Avatar billede sferling Novice
20. maj 2018 - 13:28 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Filer kan ikke tilgås

Hej, efter at have skiftet systemdisk og ryddet op på lagerdiske er nogle af mine filer blevet utilgængelige.
Nogle af dem kan kopieres og så godt tilgås og andre er helt utilgængelige.

Jeg forestiller mig at det har noget med rettigheder og tilladelser at gøre, men ved ikke hvordan man ændrer de forhold og slet ikke med en masse filer spredt mellem andre, der godt kan tilgås.

Ved ikke om det kan have at gøre med at jeg har opdateret til den nye 1803 udgave af Win 10 Pro. Den giver mig nemlig netværksproblemer og så kunne man tænke at andet også går skævt. Jeg synes dog at kunne huske at have oplevet noget lignende med ulæselige filer før, men husker ikke, hvordan det gik med det.

Mit bundkort er et gammelt x38 og diskene Seagate EC.
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2018 - 14:00 #1
Højreklik på mappen og vælg "Egenskaber".
Vælg fanebladet "Sikkerhed"
Her kan du ændre rettighederne.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. maj 2018 - 14:01 #2
Jeg kender ikke ret meget til Windows 10 (kører selv Windows 7) men har fundet noget på YouTube der forhåbentlig kan være med til at løse problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=EQAlCgGCW9U
Avatar billede sferling Novice
20. maj 2018 - 15:19 #3
Hej e-jensen og ErikHg

Nu har jeg givet mig selv fuld kontrol over den problematiske mappestruktur - og det ser nu ud til at Jottacloud backupprogram kan tilgå filerne og er igang med at checksumme, hvad det ikke kunne før.
Jeg var bange for at ændre på så mange filer uden råd og vejledning, men det gik vist. Iøvrigt underligt at læse- og skriverettigheder ikke var nok.
Så ved jeg det til en anden gang.
Venter lige med at poste til det er kørt færdigt...
Jeps - alle de flere hundrede filer blandt flere tusinde i mange mapper blev checket og oploaded - det havde været et mareridt at opspore dem manuelt og rette hver enkelte tilladelser.
Tak for hjælpen.
Avatar billede finb Ekspert
21. maj 2018 - 08:29 #4
Giv de rette folk point