Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2018 - 13:05 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Firefox "Din forbindelse er ikke sikker"

Uanset hvad jeg prøver at komme ind på - inklusiv DR, får jeg beskeden:
"Din forbindelse er ikke sikker" og jeg kommer ikke ind. Det samme gælder ikke for Chrome. Kender nogen på Eksperten til det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2018 - 13:28 #1
Chrome omdirigerer vist automatisk trafikken til https:\\... (sikker trafik i modsætning til http:\\)

Prøv manuelt i firefox at gå på eks. https://dr.dk - så virker det nok :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2018 - 13:37 #2
Har prøvet dit forslag, men det virker ikke. Jeg har kørt et Image ind, som kørte fint
i går, så det er ikke virus.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2018 - 13:38 #3
Men underligt nok, hvis jeg trykker på dit link direkte, så virker det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2018 - 13:47 #4
Hvad er det der ikke virker? - hvordan gør du?

Du skal gå i adresselinjen og ændre eks. http://www.computerworld.dk til https://www.computerworld.dk
Avatar billede mort1 Ekspert
14. maj 2018 - 13:50 #5
Får samme meddelelse når jeg bruger Firefox (også med https://), og bruger efterhånden kun Firefox "af nød", men den er nødvendig når jeg skal redigere min hjemmeside, som ikke er glad for Microsoft Edge. Til gengæld giver Edge ikke problemer i hverdagen.
Håber at spørgsmålet fra valby1 fører til en løsning på Firefox problematikken..
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2018 - 14:12 #6
Det virker heller ikke. Jeg tog fejl før, linket åbnede i Chrome.
Jeg har brugt Firefox i mange år, og har ikke foretaget mig noget nyt, og det virkede så sent som i formiddags.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2018 - 14:37 #7
Okay - jeg googlede lidt rundt, og det ser ud til at være et "generisk" problem i Firefox.

Folk foreslår at installere addon´et HTTPS Anywhere: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/https-by-default/?src=ss

Jeg har selv brugt den på Chrome for år tilbage, da Chrome ikke tvang forbindelserne over på HTTPS - med stor succes :-)
Avatar billede f-arn Guru
14. maj 2018 - 15:02 #8
Okay - jeg googlede lidt rundt, og det ser ud til at være et "generisk" problem i Firefox.

Ikke her, kører Windows 10 med seneste Firefox :)

https://support.mozilla.org/en-US/kb/secure-connection-failed-error-message

https://support.mozilla.org/en-US/kb/troubleshoot-SEC_ERROR_UNKNOWN_ISSUER
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2018 - 16:12 #9
Tak for jeres indlæg. Prøvede at slå min nye Antispyware TrendMicro fra, og nu er jeg inde på Firefox. Nu må jeg se, hvordan jeg kan give tilladelsen.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2018 - 16:23 #10
Det var åbenbart TrendMicro som gav problemet. Jeg har lagt Firefox ind som tilladt.
Tak for jeres inspiration, som fik mig til at prøve noget nyt. Det har jeg aldrig før oplevet med en Antispyware. 😊
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2018 - 17:06 #11
Synderen er ikke TrendMicro. Min fejltagelse skyldes, at forbindelsen kommer og går.
Og nu er den gal igen. Det gælder både min stationære med Windows 8.1 og min bærbare med Windows 10 med Kaspersky.
Jeg kan ikke lægge addson ind i Firefox.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2018 - 18:18 #12
Har du så prøvet at resette firefox indstillingerne? - i fald at nogen har slået TLS fra...

Og tjek også tiden - hvis ikke dato og klokkeslet passer, vil du også få fejl - men det burde gælde alle browsere... - med mindre Firefox kører i sin egen tidszone :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2018 - 18:47 #13
Har  geninstalleret Firefox uden først at slette den. Tiden passer.
Det er stadig åben og lukke, men nu fik jeg da lagt den addon ind du linkede til.
Så nu får vi se.
Avatar billede f-arn Guru
14. maj 2018 - 19:15 #14
Prøv at holde shift knappen nede mens du starter Firefox. Så starter den med dine add-ons deaktiveret, hvis det er en af dem der laver kuk i det :)
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2018 - 19:34 #15
Tak for tippet, men nu får jeg at vide, at der ikke er internet forbindelse på min stationære. Men min bærbare kører fint. Den stationære kører på Kabel, den bærbare på Wi-Fi.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2018 - 20:07 #16
Jeg har lagt HDD over i en ældre Medion. Det hele kører fint, og der har ikke været noget problem med nogen af browserne. Så det må vel være netværks kortet?
Desværre er computeren en Lenovo, med et bundkort så skrabet, at der ikke er plads til et pci kort.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2018 - 21:34 #17
Nu har det kørt så længe uden fejl, så det må være i orden nu.
Mange tak for jeres indlæg. 😊
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2018 - 23:30 #18
Det var ikke i orden, problemet kom igen.
Men så fjernede jeg et par flueben i Chrome vedrørende proxy. Så kørte det hele, også med Firefox. Nu håber jeg bare, at det ikke går ud over sikkerheden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. maj 2018 - 07:33 #19
Jeg kan ikke forestille mig at en indstilling i Chrome skulle have indvirkning på Firefox´ opførsel. Jeg kan heller ikke forestille mig at en proxy indstilling for en privat bruger skulle have nogen indvirkning - men vi får jo se :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2018 - 12:33 #20
Selv forstår jeg mig slet ikke på proxy. Grunden til at jeg slog det fra, var at, der på skærmen stod, at der var problemer med proxy indstillingerne, og der stod, at  problemet kunne løses i Chrome under indstillinger Advanceret.
Det har nu kørt i flere dage uden fejl, så ja vi får se :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. maj 2018 - 14:50 #21
Proxy er en teknologi, hvor al internet trafik routes igennem en specifik server.

Trafikken kan så sorteres på proxyserveren, så man evt. kan filtrere visse sider fra... - det er eks. en af de lette måder for virksomheder at forhindre medarbejderes adgang til facebook og gmail - og lignende tjenester.

I gamle dage var filosofien dog en helt anden - der var internetforbindelsen typisk ikke verdens hurtigste, men ofte skulle medarbejdere tilgå de samme sider. Ved at lade proxyserveren gemme de sidst besøgte sider (cache), ville den næste medarbejder der åbner den samme webside, som tidligere havde været åbnet, blot få indlæst de gemte elementer, hvilket gik lynende meget hurtigere, da elementerne allerede var hentet ned til LAN´et på proxy serveren.
Og så kunne man samtidig have antivirus kørende på serveren, så man fik fanget de værste vira fra websider...

Men som privatbruger, er der ikke nogen umiddelbar grund til at køre med proxyserver i dag...
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2018 - 15:11 #22
Tak for information. Jeg er beroliget over, at det ikke har betydning for mig.
Det var i proxy land indstillinger jeg fjernede flueben.      Men hvis det er uden betydning, nå ja, så har jeg ikke gjort skade :-)