Avatar billede Thomas Novice
30. april 2018 - 09:06 Der er 9 kommentarer

Gendannelse uden gendannelsespunkt

Hej jeg vil bare høre om der er nogen der ved om jeg kan gendanne min computer uden at have gendannelsespunkter. Om det er muligt at sætte en dato eventuelt og så vende tilbage til den dato. Har mistet et document da min laptop frøs og måtte slukke den på on-off knappen. Da jeg genstartede var mit document helt blankt. Mange mange timers arbejde jeg har mistet der. Har gemt documentet hver gang jeg har arbejdet på det, men kan simpelthen ikke finde det igen. Har prøvet med filhistorik, men det hjælper heller ikke, der er er det også blankt!

PS jeg kører med windows10
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. april 2018 - 09:41 #1
Først og fremmest - nej til gendannelse uden gendannelsespunkt. Desværre. Du kan muligvis med gendanne hele computeren, men det er med tab af efterinstallerede programmer m.m.

Dernæst - gendannelsespunkter holder KUN styr på windows-filer - drivere m.m. - IKKE dine egne dokumenter.

Du har mistet et dokument - så er du ude i "datarecovery". Når dokumentet er tomt, er der ikke den store chance for at få data igen. En slettet fil kan gendannes - men en fil hvor data er blevet slettet og herefter gemt, giver ingen mulighed for gendannelse...

To ting du kan gøre:
Har du gemt på et online-synkroniseret drev (Onedrive, Google Drive), har du sandsynligvis muligheden for at se tidligere versioner online.
Tjek om programmet laver en gendannelses backup - eks. gør microsoft office programmerne det... - tjek i indstillingerne for programmet, hvor den gemmer backups, og se om der ligger noget her...
Avatar billede Mikael Ekspert
30. april 2018 - 09:42 #2
Som udgangspunkt, så ændre/genskaber en systemgendannelse ikke på gemte "dokumenter" ?? Så det ville sikkert ikke hjælpe dig selvom, at du havde et tidligere gendannelsespunkt.

Jeg har desværre ikke de "vise sten"
Avatar billede ebea Ekspert
30. april 2018 - 10:06 #3
Hvis dit dokument er oprettet i Microsft word, kan du prøve at søge efter den sikkerhedskopi som løbende dannes af dokumenter du arbejder på.
Prøv at søge på *.wbk som er filbenævnelsen på word sikkerhedskopier.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. april 2018 - 12:18 #4
De vise sten som Michael skriver er at man altid har en backup som ligger et andet sted end på system disken. Det kan være online eller på eksternt medie. Hav gerne 2 af dem foruden den på computer 😊
Avatar billede mort1 Ekspert
30. april 2018 - 12:26 #5
Det undrer mig, at der ikke i Word er oprettet en kopi, Word plejer at oprette en kopi ved pludselige hændelser, eller hvis man slukker uden at gemme - Har du med sikkerhed på et tidspunkt haft gemt dokumentet ?
Avatar billede Mikael Ekspert
30. april 2018 - 12:48 #6
#4  " Rigtige mænd tager ikke backup"

Før end det gør rigtigt ondt ;)
Avatar billede Slater Ekspert
30. april 2018 - 13:28 #7
De vises sten, ikke de vise sten. Stenene selv er ikke kloge, de tilhører kloge mennesker ;)
Avatar billede summer Mester
30. april 2018 - 22:50 #8
Jeg ved ikke om dette program kan hjælpe: Recuva kan gendanne slettede filer. Det er gratis: https://filehippo.com/download_recuva
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2018 - 07:59 #9
#6 Nej det lærer man af. Håber Thomas kan finde sin fil.