Avatar billede LarsH Novice
30. april 2018 - 20:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

32bit til 64bit

Min computer kører med 32bit og er x86based
Hvordan kan jeg opgradere til 64bit?
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2018 - 20:18 #1
Det kan du ikke, du er nød til at installere forfra med 64 bit.
Avatar billede LarsH Novice
30. april 2018 - 20:27 #2
Hvad er det at jeg skal installere forfra?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. april 2018 - 20:30 #3
Bekræftelse af ovenstående - du er nødt til at REinstallere din PC med 64bit udgaven af Windows.

Har du ret i at PC´ens hardware er "x86based", vil du ikke kunne installere 64bit OS på den. Men jeg har nu ikke set en 32bit CPU i Danmark de sidste 15 år. Du skal tilbage til Core CPU´erne og Pentium 4 generationerne, før de ikke kunne køre 64bit.

...Disse sad også i visse lavpris PC´ere, så er din PC gammel, er det ikke helt utænkeligt...  - i så fald skal du have ny PC :-)
Avatar billede LarsH Novice
30. april 2018 - 20:34 #4
Da det er en stationær at jeg ejer kan jeg så ikke sætte et nyt cpu i?
Avatar billede mort1 Ekspert
30. april 2018 - 20:38 #5
Så vidt jeg ved er det faktisk ikke muligt at installere 64 bit på en 32 bit eller omvendt - uden at skifte processoren
Avatar billede LarsH Novice
30. april 2018 - 20:42 #6
Hvilken processor vil så være smartest at købe?
Avatar billede Slater Ekspert
30. april 2018 - 20:52 #7
#3: "Har du ret i at PC´ens hardware er "x86based", vil du ikke kunne installere 64bit OS på den."

Det er ikke korrekt. x86-arkitekturen bliver brugt af alle moderne PC'er, om de er 32 eller 64 bit.
Avatar billede LarsH Novice
30. april 2018 - 21:00 #8
Så skal jeg købe ny processor eller skal jeg prøve at installere f.eks. windows 10 64bit?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. april 2018 - 21:07 #9
@Slater - okay, det er et spørgsmål om ordvalg... - skift x86 ud med 32bit, så er vi vel enige. Nu brugte jeg x86 terminalogien, fordi LarsH allerede var inde på den - enig i at den er misvisende/forkert i dette tilfælde :-)

@LarsH - for at kunne svare, skal vi vide præcis hvilket bundkort du har, samt hvilken CPU du har.
Og før du begynder at nærstudere - har du en 32bit baseret CPU i din PC, vil det aldrig kunne betale sig at opgradere den. For det første skal du finde en kraftigere CPU på brugtmarkedet, og så vil den sandsynligvis være langt dyrere, end en helt ny PC med kraftigere CPU og bundkort vil være... - glem alt om at opgradere CPU - det er mange år siden "almindelige" mennesker gjorde det (gamere og andre troldfolk gør endnu, men kun fra sprit-ny til endnu nyere).
Avatar billede Slater Ekspert
30. april 2018 - 21:19 #10
#9: Jep, ville bare sikre, at han ikke så der stod x86 et eller andet sted, og derfor gik ud fra den måtte være 32 bit. Så ville vi ikke have været til meget hjælp :)
Avatar billede posten Ekspert
01. maj 2018 - 06:02 #11
#5 en af mine bekendte købte en vista bærbar 32 bit fra ny i aldi nåede ikke at opdatere den
så vi lage en win 8.1 i 64 bit og ku derfra opdatere den til en win. 10 kører upåklagligt
det der samtidigt skete var at det hmi-stik pludselig havde en virkning
så du kan ikke sige at man IKKE kan få en 64 bit til at køre med en der er startet op på 32 bit
så hellere ta chancen for at se om man kan kører en install. i 64 bit uden at den stopper udervejs
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. maj 2018 - 07:04 #12
* Man kan IKKE installere 64bit OS i et 32bit miljø.
* Man kan sagtens installere 32bit OS i et 64bit miljø. (i PC x86 sammenhænge vel at mærke - ikke nødvendigvis andre processor arkitekturer)
* 32bit/64bit har ikke noget at sige overfor HDMI - det er et driverspørgsmål, og driverne skal selvfølgelig være skrevet til hhv. 32/64bit miljø.

Og så er det i øvrigt også et fornuftigt råd, at forsøge at installere Windows 64bit, hvis man er i tvivl. I værste fald får man meget tidligt at vide, at det her kan ikke lade sig gøre.

Har man i øvrigt kun 1GB RAM, kan man kun installere Win10 32bit, selv om det er 64bit arkitektur, ligesom visse ældre bundkort kræver mindst 2 ens RAM moduler for at køre 64bit arkitektur. Og sådan er der en masse der spiller ind....