det noget jeg skal downloade ? eller hvordan ?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. april 2018 - 20:31 #5
typisk, så vælger du at placere din side hos et større firma (og ikke på din egen server), da firmaet så styrer sikkerhed (backup), opdateringer og den fornødne kapacitet. Og da disse firmaer gerne vil gøre det enkelt for deres kunder, så har de ofte en 'et-klik-valg' til at køre det cms, som du vælger. Så du skal bare vælge, hvilken udbyder, du vil være kunde hos, og hvilket cms, du vil bruge, og de styrer det for dig.
Du skal så selv oprette og fylde indhold i, og vælge design mv.
se fx https://www.unoeuro.com/ - og der er mange af dem derude...
28. april 2018 - 20:37 #6
Hej,

det første du gør, aer at du render ned på dit bibliotek og der finder du en god, nem  lille bog om hjemmesider. Læs den. Så ved du lidt mere og er ikke total nybegynder.

Vi har alle været nybegyndere og du kan tro jeg kan genkende mange af dine spørgsmål.  Jeg har også været igennem alt det du spørger om  (og kan finde på at spørge om senere).

Hvis du er, som du antyder 100 pct. nybegynder, tror jeg ikke at et CMS system (som Claes57 antyder i #1 ogf #3 ) er løsningen LIGE NU.  Det du har brug for er nogen enkle eksempler, som visr hvordan du får  tekst på en hjemmeside. Senere tager du billeder med og endnu senere begynder du at formattere teksten, så det ser brand-smart ud og da kan du beynde at tale om CMS-systemer.  Det bedste råd jeg kan give dig her og nu er at du går ind på MEGET ENKLE opsatte hjemmesider (dem må du selv finde ved at prøve dig frem), læs koden og prøv at forstå hvad der faktisk sker.  Senere må du inkludere SCRIPTS (som er kode, som kan køres / eksekvereres enten lokalt (dvs. på din egen PC), eller du kan vælge at køre det på din server (den som understøtter din hjemmeside).

Hvis du kan læse engelsk kan du prøve lidt på www.W3Schools.com.  Eksemplerne der er meget enkle, men de har den fordel at du kan ændre i teksten og dermed få en forståelse af hvad der sker.  Og senere inkludere mere og mere komplicerede kode-eksempler.

Held og lykke  med kodningen ....    Kristian
Avatar billede Gix Juniormester
31. maj 2018 - 10:55 #7
Da mange udbydere af webhotel netop har en "et-klik" installation af Wordpress og langt det meste er modul baseret med WYSIWYG editors og lign. vil jeg vove at påstå at Claes57 har ret i at WP er et fornuftigt valg. Det bliver ikke meget mere brugervenligt.

Om ikke andet kan han få en side op at køre og så sideløbende læse lidt op på CSS hvilket nok ville være det primære der skal rettes lidt i hvis han finder et tema der ligner noget han kan blive tilfreds med.

Hvis du foretrækker selv at hoste filerne tror jeg du skal kigge på noget i stil med gratisdns.dk
Avatar billede dcedata1977 Mester
31. maj 2018 - 19:25 #8
hvordan installere jeg wordpress på min mac ? :) og hvor skal jeg finde
index.html eller hvad det hedder ?
Avatar billede dcedata1977 Mester
11. juni 2018 - 19:45 #9
eller hedder den index.php ?
Avatar billede Gix Juniormester
11. juni 2018 - 23:12 #10
Du skal have installeret Xamp (så vidt jeg husker er det mac udgaven)
Der er masser af guides til opsætningen af dette på Youtube, godt nok et par år gamle, men det er den samme proces.
Efter det kan du styre det meste via kontrolpanelet. Hvis du vil rode med moduler kaldes de plugins.
Avatar billede dcedata1977 Mester
13. juni 2018 - 20:56 #11
har du et link ? jeg har ikke her styr på det
Avatar billede dcedata1977 Mester
26. juni 2018 - 18:04 #12
vil gerne igang med Wordpress

er total ny til det med at lave hjemmesider
Avatar billede dcedata1977 Mester
26. juni 2018 - 18:07 #13
det jeg tænker på er at lave hjemmesiden (lokal server) og Uploade den til en udbryder

har lige installeret HTTP Server på min mac så jeg kan komme igang