Avatar billede Rolf Praktikant
24. maj 2018 - 23:01 Der er 35 kommentarer

Min PC er så godt som ubruglig

Jeg købte mig en stationær computer for knap 2 år siden. Den kostede omkring 8.000-9.000 kr. Den virkede udemærket til at starte med, men da jeg selv var på efterskole, var det min storebror der brugte den det meste af tiden eftersom han ikke selv havde én på daværende tidspunkt. Han syntes så at Windows 10 var noget lort og hentede så en cracked version af windows 7. Og så er den ellers bare blevet langsommere siden, og inden for det sidste halve år er det gået helt skidt, jeg kan ikke trække nogen bare lidt store spil, og bliver nødt til at sætte grafikken ned i spil som CS:GO. Mange af mine venner som har computere til omtrent de samme priser, kører dobbelt så godt som min, selvom de er 2-3 år ældre end min. Jeg kan ikke gendanne den til fabriksindstilling eftersom det er falsk windows jeg kører på.

Håber i kan hjælpe
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2018 - 23:21 #1
Din nøgle til Windows bør ligge på BIOS, så den burde blive registreret ved en nyinstallering af Win 10 som den kom med:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Tryk på download værktøjet nu og hent den version som din pc kørte før.
Opret den på en usb pund og installer derfra
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2018 - 23:22 #2
pund=pind :-)
Husk at tage backup af det du vil passe på før du installerer
Avatar billede Rolf Praktikant
24. maj 2018 - 23:39 #3
Hej
Når jeg går ind i min BIOS under startup går den igang med en installation ad Windows 8, hvilket også var det system den kom med, dog spørger den her efter produktnøglen, hvilket jeg ikke har
Avatar billede falster Ekspert
25. maj 2018 - 00:25 #4
Som #1 siger bør nøglen findes, således at der ikke spørges efter den. Men det skal være nøjagtig den version, som pc'en blev leveret med.

Ellers er her 3 programmer, som bør kunne vise nøglen:

https://www.makeuseof.com/tag/3-portable-applications-to-help-you-find-serial-keys-on-your-pc-windows/

Jeg kender/bruger dog ingen af dem.
Avatar billede Rolf Praktikant
25. maj 2018 - 00:38 #5
Når jeg går ind på min BIOS, går den selv direkte igang med konfig af Windows 8 install. Den spørger ikke om version eller lign. udelukkende om sprog. Så gik udfra det var den korrekte version den prøvede at hente
Avatar billede INK Ekspert
25. maj 2018 - 06:12 #6
Enig i #1. Du springer punktet med licens over. Windows 10 aktiveres automatisk, når du logger ind med din Microsoftkonto. Jeg ville efterfølgende foretage en clean install og geninstallere mine programmer (Du har vel licensnøgler til disse?). Backup af data inden du starter er vel selvklart.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
25. maj 2018 - 07:22 #7
Nu din bror er så god til at installere cracked windows. Så burde han vil også kunne sætte den tilbage til det oprindelige der lå på computeren.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2018 - 08:59 #8
Enig i #6
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2018 - 10:10 #9
Det oplyses i #3, at computeren kom med Windows 8 for knap 2 år siden.
Det undrer mig, men under alle omstændigheder, mener jeg, at Windows 8 er en dårlig version. Windows 8.1 er meget bedre, men jeg tror ikke, at man stadig kan opgradere til den.
Derfor mener jeg, at det bedste ville være, at købe en billig nøgle til Windows 10 og installere den, som foreslået, som en ren installation, med linket fra #1.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2018 - 10:17 #10
Ps. Mit forslag gælder naturligvis ikke, hvis der har været installeret en W10.
Avatar billede INK Ekspert
25. maj 2018 - 10:22 #11
#9 indtil for i alt fald 3 uger siden var det gældende, at enhver Windows maskine kunne opgraderes til Windows 10. Aktiveringen sker automatisk evt. efter log in på din Microsoftkonto. Der er således ikke behov for at købe en licens.
Skulle det mod forventning være ændret i den mellemliggende periode, så har man jo 30 dage til at købe licensen.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2018 - 10:42 #12
#11 Ok det vidste jeg ikke. For snart længe siden fik man en frist, og derefter skulle man betale for opgraderingen. Men når det er lavet om, ja så er det selvfølgelig bare
at tage imod det tilbud, og komme uden W8.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2018 - 11:10 #13
Som jeg forstår det er denne pc blevet nedgravet til Windows 7. Så den nøgle jeg formoder ligger i bios er en Windows 10 nøgle. Så man burde kunne installere direkte inden problemer
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2018 - 11:42 #14
#13. Ja sådan kan teksten også læses. Det er noget kryptisk.
Hans bror syntes, at W10 var noget lort og installerede W7.  Men om den holdning skyldes at der faktisk var en W10 installeret, fremgår ikke klart.
Når computeren er købt med W8, måtte det være nøglen til den, som lå i bios
Men det kan jo være, at computeren, som kom med W8 blev opgraderet til W10 over nettet. Og ja, så har du ret i, at W10 kan installeres uden problemer.
Men skulle der, mod forventning,  være et problem med nøglen, kan den købes for
kun 369 kr. hos e-gear som er et e-mærket firma.
https://e-gear.dk/utilities/styresystemer.html
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2018 - 13:13 #15
Computer er ikke 2 år gammel og har været registreret til Win 10, Derfor ingen problemer med at installere om. Om den så er født med Win 8 er underordnet. Alle oplysninger om maskinen er registreret på Microsofts servere.
Avatar billede Rolf Praktikant
25. maj 2018 - 13:41 #16
For at gøre det klart så er det som der bliver gættet af #14, computeren kom med W8 eller W8.1 (Kan ikke helt huske det) og så hentede jeg derefter selv W10 da det kom ud at det kunne hentes gratis. I skriver alle sammen om at den version Windows jeg havde før burde ligge på BIOS, dog er det eneste som umiddelbart sker når jeg starter min BIOS under opstart, er at den går i gang med at hente Windows 8, hvorefter den spørger efter en produktnøgle som jeg ikke har. Det er højest sandsynlig min egen inkompetence der gør jeg ikke kan finde det i snakker om, men jeg kan ikke se hvad jeg skulle gøre forkert.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2018 - 14:44 #17
Windows ligger ikke på bios. Det er kun nøglen der ligger der. Du skal hente og oprette et medie med Windows 10 og installere denne. Glem alt om Windows 8
Avatar billede Rolf Praktikant
25. maj 2018 - 15:12 #18
Da jeg var inde på min BIOS stod der intet om nogen W10 nøgle, og da jeg for lidt siden prøvede at hente windows 10 gennem det link du gav mig, spørger den stadig efter produktnøgle. Også selvom er jeg var logget ind på min Microsoft account, hvorpå der står at min pc har Windows 10 som operativ system
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2018 - 16:13 #19
Når man installerer win 10 så springes koden over i første omgang. Første gang Win 10 skal hente opdateringer vil den blive undersøgt af Microsoft, og det er her at de tjekker fra den database den er registreret til Windows 10 med.
Nøgle i bios er som sådan ikke synlig. den ligger på en eprom (hukommelse) som der ikke er tilgængelig fra bios på brugerplan.
Avatar billede Rolf Praktikant
25. maj 2018 - 16:28 #20
Når jeg prøver at hente windows 10 nu, spørger den om koden som det første, så ved ikke helt hvad jeg skal gøre der
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2018 - 16:37 #21
Du skal hente værktøjet ned på din pc. Du højreklikker på det og kører programmet. Når du når hertil https://ibb.co/nAkk38 vælger du at oprette et installationsmedie som du skal bruge på din pc. Vælg den version som den har kørt med
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2018 - 16:37 #22
Højreklik og kør program som administrator
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2018 - 16:39 #23
Du skal inden du når til dette billede acceptere en slutbrugeraftale
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2018 - 19:54 #24
....Just begin the installation process and install Windows 10 like you normally would. One of the first screens you’ll see will ask you to enter your product key so you can “Activate Windows.” However, you can just click the “I don’t have a product key” link at the bottom of the window and Windows will allow you to continue the installation process. You may be asked to enter a product key later in the process, too–if you are, just look for a similar small link to skip that screen.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. maj 2018 - 08:35 #25
#24 Nemlig :-)
Avatar billede Rolf Praktikant
26. maj 2018 - 12:51 #26
Skal jeg hente det ned på en USB og installere der igennem, eller kan jeg godt bare hente direkte på deres hjemmeside=?
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2018 - 13:58 #27
Ja, men det du får i første omgang er en Iso fil, men med programmet Rufus kan du lægge den Iso ind på en USB. Du starter så op på USB og vælger "Gem intet"
Så får du en ren installation. Din disk bliver ryddet, så er der noget personligt du vil gemme, så gem det først.
https://rufus.akeo.ie/  Nået så langt kan du bare spørge.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2018 - 15:36 #28
Obs. Rettelse. Ved nærmere eftertanke, tror jeg, at når man laver en USB direkte fra Microsoft, så kan den uden videre bruges til installation.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. maj 2018 - 21:38 #29
Ja værktøj opretter automatisk på USB når denne vælges
Avatar billede Rolf Praktikant
28. maj 2018 - 22:05 #30
Forstår det simpelthen ikke, nu har jeg hentet Windows ned på en USB og da jeg så prøver at starte setup spørger den stadig efter min produktnøgle, jeg ved ikke hvilken windows 10 version jeg havde før, men jeg er næsten sikker på det var 64-bit, ville ikke kunne forstå hvis jeg skulle have hentet 32-bit versionen, og det er også 64-bit versionen jeg har hentet ned nu, som ikke virker
Avatar billede INK Ekspert
28. maj 2018 - 22:55 #31
Som skrevet i #24 skal du blot springe punktet med licens over.
Avatar billede Rolf Praktikant
28. maj 2018 - 23:04 #32
Kan godt være det var mig der ikke kiggede ordentligt, men syntes ikke jeg så en sådan mulighed
Avatar billede Rolf Praktikant
28. maj 2018 - 23:12 #33
Har lige prøvet igen, der står ingen steder at licens parten kan springes over
Avatar billede INK Ekspert
28. maj 2018 - 23:16 #34
Som jeg husker det, så står det i nederste venstre hjørne med små bogstaver. Kan du komme videre ved blot at sige "næste".
Avatar billede Rolf Praktikant
30. maj 2018 - 00:07 #35
Har endelig fået fået Windows 10 til at fungere på min pc, og har fabriks gendannet den og hele moletjavsen. Dog har det ikke hjulpet det mindste. Men tak for hjælpen