Avatar billede mronet87 Forsker
20. maj 2018 - 12:33 Der er 14 kommentarer

Grafikkort Cooler virker ikke - GT62VR 6RE DOMINATOR PRO

Hej Alle Eksperter, GPU cooleren / blæsere er pludselig stoppet med at blæse og CPU cooleren blæser kun rundt i små ryk.

Hvis jeg ikke har den på Cooler Boost bliver den varm 60+ grader, selvom at den bare står inaktiv på skrivebordet.

Nogen ide om hvordan jeg fikser det?

Screenshot af dragon MSI Dragon Center: https://image.ibb.co/cQPYVo/1.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2018 - 12:42 #1
Hvis problem ligger både på grafik og på cpu havde jeg tjekket om psu havde problemer.
Den skal jo levere 3,3 5 og 12 volt til systemet
Tjek med et voltmeter om en af spændingerne ligger for lavt.
sort er stel
orange skal give 3,3 volt
rød skal give 5 volt
gul skal give 12 volt.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2018 - 12:44 #2
Du skal jo selvfølgelig også tjekke at det ikke er snavs der blokerer vingerne på blæserne.
Avatar billede mronet87 Forsker
20. maj 2018 - 12:55 #3
Tak for svaret. Dvs. at jeg skal tage bagsiden af for at fikse det?
Det er kun GPU cooleren som ikke virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2018 - 13:30 #4
Du skriver også at cpu køler kun køler i små ryk. Det er ikke rigtigt. Der står på billedet at cpu blæser kører 2666 rpm.

Det må være højre side du skal afmontere for at komme ind til bundkort og blæsere.
Er blæsere i gpu indkapslet i en kappe skal du bruge en støvsuger samt en dåse med trykluft for at rense indeni. Lad være med at blæse så vinken pisker rundt. det kan ødelægge lejer i dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2018 - 13:32 #5
Husk endvidere ingen strøm på maskinen når du renser. Tag et greb om kabinettet så du ikke kan overføre statisk elektricitet til komponenter derinde. Specielt ram kan ikke tåle statisk elektricitet.
Avatar billede mronet87 Forsker
20. maj 2018 - 20:13 #6
Tak for svaret. CPU cooleren blæser bare i små ryk i stedet for at blæse konstant.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2018 - 07:09 #7
Med mindre det ikke ændrer sig når cpu bliver varmere så mener jeg den enten må være defekt eller får for lidt strøm. Den skal snurre hele tiden. Bios eller dit program MSI Dragon Center bør styre denne hastighed så den er modulerende (svinger i grad med temperatur)
Avatar billede mronet87 Forsker
21. maj 2018 - 09:48 #8
Tak for svaret. Jeg vil proeve og stoevsuge den i dag, for nu er der ingen af blaeserne der virker, selvom den er paa cooler booster i Dragon Center.
Avatar billede mronet87 Forsker
21. maj 2018 - 10:14 #9
Jeg kunne læse på nettet, at det måske vil hjælpe, hvis installerede en ældre version af SCM og Dragon Center?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2018 - 11:18 #10
#9 Måske. Er ikke bekendt med programmet. Men det er et forsøg værd.
Måske bios selv kunne styre det. Det burde den kunne gøre.
Avatar billede mronet87 Forsker
22. maj 2018 - 05:17 #11
Det har desværre ikke hjulpet. Den sidste løsning er at skifte fans/coolers.
Avatar billede mronet87 Forsker
23. maj 2018 - 18:26 #12
Hvorhenne kan jeg få fat i et par originale fans?
Avatar billede mronet87 Forsker
23. maj 2018 - 20:16 #13
Update: Jeg har bestilt ny GPU og CPU fans/coolere som kommer i en pakke til 34 USD.
Jeg giver en Update når de er installeret, men efter at have læst på nettet, så er det et generelt problem med denne model. At GPU cooleren først står af og efter CPU cooleren.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2018 - 20:49 #14
Ok.