Avatar billede bb69 Seniormester
14. maj 2018 - 12:15 Der er 4 kommentarer

kan pludselig ikke få adgang til ekstern hdd

jeg kan pludselig ikke få adgang til min eksterne harddisk, når jeg prøver står der: forkert parametre

og i diskhåndtering står den som raw

jeg har inden problemet opstod fjernet en anden ekstern hdd fra pc`en

kan jeg ændre på noget så jeg kan få adgang til de data der ligger på den
Avatar billede puren Ekspert
14. maj 2018 - 12:34 #1
Windows version?
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2018 - 13:12 #2
En RAW HDD får du ikke kontakt med igen. Prøv at redde dine data med et
Recovery program. Man kan, efter påstand fra nogle firmaer købe et program, som kan gendanne NTFS fra RAW, men jeg kender ingen, som har prøvet det.
Avatar billede bb69 Seniormester
14. maj 2018 - 13:40 #3
det er windows 7.
jeg prøver at se om jeg kan finde et recoveryprogram
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
14. maj 2018 - 15:49 #4
Min anbefaling vil være at undersøge om der er tegn på disken er defekt via diskens S.M.A.R.T status. Er S.M.A.R.T status ikke understøttet af din USB disk kan den evt. tilsluttes via SATA til computer for at få status på diskens sundheds tilstand.
Du kan hente en demo version af r-studio  her: https://www.r-studio.com/Data_Recovery_Download.shtml  R-studio viser S.M.A.R.T status og er  den ikke fejl eller advarsler, så scan din disk i 30 sekunder så bør den finde din NTFS partition og vise dig dine mapper og filer.
Herefter kan du købe programmet for at gemme dine data (gemmes på anden disk end den som ikke fungerer) Du kan også prøve med andre gratis recovery programmer.
Er der S.M.A.R.T fejl på din disk bør du overveje professional hjælp hvis data er vigtige. Er professional hjælp ikke en mulighed, så bør næste skridt (med risiko for datatab) være at lave en klon af disken. Bedste gratis værktøj til en disk med fejl er HDDSuperClone som kan hentes her: http://www.sdcomputingservice.com/hddsuperclone