Avatar billede tida Juniormester
01. maj 2018 - 17:11 Der er 8 kommentarer

Macbook fejler ved opstart - hjælp!!

Hej - jeg prøver lige med et indlæg her - min studerende datter har et akut problem med sin Macbook og faktisk helt det samme problem som Helene som har lagt et indlæg ind den 25. april :

Når jeg forsøger at starte min mac tænder den og der bliver lys og æblet kommer frem. Herefter fryser den og det ser ud til at den forsøger at opdatere, hvorefter der bliver sort skærm. Der går max 1 min. Hvad mon der er galt?

Modellen er en Macbook pro A1278 - er det mon noget vi selv kan løse ???
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. maj 2018 - 17:43 #1
Har du forsøgt at gendanne fra internet?

Der er vejledning til det her: https://support.apple.com/da-dk/HT201314
Avatar billede tida Juniormester
01. maj 2018 - 18:35 #2
Jamen det betyder vel at jeg sletter alt hvad jeg har liggende på Mac'en og dvs studie opgaver m.v.  ??
Avatar billede puren Ekspert
01. maj 2018 - 19:47 #3
99,9 % sikkerhed ja
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. maj 2018 - 07:13 #4
Nu kan jeg ikke huske med sikkerhed, om den lader brugerfilerne ligge, men hvis du kan starte op i Recovery Mode, så kan du med Disk Utility kopiere brugerfiler ud på en USB-stick, hvis blot de er intakte på disken.
Avatar billede Ulrich S Juniormester
02. maj 2018 - 14:50 #5
Jeg har før oplevet dette, hvor jeg ligeledes var nødt til at gendanne fra nettet (det betyder at alt bliver wipet), men du er på denne måde ret sikker på at den kommer til at virke igen. Hvis du gerne vil have din data ud inden du gør dette, så vil jeg anbefale at hive fat i en mac nørd og få denne person til at trække data ud på et drive.
Avatar billede puren Ekspert
02. maj 2018 - 15:21 #6
men som jeg også skrev inde ved helene..
A1278 er notorisk kendt for harddisk kabel fejl

men kan jo også sagtens være andre hardware problemer
apple har med deres eget software som de ikke deler (da det er bedre for deres forretnings model at forbrugen køber nyt i stedet for at reparre en computer (sådan nogle små lede SVIN(også der for jeg aldrig skal have noget med apple)))

softwaren er dog sluppet ud(man kan jo kun gætte om hvordan) den har heddet meget gemmen tiden så prøv at google
ASD (Apple system diagnostics)
Apple Hardware Test (AHT)
Apple Diagnostics
eller prøv denne tråd https://www.rossmanngroup.com/boards/forum/tools/2150-asd-apple-system-diagnostics

fundet softwaren?? fedt
1. brande den til en cd/dvd eller flash den til en usb stik
2. start computer fra cd/dvd eller usb
3. kør testen
4. læs resultatet
Avatar billede tida Juniormester
04. maj 2018 - 08:42 #7
Tak for alle inputs....status er nu at den er end hos rep og diagnosen er at harddisken er kaput. Man vil forsøge at få filerne ud inden man skifter harddisken. Prisen ligger på 2.500 for ny harddisk, tænker at det er ok. Så håber vi at der kommer liv i den igen og at den holder nogle år frem :-)
Avatar billede puren Ekspert
05. maj 2018 - 11:25 #8
2500 for en NY harddisk eller for det hele??