Avatar billede dbg Juniormester
15. maj 2018 - 16:50 Der er 9 kommentarer

Hvilken uddannelse er bedst for mig?

Jeg har travlt med at finde en uddannelse inden tilmeldingsfristerne udløber, så jeg håber i kan give mig nogle forslag, som jeg kan tage med i mine overvejelser inden jeg snakker med min studievejleder.
Det skal være en uddannelse som har noget med computer og it at gøre.

Baggrundsinfo:
- Mand 26 år, ingen uddannelse udover 10. klasse folkeskole
- Har lært mig selv: HTML, CSS, JavaScript, Wordpress, jQuery, Bootstrap, (lidt PHP og MySQL), samt andre småting. (se mit forsøgsprojekt: calci.dk).
- Jeg kan lide: skabe nyt, lære nyt, udfordringer, udvikling, matematik, bruge teori i praksis, meningsfuldt arbejde, alsidig karriere og prøve forskellige ting (backend, frontend, mobil app, web, desktop programmer osv.)
- Jeg kan IKKE lide: vedligeholde, rutinearbejde, ligegyldigt arbejde, useriøst gruppe arbejde, tidsspild

Søger uddannelser hvor jeg lærer noget nyt og ikke en gentagelse af de programmeringssprog jeg allerede kan.
Selvom det mest er software jeg fokuserer på så er jeg ikke afvisende overfor en kombination af software og hardware (f.eks. robotter).

Målet er at blive en eftertragtet samarbejdspartner for iværksættere (eller selv stifte virksomhed) og få lov at være med til nogle fede startups. Alternativt fuldtidsstilling, deltidsstilling eller freelance.

Hvilke uddannelser (og i hvilken rækkefølge) kan anbefales for at nå mit mål hurtigst muligt? Det skal helst være i Viborg (alternativt over nettet), og være SU berettiget.

På forhånd 1000 tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2018 - 19:34 #1
Start med at tage noget der vil bringe dig op fra 10. klasse til gymnasieniveau.

Alle de gode IT uddannelser (software) kræver gymnasie.
Avatar billede dbg Juniormester
15. maj 2018 - 20:09 #2
hvilket gymnasie er mest relevant i den sammenhæng? og hvad for en IT uddannelse skal jeg i så fald gå efter på sigt?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2018 - 21:05 #3
Jeg tror ikke gymnasiet betyder så meget. De skal give dig et eksamensbevis og du skal lære noget matematik. Og det må være det.

IT uddannelse bør være 3+ år på en højere læreanstalt (universitet eller lignende). Datalog eller ingeniør.

I nødstilfælde tag en datamatiker uddannelse.

Men jeg er ikke opdateret nok til at vide hvad der kan tages i Viborg eller via fjernstudie.

Og der er over 60 kn fra Viborg til Aarhus (hvor der er masser af muligheder).
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
16. maj 2018 - 07:42 #4
Inden for IT!

Og de ting du nævner du kan.

Har jeg kun et godt råd og, det er et citat fra anden side, husker ikke lige hvor, men det har hængt ved ;-)

Den dag du betragter dig selv som færdig udlært!
Så er du mere færdig, end du er udlært.

Specielt indenfor IT og web brancher, de udviklingssprog du siger du kan, er ændret imorgen.

Din kommentar om: vedligeholde, rutinearbejde, ligegyldigt arbejde, useriøst gruppe arbejde, tidsspild

Bringer dig ihvertfald ingen vejne, det er en nødvendighed, der følger med!
Avatar billede arne_v Ekspert
18. maj 2018 - 01:24 #6
Bachelor er de foreste 3 aar paa universitet.

Kandidat er de efterf'lgende 2 aar d.v.s. en grad efter ialt 5 aars studie.
Avatar billede dbg Juniormester
18. maj 2018 - 10:47 #7
okay syntes du jeg skal stræbe efter Bachelor i datalogi eller Kandidat i datalogi?

Hvis jeg gerne vil opnå Kandidat i datalogi kan jeg så tage uddannelserne i denne rækkefølge og dermed undgå gymnasiet?:
https://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelser/teknologibyggeriogtransport/digital-media
https://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsakademiuddannelser/itogdesignuddannelser/datamatiker
https://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/overbygningsuddannelser/softwareudvikling
https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/kandidatuddannelser/naturvidenskabeligekandidatuddannelser/matematikfysikkemiogdatalogi/datalogi

ikke at jeg har noget imod gymnasiet, men det meste man lærer der har vel intet at gøre med programmering?
tror nemmere jeg kan gennemføre det hvis jeg laver noget som giver mening for mig, det er derfor jeg gerne vil starte med en erhversuddannelse først.
og hvis jeg bliver skoletræt efter første uddannelse så har jeg da i det mindste en lille smule på cvét som har noget med it at gøre, men det har jeg ikke hvis jeg stopper efter gymnasiet.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2018 - 19:46 #8
Du skal nok konsultere en professionel i uddannelsesrådgivning.

Men jeg tror ikke at ovenstående vil fungere.

Den der digital medie uddannelse er næppe en erstatning for en gymnasieuddannelse (og jeg er meget skeptisk overfor det faglige niveau).

Gymnasial uddannelse + datamatiker + professionsbachelor er en relativt udbredt kombo.

Og der er er kandidatuddannelser for professionsbachelorer, men jeg ved ikke om datalogi optager professionsbachelorer.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2018 - 19:49 #9
Gode skriftlige og mundtlige formulerings evner, gode engelsk kundskaber, solidt fundament i matematik og en generel matematisk/naturvidenskabelig tilgang er vigtige egenskaber for at tage en IT uddannelse og få en job-karriere i IT.