Avatar billede Deeds Juniormester
16. maj 2018 - 23:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk - mapper forsvundet, hjælp

Hej, jeg er i krise efter flere af mine vigtige mapper pludselig er forsvundet på min eksterne harddisk.
Jeg var ved at overføre en fil til harddisken og gik kort fra PCen og da jeg vendte tilbage viste den fejl og fryste. Jeg lukkede ned med Ctrl, Alt, Delete, da den ikke reagerede ved at trykke X og finder så ud af mapperne er forsvundet pist væk!
Jeg får frakoblet harddisken ud af USB indgangen og indsætter igen og vælger muligheden for at reparere og det lykkes. Men mapperne er væk. Der er stadig én mappe tilbage på den med en masse andre af mine filer, men mangler størstedelen af mine mapper. Jeg kan på harddisken under Denne computer se at det er som om at de forsvundne mapper stadig fylder. Så mit håb er selvfølgelig at de eksistere og kan fremkaldes?
Hvad kan jeg gøre for at redde/finde mine filer?

Jeg har forsøgt at sætte flueben i at der skal vises skjulte filer og mapper, men det har ikke nogen virkning..
Avatar billede puren Ekspert
17. maj 2018 - 00:04 #1
der er mange måder at løse det på men den måde du skriver det på lyder du som meget grøn i IT-verden så vil anbefale dig at tage disken ud og gå til en professionel.. jo mere du selv forsøger at gøre noget jo mere kan du skade din data, personligt vil jeg anbefale ibas.dk de giver en gratis analyse
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2018 - 04:15 #2
du kan genskabe filerne med Recuva
https://www.ccleaner.com/recuva
Avatar billede Deeds Juniormester
21. maj 2018 - 13:44 #3
Det er lykkes mig at få genskabt filerne, så jeg er vældig tilfreds. Kiggede kort på Recuva, men valgte at bruge et andet program jeg fandt: Easeus https://www.easeus.com/?ad&gclid=EAIaIQobChMIw-Ogu9uW2wIVSZnVCh3gBQQsEAAYASAAEgLwl_D_BwE som
Kan anbefales, hvis andre oplever noget lignende.

Jeg siger tak for svarene, selvom jeg ikke er stor fan af det første svar, som bare springer henover alle muligheder fordi jeg forekommer at være "grøn" pga min formulering. Markere sidwaves svar som løsning da det er nærliggende ift. hvordan jeg kom i mål :-)
Avatar billede puren Ekspert
22. maj 2018 - 12:15 #4
Det er set mange gange at folk har ødelagt fotos, videoer og andre uerstatteligt data fordi at folk ikke vil betale men i stedet for at prøve selv og i forsøget ødelægge deres data.

men er glad på dine vejene at du fik det til at virke.

og selv pro folket kan få brug for hjælp https://www.youtube.com/watch?v=gSrnXgAmK8k
Avatar billede johs. Juniormester
22. december 2018 - 16:48 #5
Jeg prøver ovennævnte. Og vender tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2018 - 02:11 #6
har du så fået lært at tage backup nu ? :)
Avatar billede johs. Juniormester
23. december 2018 - 14:17 #7
Ingen kommentar til svaret.
Prøver at beskrive problemet så kort som muligt. : Havde taget backup til Ekstern harddisk inden. Men lod (dumt) stikket sidde i computeren, (stationær computer med flere stik), inden jeg ville fjerne indholdet i en ukendt usb-nøgle. Ved et forbandet hastværksuheld kom jeg ind på C-drevet og fik fjernet en del inden jeg opdagede fejlen. Har gendannet det meste, men en masse Picasa billedmapper er væk. På drevet er der kun enkelte billeder tilbage, men i Picasa på den eksterne er alle mapper fra 2018 og en del fra 17 væk. Resten er intakt. Alle billeder var ordnet efter dato mange år tilbage. - Søger jeg hjælp på google, står der mange dyre "hajer" parat til med hjælpeprogrammer. Jeg betaler gerne noget for virkelig hjælp, men stoler ikke på dem. - Kan Computerworld eksperten hjælpe. ? Så vil jeg være taknemlig. Venlighilsen, johs.
Avatar billede Deeds Juniormester
23. december 2018 - 15:24 #8
johs jeg kigger lige med - jeg ville også helst undgå at skulle betale og var meget skeptisk inden jeg prøvede det program Easeus, men jeg var alligevel villig til at prøve lidt i desperation og fordi det tabte havde så stor værdi for mig.
Jeg mener faktisk at man kunne hente en gratis prøveversion, som jeg vist gjorde, hvor jeg så kunne se, at programmet faktisk fandt det jeg søgte ved en scanning som overbevidste mig - det var derfor jeg valgte at købe produktet. Men det er koster vist 4-500 kr. Kan du tydelig huske der var noget rabat på et link i forhold til et andet på deres side, som forvirrede mig lidt. Hvor der på et link kunne stå det kostede fx 450 stod det til 550 kr. på et andet - via samme side. Lidt underligt, men købte den billige - selvfølgelig ;-)
Er ovenud glad for jeg valgte at gøre det. Der skal sikkert nok være mange programmer der kan det samme og ved ikke hvad der er billigst, men i det tilfælde jeg havde virkede programmet i hvert fald, men kan selvfølgelig ikke garantere at det er tilfældet for dig også.
Avatar billede puren Ekspert
23. december 2018 - 16:47 #9
ja der er mange der ikke gør deres job ordenligt men ibas har aldrig svigtet endnu https://www.ibas.dk/data-recovery/

du kan jeg altid tage imod deres tilbus om gratis dianose og ja gendanelse af data er dyrt

og som altid ingen backup er bedre end den sidste restoere