Avatar billede dp2001 Juniormester
25. maj 2018 - 10:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PHP mysqli time_zone

Har server+DB ved Gigahost. De siger at alt kører i UTC.

Jeg har i en simpel tabel lagt en dato ind med værdien 2018-05-25 09:16:00. Hvis denne er UTC forventer jeg at datoen er 2018-05-25 11:16:00 i Danmark.

Jeg korrigerer for de 2 timer, når jeg connecter, men jeg bliver ved med at få slynget 09:16:00 i hovedet.

Hvor dælen går det galt?

<?php

// DB-detaljer
$user = "hemmelig";
$pw = "hemmelig";
$server = "mysql99.gigahost.dk";
$db = "hemmelig_hemmelig";

// Connect og sæt time zone
date_default_timezone_set('Europe/Copenhagen');
$link = mysqli_connect($server,$user,$pw,$db);
mysqli_query($link,"SET time_zone = '+02:00';");

if (!$link)
{
    echo "Failed to connect to MySQL: " . mysqli_connect_error();
}

$sql_i = "SELECT unix_timestamp(now()) as dt, playtime from game_events where event_id = 1"; // I DB er datoen sat til 2018-05-25 09:16:00
$sql = mysqli_query($link,$sql_i);

while ($a_row = mysqli_fetch_object($sql))
{
    $dt = $a_row->dt;
    $playtime = $a_row->playtime;
}

echo "<br>DB now(): ".$dt;
echo "<br>Datoværdi hentet (forventer 2018-05-25 <i>11</i>:16:00): ".$playtime;

?>
Avatar billede acore Ekspert
25. maj 2018 - 11:07 #1
Jeg tror kun at kaldet til date_default_timezone_set påvirker date/time funktioner - dvs dem her http://php.net/manual/en/book.datetime.php.

Da du ikke bruger dem, men "bare" henter en dato i SQL, betyder det kald intet. SQL har sin egen timezone håndtering. Se https://dev.mysql.com/doc/refman/5.5/en/time-zone-support.html.
Avatar billede dp2001 Juniormester
25. maj 2018 - 11:11 #2
Per-connection time zones.

Each client that connects has its own time zone setting, given by the session time_zone variable. Initially, the session variable takes its value from the global time_zone variable, but the client can change its own time zone with this statement:

Smysql> SET time_zone = timezone;

Det er vel også det jeg gør her:
mysqli_query($link,"SET time_zone = '+02:00';");
Avatar billede acore Ekspert
25. maj 2018 - 11:16 #3
Sorry, det havde jeg overset i farten. Har du prøvet uden ovenstående linie? Gør det slet ingen forskel på output?
Avatar billede acore Ekspert
25. maj 2018 - 11:22 #4
Prøv med eksemplet vist i http://www.mysqltutorial.org/mysql-datetime/ under MySQL DATETIME vs. TIMESTAMP. Bruger du DATETIME eller TIMESTAMP?
Avatar billede dp2001 Juniormester
25. maj 2018 - 11:35 #5
Det gør desværre ingen forskel.
Avatar billede acore Ekspert
25. maj 2018 - 11:41 #6
og det andet spm?
Avatar billede dp2001 Juniormester
25. maj 2018 - 11:54 #7
Det er DATETIME - er lidt usikker på vejen frem...
Avatar billede dp2001 Juniormester
25. maj 2018 - 14:54 #8
OK. Det var egentlig bare at ændre datatypen fra datetime til timestamp i de berørte tabeller. Herefter skulle jeg lige justere alle datoer med en date_sub(playtime, interval 2 hour) og endeligt selvfølgelig implementere:

date_default_timezone_set('Europe/Copenhagen');
$link = mysqli_connect($server,$user,$pw,$db);
mysqli_query($link,"SET time_zone = '".date('P')."'");

Tak for at have guidet mig den rette vej!
Avatar billede acore Ekspert
26. maj 2018 - 20:31 #9
Godt du fandt ud af det - og så lærte jeg også noget