Avatar billede Jazz Praktikant
14. maj 2018 - 06:26 Der er 10 kommentarer

Sort skærm

Hej.

Jeg har samlet en ny maskine, og ved opstart er der kun sort skærm, ingen bios.
Jeg har forsøgt begge udgange, grafik kort og onboard skærm tilslutning, ingen ting sker.
Alle blæsere kører ved opstart, og alt for strøm.
Der er desværre ingen højtaler i kabinettet, så de sædvanlige bip kan jeg ikke gå efter ift om det er f.eks Ram fejl osv.

Hvad kan være problemet her??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2018 - 07:15 #1
Uha - uden post bips, kan der jo være alt galt... - der kan være forkert/manglende strøm til bundkort, RAM kredsene kan være forkerte eller defekte, grafikkortet kan sidde i et forkert slot/være defekt, din CPU kan sidde forkert/være brændt af, o.s.v...

Der plejer nu alligevel at sidde en lydgiver loddet på bundkortet på de fleste bundkort. Antaget at der gør det, er det enten strøm eller CPU den er gal med.

Huskede du at være statisk neutral i forhold til delene da du monterede dem? - at røre ved en CPU, og være statisk ladet, kan i et uheldigt øjeblik sagtens brænde den af.
Avatar billede puren Ekspert
14. maj 2018 - 07:41 #2
boot computeren med så få dele som muligt og kun en ream klos og nu hvor du har on-bord grafik så pil grafikkortet ud også ingen disk/optisk-drev og det er muligt at du skal shufle dine ram en gang

men ja alt kan være galt når du ikke har beep lyd til at hjælpe dig
Avatar billede Jazz Praktikant
14. maj 2018 - 08:35 #3
CPU, grafikkort osv sidder præcis som de skal (har samlet mamge computere gennem tiden)  At delene skulle være defekte er lettere tvivlsomt, eftersom alt er spritnyt. Jeg havde gummi/latex handsker på, da CPU blev isat, og dermed ingen evt statisk elektricitet overført fra fingerene.
Som skrevet får alle delene strøm - grafikkort, CPU køler, kabinet blæsere - og kører ved opstart.
Har haft tilsluttet to forskellige skærme, både via grafikkort og onboard tilslutningen...

Tænker at forsøge at cleare CMOS, og se om det hjælper.
Avatar billede Jazz Praktikant
14. maj 2018 - 08:36 #4
Ps. Har forsøgt både med og uden grafikkort.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2018 - 08:51 #5
Selv om du har gummihandsker på, kan kabinettet godt være statisk ladet. Og når så en statisk neutral CPU kommer i kontakt, vil den kunne brænde af. Du skal godt nok være uheldig hvis det sker, men det er teoretisk muligt.

Jeg plejer altid at "nulle" med egne hænder - holde kontakt med kabinettet, mens jeg åbner de statiske poser og fisker hardware ud.

Men prøv også at gå manualen for bundkortet igennem - en gang imellem er der nogle pins der skal være sluttet (i form af videreførelse til kontakter på kabinettet), før det vil virke. Der må stå noget i manualen der kan hjælpe i fejlsøgningen.
Avatar billede Jazz Praktikant
14. maj 2018 - 09:55 #6
Alle pins er tilsluttet, og der står intet om evt løsninger i manuellen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2018 - 10:10 #7
Så lyder det som om du er ude, hvor fejlsøgningen bliver at teste med én ny komponent ad gangen... - d.v.s. skaf en ny CPU, og prøv den. Virker den ikke, prøver du med nyt bundkort. O.s.v. - men hvis alt vitterligt er samlet som det skal være, vil jeg tro fejlen ligger i en af de to.
Avatar billede Jazz Praktikant
14. maj 2018 - 14:14 #8
At skifte hardware ud må må da være absolut sudste udvej - vi taler om dele der blev pakket ud i går!
Slet ingen fiduser, små tips osv til en evt løsning som kan prøves?
Avatar billede hjolsen Ekspert
14. maj 2018 - 14:35 #9
hvilken dele - bundkort/cpu/ram  -  selvom bundort og cpu passer sammen kan det være BIOS version skal opdateres for at køre med din cpu
Avatar billede Jazz Praktikant
14. maj 2018 - 22:41 #10
Dette er delene:

Strøm:
550 Watt Corsair VS550

Hus:
NZXT S340 PC-kabinet

CPU køler:
Cryorig M9I Intel CPU Køler

Bundkort:
ASUS TUF H310M-PLUS GAMING - Bundkort - micro-ATX - LGA1151 Socket

RAM:
G.Skill 8GB DDR4-3200, 8 GB, 2 x 4 GB, DDR4, 3200 Mhz, 288-pin DIMM

CPU:
INTEL CORE I5-8400 2.80GHZ BOXED CPU, 8 GEN

Grafikkort:
Asus GeForce® GTX 1050Ti 4GB ROG Strix

SSD:
Kingston SSDNow A400 - Solid state drive - 120 GB - intern - 2.5" - SATA 6Gb/s

HDD:
Seagate Guardian BarraCuda ST500LM030 - Harddisk - 500 GB - intern - 2.5" - SATA 6Gb/s - 5400 rpm - buffer: 128 MB