Avatar billede IDon'tEvenKnow Praktikant
21. maj 2018 - 18:31 Der er 22 kommentarer

Min computer kan ikke starte

Hej, jeg har lige købt nyt kabinet og har fået tingene sat over i det. Min "Power SW" sidder i det rigtige slot, men når jeg trykker på start-knappen vibrerer mine faner bare en smule og computeren tænder ikke. What to do?
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. maj 2018 - 18:51 #1
Prøv at gennemgå alle forbindelser igen. Jeg taler af erfaring. Når man samler en computer kan man i sin iver efter at få den i gang let overse noget, for der er jo mange kabler i en computer.
Avatar billede IDon'tEvenKnow Praktikant
21. maj 2018 - 19:03 #2
#1 Jeg har prøvet så mange gange at gennemgå det hele, men jeg kan ikke finde noget - det skal siges at det er første gang jeg bygger min egen computer.
Avatar billede milter Ekspert
21. maj 2018 - 19:32 #3
ErikHg's forslag i #1 er den bedste vej til at finde en løsning.

Hvad mener du for øvrigt med: ".... vibrerer mine faner bare en smule og ..."?
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2018 - 19:41 #4
Det lyder som en kortslutning, du har vel husket alle afstandsbøsningerne, til mellem bundkortet og kabinettet?
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. maj 2018 - 19:44 #5
Prøv alligevel at kikke én ekstra gang på "Power Switch"

https://ibb.co/nDkTGT

https://ibb.co/gLS3i8

Prøv også evt. at vende stikket 180 grader.
Der er med stor sandsynlighed intet alvorligt i vejen, men bare en manglende forbindelse kan medføre at computeren driller.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. maj 2018 - 19:46 #6
#4
Hvis det som du nævner er tilfældet, så er sagen straks mere alvorlig.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2018 - 19:52 #7
Hvis det er en kortslutning, så plejer der ikke at ske noget, netop fordi bundkortet slår fra, men det er jo besværligt at skille det hele ad igen.
Avatar billede milter Ekspert
21. maj 2018 - 20:57 #8
Jeg mener stadig, vi skal have lidt flere oplysninger fra "IDon'tEvenKnow".

Hvorfor anskaffede du et nyt kabinet? Var der noget galt med det gamle, eller ...? Skiftede du blot kabinettet, eller er der også en ny strømforsyning og andet? Hvilket kabinet skiftede du fra og til?

Og, hvad mener du for øvrigt med: ".... vibrerer mine faner bare en smule og computeren tænder ikke."?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2018 - 09:02 #9
Enig i #8. Passer hardware ikke sammen vil pc ikke starte. Måske psu er for lille
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. maj 2018 - 16:11 #10
Det som 220661 nævner om at PSU´en måske er for lille, får mig til at tænke på hvad PSU´en reelt yder i Watt.
Der skal jo være kræfter nok til at maskinen kan starte og i det hele taget fungere.
Avatar billede IDon'tEvenKnow Praktikant
22. maj 2018 - 23:34 #11
Jeg anskaffede mig egentligt et nyt kabinet for at få plads til en vandkøler, men alle komponenterne er fra en Acer Predator G3-710 fra dengang jeg blev konfirmeret (3 år siden) så det kan også være, at jeg måske havde ødelagt en af tingene på bundkortet, som så gør, at der ikke er noget der virker.

Mit bundkort er helt grønt, som det altid har været inden gaming virkelig blev til noget og https://ibb.co/gLS3i8 ligner ikke mit bundkort overhovedet.
Avatar billede IDon'tEvenKnow Praktikant
22. maj 2018 - 23:34 #12
De blæsere, som jeg har fra det nye kabinet, vibrerer en lille smule bare jeg sætter strøm til. De "twitcher" ligesom.
Avatar billede IDon'tEvenKnow Praktikant
22. maj 2018 - 23:35 #13
Min PSU er på 500W
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. maj 2018 - 09:11 #14
#11
Linket til billedet er tilfældigt taget fra nettet, som illustration af placeringen af ledningerne, og ikke fra et specielt motherboard :-)
Avatar billede IDon'tEvenKnow Praktikant
24. maj 2018 - 20:09 #15
Jeg har ikke nogen reset switch med i ledningerne, men der er en visualiseret i manualen, kan det måske være derfor?
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. maj 2018 - 20:41 #16
Der må sidde en reset-ledning. Reset knappen sidder sandsynligvis på fronten af kabinettet.
Der er et kabel til ON/OFF, et til LED (blå) der angiver at maskinen er tændt, og et kabel til LED (rød) der angiver at der skrives til harddisken eller SSD´en, samt et kabel til RESET.
Yderligere sidder der oftest et eller to kabler til USB samt MICROPHONE og HØRETELEFON.
Det ville være en hjælp hvis du kunne tage et billede, og uploade dette og derefter sætte det ind her som et link.

Programmet herunder er meget velegnet til dette:

https://da.imgbb.com/

Det ville også være godt hvis du kunne sætte et link ind om hvad det er for et kabinet der er tale om. Mærke og model.

Det må kunne lykkes at få vakt "dyret" til live :-)
Avatar billede IDon'tEvenKnow Praktikant
24. maj 2018 - 20:46 #17
Mit kabinet er NZXT S340, billeder kommer snarest.
Avatar billede IDon'tEvenKnow Praktikant
24. maj 2018 - 20:48 #18
Avatar billede IDon'tEvenKnow Praktikant
24. maj 2018 - 21:12 #19
Jeg har taget alt ud og sat i igen, nu vibrerer mine blæsere ikke, men jeg kan stadig ikke starte computeren. Jeg har tjekket afstanden og kabinettet har indbyggede afstande. Jeg så nogle videoer at man kunne starte med en skruetrækker der, hvor Power SW skulle sidde der tjekkede jeg alle pins, men ingen virkede...
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. maj 2018 - 21:17 #20
Jeg har været inde på YouTube og andre steder og kan godt se at der ingen reset-knap er i kabinettet :-O
Jeg vil tror du kan resette maskinen ved at tage en metalgenstand som f.eks. en ligge skruetrækker og kortslutte de to reset-ben på motherboardet.
Fjern evt. batteriet, og stikket fra strømforsyningen til motherboardet, tryk på on/off knappen i nogle sekunder. Isæt derefter batteriet og genmonter strømstikket.
Se efter RESET på motherboardet, og kortslut benene som ovenfor angivet.
Måske er heldet med dig.
Avatar billede IDon'tEvenKnow Praktikant
24. maj 2018 - 21:54 #21
Mit motherboard er så gammelt at der ikke rigtig står nogen instruktioner eller hvad knapperne gør på det, har du et billede du kan vise med? Jeg har forsøgt at trække strømmen fra og så holde startknappen nede i 30 sek. men det lader ikke til at virke. Hvor er batteriet du snakker om?
Avatar billede IDon'tEvenKnow Praktikant
24. maj 2018 - 22:06 #22
Jeg har taget batteriet ud og fjernet alt strøm - stadig ikke noget, jeg har også prøvet at starte med en skruetrækker, men heller intet held.