Avatar billede Phailhaber Novice
30. april 2018 - 19:38 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

computer fryser

Hej

står med et problem med min bærbar

den fryser allerede ved log in skærmen og den fryser fuldstændig kan intet andet end hardshut den.. :( hvis jeg formatere den så kan jeg være heldig og komme ind til skrivebordet hvor jeg så kan arbejde 10-15min og så fryser den igen og hvis jeg så hardshutter så fryser den igen ved login nogen ideer ?
jeg har nogenlunde forstand på pc men er helt blank for ideer

håber i kan hjælpe mig :)

hilsen philip
Avatar billede puren Ekspert
30. april 2018 - 19:47 #1
hvad hvis du booter up på en linux live ??

hvad med temp?

hvor gammel er dyret?? kan jo være at det bare er ved at være tid til en ny
Avatar billede Phailhaber Novice
30. april 2018 - 19:50 #2
kan ikke huske hvor gammel den der :(

kan slet ikke nå at tjekke temperatur bytte den for en anden pc hvor den fungerede fint og så ville jeg formatere den for at have en "ren" pc hvor den derefter fuckede op
Avatar billede puren Ekspert
30. april 2018 - 19:53 #3
hvad er det for en model?
Avatar billede Phailhaber Novice
30. april 2018 - 19:54 #4
kan ikke huske lige pt den er hjemme ved min kammerat som også har opgivet :(
Avatar billede Phailhaber Novice
30. april 2018 - 19:55 #5
men henter den i morgen så kan jeg svare på det
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2018 - 19:55 #6
prøv at tage batteriet ud, og kør på ledning.
hvis det hjælper, skal du ha nyt batteri
Avatar billede Phailhaber Novice
30. april 2018 - 20:00 #7
har prøvet det med batteriet hjælper ikke
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. april 2018 - 20:08 #8
Hvis du har reinstalleret den, og den stadig laver brok, er det hardwaren den er gal med.

Sluk den, åben den, og pil alle flytbare dele ud - grafikkort, rammoduler, og også gerne stik m.m. - men sæt tingene på plads igen med det samme. Snavs på en kontaktflade kan give dig problemerne.
Når du nu er dernede, så støvsug forsigtigt blæsere, grafikkort, ram moduler, bundkort m.m. - et lag støv kan forårsage høje temperaturer, som kan give dig problemerne.
Her efter - hvis du har store problemer med disken, og den gentagende gange skal køre chkdsk når du starter den, er det selvfølgelig fordi Windows bliver lukket ned "uautoriseret"... - men det kan også være disken der har en overfladefejl (bad clusters). Er det tilfældet, er den defekt.

Og endelig kan du have et andet stykke hardware, der er ved at stå af. RAM modul med fejl, eller grafikkort med fejl. Hvis din PC har indbygget diagnose program i BIOS, kan du muligvis bruge det til at finde fejlen. Men ellers er det at skifte én del ad gangen, til maskinen kører pålideligt (RAM - har du flere moduler, så start op med kun ét i - og byt så ud til du evt. har fundet det defekte).

Uhaja, der er meget at se til - god fornøjelse :-)
Avatar billede Phailhaber Novice
30. april 2018 - 20:14 #9
vil i hvertfald sig tak for hjælpen og vil vende tilbage efter jeg har prøvet og skille den ad og fortælle om det har hjulpet eller ej :)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
30. april 2018 - 22:53 #10
#8 Ole Madsen:
Det er en bærbar, ikke en stationær. :-)

@Phailharber:
Det er meget sandsynligt et hardwareproblem, men det kan også være et varmeproblem. Kører blæserne på fuld styrke hele tiden under opstart?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. april 2018 - 23:13 #11
Bærbar/stationær - det er det samme i dette tilfælde, du har bare ikke så meget at pille ved, og det er sværere at komme til at støvsuge.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. april 2018 - 23:14 #12
Der sidder en gang imellem et støvfilter i bunden af den bærbare - det kan "klikkes" ud og renses...
Avatar billede Phailhaber Novice
03. juni 2018 - 22:50 #13
så fandt jeg løsningen.

tog rammene ud og satte dem i en af gangen for at tjekke om en af dem var færdig ingen sammen fejl men tog dog en chance og formaterede det igen efter og nu er der intet i vejen med en men tak for alle budene det er